در نشست خبری چهارمین کنگره بین‌المللی سلامت کشورهای اسلامی چه گذشت؟

نشست خبری چهارمین کنگره بین‌المللی سلامت کشورهای اسلامی در هتل هما برگزار شد. این نشست خبری در ۷ اسفند ۹۷ جهت اطلاع‌رسانی، بحث و گفتگو، تبادل‌نظر و همچنین پاسخ به سوالات خبرنگاران درخصوص برگزاری کنگره بین‌المللی کشورهای اسلامی و همچنین گردشگری سلامت کشور و همکاری با سایر کشورهای اسلامی و غیر اسلامی برگزار شد.

چهارمین کنگره بین‌المللی کشورهای اسلامی به مدت سه روز از تاریخ ۱۳ الی ۱۹ مهرماه ۹۸ با حضور فعالان کشورهای اسلامی در تهران برگزار خواهد شد. مجید زنگوئی دبیر اجرائی چهارمین کنگره بین‌المللی سلامت کشورهای اسلامی با اشاره به برنامه‌های این نشست گفت: «این کنگره در سه روز کاری برگزار خواهد شد و برنامه‌هایی ازجمله نشست‌های رودر‌و، پنل‌های تخصصی، کارگاه‌های آموزشی و فضای دانشگاهی برای معرفی استارتاپ‌ها وشرکت‌های حاضر در کنگره تدارک دیده شده است. در این کنگره پنج برند برتر حوزه گردشگری سلامت بر اساس عملکرد، میزان توجه‌شان به ارائه خدمات دقیق و برند‌سازی خدمات در عرصه‌های بین‌المللی معرفی خواهند شد.»

او در ادامه درخصوص مهمان‌های خارجی این کنگره گفت: «در چهارمین کنگره سلامت کشورهای اسلامی حدود ۲۰۰ مهمان خارجی حضور دارند که طی مصوبه‌ای در مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی، تسهیلاتی برای آنها تدارک دیده شده است تا در این مراسم حضور و از این فضای تجاری به نحو مطلوب بهره‌برداری کنند. این تسهیلات برای تعدادی از مهمانان در قالب بلیط و هتل است و برای بخشی از آنها تنها خدمات اقامتی و هتل ارائه می‌شود.»

زنگوئی در حال ارائه توضیحاتپیرامون کنگره
مجید زنگوئی در حالا ارائه توضیحات پیرامون کنگره سلامت کشورهای اسلامی

وی در ادامه افزود: همچنین در طول سال برنامه‌ها و گردهمایی‌هایی را در کشورهای مختلف برنامه‌ریزی کرده‌ایم، این تعاملات و همکاری‌های چندجانبه می‌تواند فرصت حضور ما را در سایر کشورها با تسهیلاتی که از آنها دریافت می‌کنیم فراهم کند و به نوعی در بخش شبکه‌سازی و توسعه نتوورک صنعت گردشگری سلامت فعال‌تر عمل کنیم.»

زنگوئی در خصوص همکاری با کشور ترکیه گفت: «در بخش گردشگری سلامت همکاری گسترده‌ای را با کشور ترکیه داریم. در مجموعه فدراسیون گردشگری سلامت ترکیه، انجمن‌های گردشگری سلامت در استان‌های مختلف این کشور (آنکارا، ازمیر، استامبول، آنالیا، آنتالیا) برگزار می‌شود که ما در تمامی آنها حضور و همکاری‌هایی را نیز داریم.»

او در با اشاره به طب سنتی ایران گفت: «تاکنون در بخش طب سنتی و گیاهان دارویی فعالیتی ساختارمند صورت نگرفته است. اما در برنامه‌های آینده با مجموعه‌های مرتبط در ترکیه وارد تعاملاتی خواهیم شد.»

پرویز افشار رئیس مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی درخصوص این مرکز گفت: «مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی یک مرکز بین‌المللی غیر‌انتفاعی است که کار آن تسهیل‌گری گردشگری سلامت کشورهای اسلامی است. در ۴ سال فعالیت این مرکز، توانسته‌ایم تفاهم‌نامه‌های همکاری با کشورهای مختلف اسلامی و غیراسلامی امضا کنیم. ما دراین حوزه تنها به گردشگری سلامت و پزشکی اکتفا نکرده و در شاخه‌های دیگر گردشگری اعم از گردشگری ورزشی، گردشگری اکو و…. زیرساخت‌هایی را ایجاد کرده‌ایم.»

