تحقق اقتصاد مقاومتی با توسعه توریسم درمانی

با توجه با تغییر سبک زندگی افراد طی سالیان اخیر، توجه به صنعت گردشگری سلامت می‌تواند ضمن درآمدزایی بالا و ایجاد فرصت‌های شغلی، از بروز بسیاری از بیماری‌های جسمی و روحی جلوگیری کند. در این راستا، نقش توریسم درمانی در تحقق اقتصاد مقاومتی ، بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، بدون شک طی سالیان اخیر صنعت گردشگری ضمن معرفی هویت ملّی، سهم بسزایی در توسعه شاخص‌های اقتصادی از جمله ایجاد فرصت‌های شغلی، کاهش فقر و فراهمی رفاه و عدالت اجتماعی داشته است.

امروزه گردشگری سومین صنعت درآمدزا پس از صنایع نفت و خودروسازی در جهان محسوب می‌شود، صنعتی که در صورت توسعه و ارتقاء شاخص‌ها می‌تواند درآمد ارزی کشورها را بالا برده و تحولات عظیم اقتصادی را موجب شود.

گردشگری تنها مختص به یک حوزه نبوده و بر اساس هدف گردشگر به بخش‌های مختلفی از جمله گردشگری ورزشی، گردشگری زمستانه، گردشگری فرهنگی، گردشگری مذهبی و گردشگری سلامت تقسیم می‌شود. در این میان گردشگری سلامت به دلیل مزیت‌ها و ظرفیت‌های منحصربه‌فرد می‌تواند از توجه بالایی برخوردار شود.

نقش موثر گردشگری سلامت بر کاهش آسیب‌های جسمانی و روانی

با توجه به ماشینی شدن زندگی انسان‌ها و تغییر در سبک تغذیه افراد، بروز برخی بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی عروقی به‌نحو چشم‌گیری افزایش یافته و سبب مرگ‌ومیر بسیاری نیز شده است، گردشگری سلامت با فراهم‌نمودن زیرساخت‌های رفاهی نقش بسزایی در کاهش آسیب‌های جسمانی و روانی افراد دارد.

آنطور که فارس گزارش داده است، کسانی که به‌جهت  بهره‌مندی از خدمات سلامت به کشورهای دیگر سفر می‌کنند در ردیف گردشگران سلامت قرار گرفته و ضمن بازدید از جاذبه‌های سیاحتی می‌توانند فرایند درمانی خود را نیز در کشور میزبان به انجام رسانند.

گردشگری سلامت دارای زیربخش‌های مختلفی از جمله گردشگری پزشکی، طبیعت‌درمانی، تندرستی و طب سنتی است و شاید بتوان حوزه پزشکی را مهمترین مولفه گردشگری سلامت دانست، چرا که اولویت نخست گردشگر بین‌الملل برای حضور در دیگر کشورها موضوع درمان و پیش‌گیری از بیماری عنوان شده است.

گردشگر داخلی را می‌توان بسیار آسان‌تر از گردشگر خارجی پذیرش کرد چرا که تنها نیازمند به ایجاد شرایط اعتمادسازی است، اما پذیرفتن بیمار از کشورهای خارجی منوط به داشتن مجوز واحد بیماران بین‌الملل از سوی وزارت بهداشت بوده و بنابراین تنها بیمارستان‌های دارای این مجوز می‌توانند در حوزه پزشکی گردشگری سلامت فعالیت نمایند.

فراهمی زیرساخت‌های واحد بیماران بین‌الملل در یک بیمارستان خرم‌آباد

در لرستان بیمارستان شفا خرم‌آباد تائیدیه لازم از دانشکده علوم‌پزشکی استان را برای فعال نمودن واحد بیماران بین‌الملل دریافت کرده و به گفته مدیر این بیمارستان، تنها اخذ مجوز از وزارت بهداشت برای آغازبه‌کار رسمی این واحد مانده است.

مینا فتحی ضمن اشاره به فراهم‌نمودن زیرساخت‌های لازم جهت پذیرش بیماران خارجی در بیمارستان شفا، از اختصاص یافتن واحدهای بیشتری برای گردشگران سلامت در فاز سوم این بیمارستان خبر داد.

وی با بیان اینکه به‌دنبال ارائه خدمات سرپایی و بستری به گردشگران سلامت هستیم، گفت: معتقدیم جاذبه‌های گردشگری بسیاری در استان وجود دارد و با فراهمی خدمات درمانی و جذب گردشگر سلامت می‌توانیم در توسعه شاخص‌های اقتصادی گام موثری برداریم.