افشار در ادامه باتوجه به حمایت از استارتاپ‌ها افزود: «حمایت‌های این مرکز از استارتاپ‌های فعال این حوزه، ما را به سمت‌وسویی می‌برد که در آن می‌توانیم خدمات فضای مجازی را به‌راحتی در اختیار افراد و کاربران قرار دهیم.

افشار در حال صحبت
پرویز افشار، رئیس مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی

ما در کنگره پیش‌رو یک کارگاه آموزشی را طراحی کرده و پنل‌های موازی را با جلسه اصلی خواهیم داشت که در آن به معرفی استارتاپ‌‌ها می‌پردازیم. مدیران بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، مراکز درمانی، شرکت‌های فعال درزمینه جذب گردشگر سلامت، فعالان طب سنتی و گیاهان دارویی، مدیران شرکت‌های تولید دارو و تجهیزات پزشکی، فعالان حوزه گردشگری سلامت و پزشکی، شرکت‌های دانش‌بنیان و وزارتخانه‌های بهداشت کشورهای موازی مخاطبینی هستند که می‌توانند در آن مشارکت کنند.»

او همچنین درخصوص اثرات تحریم در گردشگری سلامت گفت: «درخصوص اثرات تحریم در بخش صنعت سلامت و گردشگری سلامت، این جز مستثنیات جدی است که هیچگونه قوانین حقوق بشری اجازه ورود به آن را نداده است و دعوای حقوقی که در این زمینه در دادگاه لاحه، جمهوری اسلامی ایران علیه عداوت و خصومت آمریکایی‌ها طرح کرده است منجر به این نتیجه شد که به هیچ عنوان آمریکا اجازه ندارد سلامت و امنیت غذایی مردم را تحت تاثیر قرار دهد. غذا، دارو، تجهیزات و صنعت مرتبط با این موضوع کاملا از ماجرای تحریم جدا است و به‌هیچ‌عنوان نگرانی در این حوزه وجود نخواهد داشت. خدمات سلامت در جمهوری اسلامی ایران به بهترین شکل نهادینه شده است و این صنعت به‌هیچ عنوان قابل تحریم نیست.»

مهدی کریمی رئیس شورای سیاستگذاری مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی درخصوص فعالیت‌های مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی گفت: «در چند سال گذشته این مرکز اقدامات بسیاری را برای ایجاد یک شبکه پایدار در سطح کشورهای اسلامی انجام داده‌است که با توجه به آن در حال حاضر حدود ۴۸ دفتر در کشورهای مختلف تاسیس شده و همچنین شبکه جامع خدمات سلامت کشورهای اسلامی تحت وب درحال آماده‌سازی است که تمامی کشورهای عضو این مرکز در آن سهام‌دار خواهند بود. این شبکه جامع از اتفاقات بسیاری که در حوزه گردشگری سلامت رخ می‌دهد جلوگیری خواهد کرد.»

مهدی کریمی
مهدی کریمی، رئیس شورای سیاستگذاری مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی

او با توجه به ظرفیت‌های گردشگری سلامت ایران گفت: «صنعت گردشگری سلامت ایران ظرفیت‌های بسیاری دارد اما متاسفانه شناسایی و استفاده نمی‌شوند و شبکه‌های خارجی از آنها اطلاعی ندارند. ما همچنین به علت بالا بودن قیمت دلار، گردشگری ارزانی را در کشور داریم و قصد داریم کتابی را در همین حوزه در سطح بین‌المللی با نام گردشگری ارزان منتشر کنیم.»

او در ادامه افزود: «برای کنگره‌ای که در مهر ۹۸ در تهران برگزار خواهد شد پیشنهادی را به حناچی شهردار تهران داده‌ایم که براساس آن (تهران، پایتخت سلامت کشورهای اسلامی) شعار این کنگره باشد. امیدوار هستیم این اتفاق رخ دهد تا آن‌را به سایر کشورها ابلاغ کنیم.»