ارائه خدمات درمانی باکیفیت با تعرفه مناسب برای بیماران خارجی

مدیر بیمارستان شفا خرم‌آباد یادآور شد: گردشگران خارجی می‌توانند خدمات باکیفیت درمانی را با تعرفه‌های مناسبی که وزارت بهداشت برای بیمارستان‌ها مشخص کرده دریافت نمایند.

فتحی به نقش موثر تبلیغات در جذب گردشگر سلامت به استان اشاره کرد و افزود: سعی کرده‌ایم به‌همراه تبلیغ بخش‌های درمانی بیمارستان، جاذبه‌های طبیعی استان نیز به نمایش گذاشته شود تا گردشگران ضمن برخورداری از امکانات درمانی، آرامش روحی را نیز در نقاط بکر تجربه کنند.

وی با بیان اینکه حضور گسترده و مستمر گردشگران سلامت تنها منوط به امکانات پزشکی نیست، اظهار کرد: دیگر ارگان‌ها همچون شهرداری، فرمانداری و حج و زیارت می‌توانند در جذب گردشگران سلامت موثر واقع شوند.

گردشگری طبیعت‌درمانی و استفاده از ظرفیت‌هایی همچون چشمه‌های آب‌گرم، سرچشمه‌های معدنی، دریاچه‌های نمک و حمام‌های گیاهی از جمله زیرمجموعه‌های گردشگری سلامت به شمار می‌روند.

تجربه سفری سبز به دیار چشمه‌های جوشان لرستان

مدیر گنجینه آب لرستان به برخی چشمه‌های آب‌گرم استان اشاره و بیان کرد: چشمه آب‌گرم نورآباد از جمله جاذبه‌های گردشگری و سلامتی بوده که در فهرست آثار ملّی به‌ ثبت رسیده است.

عطا حسن‌‌پور چشمه آب‌گرم نورآباد را به دلیل داشتن درجه حرارت و میزان خلوص بالای آب هم‌تراز با چشمه سرعین اردبیل عنوان کرد.

وی تصریح کرد: با این وجود اما متاسفانه زیرساخت‌های لازم در این منطقه وجود ندارد، راه دسترسی به چشمه صعب‌العبور و خاکی بوده و نیازمند اصلاح است.

حسن‌پور چشمه آب‌گرم کنار آزادراه خرم-زال در منطقه میان‌کوه را دیگر ظرفیت گردشگری سلامت استان خواند و افزود: دبی آب چشمه بالا و حدود ۲۰۰ لیتر در ثانیه است، ضمن اینکه از درجه حرارت قابل‌توجهی نیز برخوردار است.

چشمه‌های آب‌گرم، ظرفیتی بی‌بدیل در راستای گره‌گشایی از مشکلات اقتصادی

مدیر گنجینه آب لرستان تنها مشکل این مجموعه را با وجود زیرساخت‌های لازم، نبود سرمایه‌گذار جهت فراهمی امکانات لازم گردشگری بیان کرد.

وی ادامه داد: چشمه آب‌گرم بیشه و سیمره از دیگر جاذبه‌های گردشگری سلامت لرستان هستند که در صورت آماده‌نمودن زیرساخت‌ها می‌توان نهایت بهره‌وری را از آنان بُرد.

حسن‌پور چشمه‌های آب‌گرم را ظرفیتی بی‌بدیل در راستای گره‌گشایی از مشکلات اقتصادی و گردشگری استان خواند و خواستار فراهم‌نمودن زیرساخت‌های گردشگری سلامت از سوی متولیان امر در این مناطق شد.

مدیر گنجینه آب لرستان قرارگیری در دامنه ارتفاعت زاگرس را دلیلی برای وجود چشمه‌های آب‌معدنی در استان برشمرد و گفت: ارتفاعات اغلب بافتی آهکی داشته و از این‌رو بیشتر چشمه‌های آب استان دارای موادمعدنی با خلوص بالا هستند.

وی اظهار داشت: زمانی که اجازه احداث سد داده نمی‌شود بهترین راه جلوگیری از هدررفت آب‌های روان و بهره‌وری از آن، صادرنمودن به صورت بسته‌های آب معدنی است، ضمن اینکه می‌توان با جذب سرمایه‌گذار شرایط حضور گردشگر را در چشمه‌های آب‌معدنی استان فراهم کرد.

طب سنتی، گامی روبه جلو در راستای تحقق اقتصادمقاومتی

از جمله بخش‌هایی که زمینه درآمدزایی و همچنین کارآفرینی افراد در حوزه گردشگری سلامت را می‌تواند مهیا سازد توجه به موضوع طب سنتی است، ظرفیتی که از گذشته‌های دور استفاده از آن در لرستان رایج بوده و هم‌اکنون نیز به صورت واحدی درسی در بین دانشجویان پزشکی تدریس می‌شود.

مسؤول طب سنتی دانشکده علوم‌پزشکی لرستان اظهار کرد: در استان از گذشته روش‌های طب سنتی از جمله بادکِش درمانی، زالودرمانی و حجامت مرسوم بوده است.

علی صفدری از راه‌اندازی درمانگاه طب سنتی در بیمارستان شهید رحیمی خرم‌آباد به‌منظور انجام فرایند طب سنتی و همچنین طب سوزنی برای گردشگران داخلی و خارجی خبر داد.

وی بیان داشت: قبل از اینکه طب غربی جایگزین کامل طب سنتی در کشور شود، روش‌هایی از قبیل زالودرمانی و حجامت در میان افراد رواج داشت و امروز با توجه به سیاست‌های جدید وزارت بهداشت این روش‌ها روی کار آمده و در دانشکده‌های علوم پزشکی گسترش یافته‌اند.

مسؤول طب سنتی دانشکده علوم‌پزشکی لرستان با بیان اینکه یکی از حوزه‌های گردشگری سلامت استفاده از گیاهان دارویی است، گفت: امروزه استقبال خوبی از داروهای گیاهی می‌شود، به‌همین منظور ۵۸ قلم نسخه دارویی گیاهی در داروخانه‌ها تحت‌پوشش بیمه قرار گرفته و این موضوع در حال افزایش است.

صفدری استفاده از طب سنتی را با توجه به شرایط تحریم و قرارگرفتن کشور در شرایط سخت اقتصادی و مشکلات واردات دارو، گامی روبه جلو در راستای تحقق منویات رهبری در زمینه اقتصادمقاومتی بیان کرد.

جای خالی حمایت کامل از سرمایه‌گذاران گردشگری سلامت

مجتمع‌های گردشگری و سلامت از جمله ظرفیت‌هایی هستند که در صورت احداث فضاهای طبیعی و مناسب تأثیر بسزایی در جذب گردشگران داخلی و خارجی خواهند داشت.

متاسفانه در بحث گردشگری سلامت زیرساخت جداگانه‌ای با این هدف در لرستان ایجاد نشده و این بخش از گردشگری مغفول مانده است.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان، وضعیت گردشگری سلامت در استان را مطلوب ندانست و گفت: استان در حال حاضر از نظر گردشگری سلامت در حد متوسطی بوده چرا که زیرساخت‌های آن به خوبی فراهم نشده است.

مهدی بهاروند بیان داشت: دهکده گردشگری سلامت در ورودی پارک مخمل‌کوه خرم‌آباد توسط بخش‌خصوصی در حال احداث است و هم‌اکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان اینکه بخش‌های اقامتی دهکده گردشگری مخمل‌کوه آماده بهره‌برداری است، گفت: بر اساس هدف سرمایه‌گذار ممکن است بخش سلامت نیز در دهکده گردشگری لحاظ شود.

بهاروند ادامه داد: در خصوص گردشگری سلامت اغلب ذهن‌ها متوجه استفاده از ظرفیت‌هایی همچون دریا و مناظر دریایی، گِل‌درمانی، گِل‌فشان‌ها، شن درمانی و چشمه‌های آب‌گرم و معدنی می‌شود.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان از فراهم‌‌آوری برخی زیرساخت‌ها همچون سکوسازی و ایجاد حوضچه در چشمه آب‌گرم نورآباد طی سال جاری خبر داد و تکمیل کامل مجموعه را نیازمند همکاری دستگاه‌هایی همچون فرمانداری و اداره راه‌ و شهرسازی دانست.

بهاروند از آمادگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان به‌منظور جذب سرمایه‌گذار در بخش گردشگری سلامت و حمایت‌های لازم برای صدور مجوز فعالیت در این حوزه خبر داد.

با توجه با تغییر سیک زندگی افراد طی سالیان اخیر توجه به صنعت گردشگری سلامت می‌تواند ضمن درآمدزایی بالا و ایجاد فرصت‌های شغلی، از بروز بسیاری از بیماری‌های جسمی و روحی جلوگیری کند.

واضح است که در این میان نقش متولیان امر در استفاده از ظرفیت‌های طبیعی و منابع خدادادی بسیار راه‌گشا خواهد بود، فرصت‌هایی که می‌تواند در شرایط سخت اقتصادی گره‌گشا بوده و راهی به سوی فردای روشن باز نماید.

نظرات بسته شده است.