کدام ارگان متولی گردشگری سلامت کشور است؟

یکی از خبرنگاران حاضر در این نشست خبری، سوالی مبنی بر اینکه متولی گردشگری سلامت کشور کدام سازمان و نهاد دولتی است پرسید. سعید هاشم‌زاده رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت در پاسخ گفت: «گردشگر سلامت به قصد درمان وارد کشور می‌شود و اگر این قصد از او گرفته شود دیگر واژه گردشگری سلامت معنایی نخواهد داشت، بر همین اساس متولی گردشگری سلامت قطعا وزارت بهداشت خواهد بود. اما زنجیره تامین گردشگری سلامت دارای المان‌های مختلفی است و در هیچ حوزه‌ای کارگروهی به‌اندازه گردشگری سلامت اهمیت ندارد. ولیکن الزام کار گروهی این است که تمام بازیگران این زنجیره تامین نقش خودشان را بپذیرند و آن‌ را ایفا کنند. گردشگری سلامت یک کار تخصصی است و باید متخصصین این کار تقویت شوند و براین اساس لازم است که دوره‌های آموزشی در حد کارشناسی‌ارشد و PHD برای این رشته طراحی کنیم. این به آن معنا است که ما باید نیروی انسانی متخصصی را تربیت کرده تا دراین زنجیره تامین ایفای نقش کنند. به علت اینکه بازیگران بسیاری در این زنجیر تامین وجود دارد شورایی به نام شورای راهبری با حضور ۵ سازمان و ارگان اصلی در این صنعت، وزارت بهداشت، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، وزارت امورخارجه، نظام پزشکی و اتاق بازرگانی تشکیل شده است.»

دکتر سعید هاشم زاده
دکتر سعید هاشم، رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت

اما حقیقت دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت در پاسخ به این سوال گفت: «طبق مصوبه هیات دولت و قانون اساسی و همچنین مجلس شورای اسلامی هر فردی که به قصد گردشگری وارد کشور شود مسئول و متولی آن سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خواهد بود و تنها کسانی که از سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مجوز بگیرند می‌توانند هر نوع تور گردشگری را برگزار کنند. این به این معنا نیست که باقی دستگاه‌ها نقشی در این صنعت ندارند بلکه تمامی نقش‌ها به صورت موازی و برای همه یکسان است.»

چه کسی از استارتاپ‌های حوزه سلامت حمایت می‌کند؟

خبرنگار مدتورپرس پرسشی را درخصوص حمایت از استارتاپ‌های حوزه سلامت و همچنین مجوزهایی که باید از وزارت بهداشت بگیرند پرسید در پاسخ به پرسش این خبرنگار الفت‌نسب عضو هیئت مدیره و سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای مجازی گفت: «متاسفانه استارتاپ‌های حوزه سلامت، با بی‌مهری‌های فراوانی از سوی وزارت بهداشت مواجه هستند و ما تاکنون همکاری‌ خوبی با یکدیگر نداشتیم و هرگز به تفاهم‌نامه‌ای که بین ما و این وزارتخانه وجود دارد عمل نشده است. استارتاپ‌ها ورود جدی و آمادگی کاملی را در این حوزه دارند اما متاسفانه جدی گرفته نمی‌شوند.»

او همچنین در ادامه برای حمایت از استارتاپ‌ها گفت: «پیشنهاد من این است که به عنوان یک پیش رویداد در ماه‌های آینده با همکاری کنگره بین المللی سلامت کشورهای اسلامی یک استارتاپ ویکندی در این حوزه داشته باشیم تا ظرفیتها شناسایی شوند و اگر سازمان‌های دولتی اجازه دهند استارتاپ‌های بسیاری در این صنعت کار کنند و ارزآوری داشته باشند. ما در اتحادیه کارگروه استارتاپ‌ها، حوزه سلامت را راه‌اندازی کرده‌ایم و تا به امروز تقریبا ۱۰۰ استارتاپ دراین بخش شناسایی شده است. اما متاسفانه بیشترین زمان این استارتاپ‌ها در حوزه رگولاتوری و مجوزها می‌گذرد. اگر دغدغه‌های این‌چنینی رفع شود پتانسیل بسیار خوبی در این بخش وجود دارد. در حوزه استارتاپ‌های گردشگری، تی‌نماد وجود داشت که با دخالت دولت تی‌نماد حذف شد و استارتاپ‌های این بخش می‌توانند به‌راحتی کار کنند.»

استارتاپ‌های موفق در حوزه سلامت

مهدی کریمی رئیس شورای سیاستگذاری مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی در ادامه صحبت‌های الفت‌نسب افزود: «ما خالصانه به استارتاپ‌های این صنعت کمک خواهیم کرد و معتقد هستیم در آینده نه‌چندان دور استارتاپ‌ها و فناوری در حوزه گردشگری رقابت شدیدی را با شرکت‌های سنتی خواهند داشت؛ زیرا یک سال کار فناورانه برابر با ۱۰ سال کار سنتی است.»

او در ادامه در خصوص نقش دولت درباره استارتاپ‌ها افزود: «درست است که دولت نباید درگیر جریان‌های این‌چنینی شود و تصدی‌گری کند اما مادامی که در بخش خصوصی و فناوری کار درستی صورت نمی‌گیرد، دولت خود را موظف به ورود در این بخش می‌کند تا خلاء‌های موجود را پر کند.»

وی در ادامه گفت: «حوزه استارتاپ‌های گردشگری و گردشگری سلامت جای کار بسیار دارد و می‌توان آن‌را گسترش داد و در اینجا نقش مرکز توسعه سلامت کشورهای اسلامی نقش حمایتگر خواهد بود. این استارتاپ‌ها تولیدکننده نیستند، بلکه تسهیل‌گر خدمات سلامت و گردشگری هستند. چند سالی است که در این حوزه تنها شعار می‌دهیم اما با مجوز و مجوزگرایی ناامیدی را به آنها تزریق می‌کنیم.»

حقیقت دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت درباره مجوزهای استارتاپ‌ها گفت: «ما با وزارت بهداشت رایزنی‌هایی را درخصوص ایجاد تغییراتی در جهت استانداردسازی این مجوزها انجام خواهیم داد و همچنین می‌توانیم دراین‌خصوص در شورای راهبری گفتگوهایی را انجام داده و حمایت‌ها و مصوبه‌هایی را در این حوزه داشته باشیم. به‌دلیل آنکه دراین شورا سه وزیر وجود دارد اگر مصوبه‌ای به امضای سه وزیر برسد قابل اجرا است و منع قانونی نخواهد داشت.»

امین حقیقت
امین حقیقت، دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت

او در ادامه افزود: «ما مصوبه‌ای درخصوص استارتاپ‌ها داریم که بر اساس آن سامانه جامع گردشگری سلامت کشور را ایجاد کنیم و این سامانه از طریق کلیه دفاتر اطلاع‌رسانی جمهوری اسلامی ایران، سفارتخانه‌ها، سازمان‌های دولتی و مردم نهاد تبلیغ خواهد شد و این می‌تواند بستری را فراهم کند تا تمامی فعالین این حوزه به ناچار خودشان را با تکنولوژی روز تطبیق داده و فعالیت‌های استارتاپی خودشان را شروع و یا توسعه دهند.»

قاضی‌زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درخصوص نقش استارتاپ‌ها در گردشگری سلامت گفت: «ما می‌توانیم منابع درآمدی کشور را از صنعت گردشگری و گردشگری سلامت ارتقا بخشیم و در این راه نیازمند تسهیل‌گری توسعه این صنعت بیش از پیش هستیم. در این بین به صورت خاص بحث استارتاپ‌ها و بحث مداخله فضای مجازی در حوزه تقویت گردشگری سلامت می‌تواند به رونق آن اضافه کند. اما برای اجرای آن نیازمند قوانین دقیق‌تری در حوزه استارتاپ ها هستیم. به‌طورکلی هیچ تعریف دقیق قانونی در این حوزه وجود ندارد. برای استارتاپ‌ها تعدادی حقوق و تکالیف براساس تعدادی قوانین عام وجود دارد. قوانینی که برای کسب‌وکار، حقوق تجارت، تولید، حقوق مدنی، حقوق جزا و …  است که قالبا با هم همخوانی ندارند؛ زیرا عدله اثباتی، متغیرها، عامل پدیدآورنده متفاوت هستند و نمی‌توانیم آن‌ها را همخوان کنیم. در این زمان است که استارتاپ‌ها قید کار در این بخش را می‌زنند؛ زیرا قوانینی که نباید وجود داشته باشد بر آنها حاکم می‌شود. قوانینی که بر اساس  حاکمیت سلیقه‌های فردی، شخصی است و مبنای حقوقی و قانونی ندارد. در نتیجه ما نیازمند قانون مطلق در این حوزه هستیم. قانونی که نفی حاکمیت سلیقه‌ها باشد.»

قاضی زاده هاشمی
قاضی‌زاده هاشمی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی

نقش شورای راهبری در برندسازی

خبرنگار مدتوپرس سوال دیگری را درخصوص نقش شورای راهبری در برندسازی گردشگری سلامت ایران پرسید، در پاسخ حقیقت دبیر شورای راهبری گفت: «تبلیغات و برندسازی نقش شورای راهبری است. با توجه به شرایط موجود در کشور و ضرورتی که در جهت توسعه گردشگری سلامت احساس می‌شود، این صنعت نیازمند یک هم‌افزایی بسیار جدی بین دستگاه‌های مرتبط است. شورای راهبری می‌تواند این نقش را به‌خوبی ایفا کند. این شورا در سال ۹۳ تاسیس شده و تا قبل از تاسیس شورا جدیتی در حوزه گردشگری سلامت وجود نداشته است. اساسا وظیفه شورای راهبری سیاست‌گذاری، نظارت و اطلاع‌رسانی است و ما به‌هیچ عنوان نمی‌خواهیم در این صنعت وارد کار اجرایی شویم؛ زیرا اجرا متعلق به بخش خصوصی است. اگر بتوانیم بستر لازم را در این صنعت فراهم کنیم به‌نظرمن بزرگترین رسالتمان را در این حوزه انجام داده‌ایم. در دو جلسه اخیر شورای راهبری مصوبه‌های خوبی درخصوص تبلیغات و اطلاع‌رسانی داشتیم که در جلسه بعدی شورا این مصوبه‌ها پیگیری خواهد‌شد.»

خلا حضور بیمه و بانک در گردشگری سلامت

افشار درخصوص نقش بیمه و بانک در گردشگری سلامت گفت: «بیمارانی که در حال حاضر از اقصی نقاط دنیا به ایران می‌آیند دو مشکل جدی دارند. اول اینکه بیمار وجه نقد دارد، چه کسی باید این پول را تبدیل به یک کردیت کارت و یا کارت اعتباری کند؟ مورد دوم این است که بسیاری از این بیماران در کشورهای خودشان بیمه‌های کاملی دارند که از آن استفاده می‌کنند و براساس هماهنگی بین بیمه‌های خود و بیمه‌های کشورهای دیگر می‌توانند از مزایای بیمه‌شان در کشور دیگری نیز استفاده کنند. اما متاسفانه این پوشش بیمه‌ای در کشور ما انجام نمی‌شود.»

کریمی در ادامه با اشاره به حضور ناکارآمد بانک و بیمه در گردشگری سلامت گفت: «ما در حال حاضر یک مشکل جدی با بانک‌ها و بیمه داریم. مسئولیت اجتماعی این بنگاه‌های اقتصادی در کشور تعریف نشده است و آنها خودشان را تنها یک بنگاه خصوصی و دنبال سود می‌دانند و بر این تفکر هستند که اگر در حوزه گردشگری سلامت خدماتی را ارائه دهند با ضرر و زیان مواجه خواهند بود. سیستم بانکی و بیمه‌ای در حوزه دانش، کم‌دانش و کم برخوردار هستند و زمانی که آنها را با مراکز مشابه در خارج از کشور مقایسه می‌کنیم متوجه اشکالات عمده‌ای در آنها می‌شویم. این مراکز حاضر نیستند در حوزه‌هایی وارد شوند که در ابتدا ضرر باشد و از ابتدا دنبال سود می‌گردند. این در حالی است که در کشورهای فعال حوزه گردشگری سلامت، بیمه به صورت جدی در حال پیگیری است و بر روی آن کار می‌کنند.

همچنین استارتاپ‌های بیمه به دلیل آنکه تحت وب کار می‌کنند استارتاپ نیستند بلکه آنها تنها فروش آنلاین محصولات خود هستند. سوال اینجاست آنها چه خدمت جدیدی را در حوزه بیمه ارائه می‌دهند؟ در پاسخ باید گفت که این استارتاپ‌ها هیچ خدمات جدیدی را ارائه نمی‌دهند و من به شخصه هیچ ایده نوینی را در حوزه بیمه از سوی آنها ندیده‌ام.»

هاشم زاده درباره نقش بیمه و استارتاپ‌های این حوزه گفت: «در صنعت بیمه یک بیمه در مبدا و یک بیمه در مقصد وجود دارد. برای بیمه در مبدا تنها کافی‌ است که بیمه‌های خصوصی با بیمه‌های کشورهای دیگر همکاری‌های لازم را انجام دهند و پس از آن این خدمات را در ایران به گردشگران سلامت ارائه کنند. اما شیوه دیگری نیز وجود دارد که بیمه در مقصد است و کشورهای فعال در حوزه گردشگری سلامت آن‌را انجام می‌دهند.

قابل ذکر است که از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۶ استارتاپ بیمه‌ای شروع به فعالیت کرده‌ و به موفقیت‌هایی هم در این حوزه دست پیدا کردند.»

نائلی معاون وزیر بهداشت
جلال نائلی، معاون اداره‌کل امور بین‌الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

نائلی معاون اداره‌کل امور بین‌الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص گردشگری سلامت و بازار آن گفت: «بازار گردشگری سلامت با باقی بازارها متفاوت است؛ زیرا بسیاری از بازارها برعهده عرضه و تقاضا است و همین امر بازار را تنظیم می‌کند. اما این موضوع در بازار سلامت صدق نخواهد کرد؛ زیرا جنس و سطح اطلاعات دوطرف، عرضه کننده و تقاضا کننده متفاوت است. به‌علت همین عدم تقارن اطلاعات در بازار سلامت، این بازار با باقی بازارها متفاوت است. ما نمی‌خواهیم این بازار را سخت کنیم اما سوالی وجود دارد اینکه چرا علی‌رغم توانمندی‌های بسیار بالایی که در بخش سلامت داریم نتوانستیم در این صنعت آنگونه که باید موفق عمل کنیم؟ به‌نظرمن تنها یک دلیل وجود دارد، افرادی که در این صنعت فعالیت می‌کنند صلاحیت لازم را ندارند؛ زیرا نتوانستیم قوانین این حوزه را کاملا شفاف کرده همین امر سبب حضور همه افراد در این صنعت می‌شود.

او در ادامه افزود: «آنچه که در بحث سلامت اهمیت دارد پیگیری خدماتی است که بیمار پس‌از بازگشت به کشورش صورت می‌گیرد. اگر آسیبی به این صنعت وارد شود بخش سلامت بیش از سایر بخش‌ها آسیب خواهد دید و اعتبار این بخش است که خدشه‌دار می‌شود. بنابراین موظف هستیم برای تمامی افرادی که داخل مرزهای جمهوری اسلامی ایران وارد می‌شوند خدمات سلامت را بر اساس شرایط هر فرد ارائه دهیم. این الزاما به معنی ارائه خدمات رایگان نیست بلکه در درسترس قرار دادن کلیه خدمات است. شورای راهبری گردشگری سلامت برای هماهنگی کلیه فعالیت‌هایی که در زمینه گردشگری سلامت قرار است رخ دهد تشکیل شد. این شورا به دلیل تغییراتی در که در چند دستگاه پیش آمده بود دچار اشکالاتی شده اما مجددا با قدرت به سمت جلو حرکت خواهد کرد و وزارت بهداشت استانداردهای خود را رعایت کرده و از آنها کوتاه نخواهد آمد.»

خبرنگاران عزیز در نشست خبری کنگره
حضور خبرنگاران در نشست خبری چهارمین کنگره بین‌المللی سلامت کشورهای اسلامی

نائلی با اشاره به بازیگران اصلی صنعت گردشگری سلامت گفت: «گردشگری سلامت درآمد بالایی را نسبت به گردشگری دارد که این خود عاملی است تا افراد مختلفی به این حوزه ورود کنند، به‌خصوص  آنهایی که صلاحیت و مجوز لازم را برای این‌کار ندارند. ما در این صنعت سه بازیگر اصلی داریم که شامل بیمار، تسهیل کننده و ارائه دهند خدمات است. زمانی‌که بیمار از کشور مبدا به سمت ایران می‌آید باید اطلاعات کافی را درخصوص خدماتی که دریافت می‌کند داشته باشد. در این زمینه دفاتر تسهیل‌گری مجازی شکل گرفته و معرفی شده است. همچنین در وزارت بهداشت هم آیین‌نامه‌هایی درخصوص شرکت‌ها در حال طراحی است. در انتها وضعیت تسهیل‌گران باتوجه به این دو مورد مشخص خواهد شد. تمام دغدغه ما این است که بیماران خدمت درست و با قیمت درست دریافت کند و پس از آن پیگیری مناسبی هم از سوی خدمات‌دهنگان صورت گیرد. باتوجه به این موارد دو بخش تسهیل‌کنندگان و ارائه دهندگان خدمت درحال نهایی شدن است. انجمن گردشگری سلامت در سفر اخیر آقای ظریف به کشور عراق، وعده‌ای را مبنی بر ارائه خدمات گردشگری سلامت به ۵ نقطه در این کشور داده است.»

قربانی دبیر انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران درخصوص فعالیت‌های انجمن در این نشست خبری گفت: «باتوجه به تعاملی که سال گذشته با مرکز گردشگری سلامت و پیگیری‌های دکتر کریمی داشتیم، کارگروهی در انجمن صنفی آژانس‌های ایران شکل گرفت. بر اساس آن کلیه دفاتر خدمات مسافرتی که راغب به برگزاری تورهایی در گردشگری سلامت هستند شناسایی شده و با آنها تعاملاتی صورت گرفت. همچنین با مراکز و آژانس‌هایی که تورهای ورودی به کشور دارند و علاقمند ورود به حوزه گردشگری سلامت هستند انجمنی را تشکیل داده‌ایم. اما این آژانس‌ها برای حضور مداوم و موفق در این صنعت نیازمند آموزش‌هایی هستند که بر اساس آن در سال ۹۸ کارگاه‌های آموزشی را با همکاری مرکز پیش‌بینی کرده‌ایم. امیدوار هستیم که تمامی آژانس‌هایی که در این حوزه ورود پیدا می‌کنند آموزش‌های لازم، کامل و حرفه ای را در این حوزه ببینند.»

او با اشاره به تعاملاتی با کشور ترکیه در حوزه گردشگری سلامت گفت: «دوهفته گذشته تفاهم‌نامه‌ای را با مجموعه اتحادیه آژانس‌های ترکیه داشتیم که بر اساس آن همکاری بین این دو کشور درخصوص گردشگری سلامت صورت خواهد گرفت. این همکاری‌ها در حوزه استفاده از اساتید معتبر برای مباحث آموزشی و همچنین تعاملات و همکاری‌هایی بین آژانس‌های مسافرتی خواهد بود.»

علیزاده از وزارت فرهنگ و ارشاد با اشاره به نقش وزارت ارشاد در حوزه رسانه خارجی گفت: «حوزه رسانه‌های خارجی وزرات ارشاد به طور مستقیم با این صنعت در ارتباط است. زیرا نمایندگی‌های کشورها یا رسانه‌هایی که در ایران مجوز می‌گیرند با هماهنگی که صورت می‌گیرد می‌توانند همکاری و فعالیت‌های خوبی داشته باشند و اطلاع رسانی کنند. ما آمادگی لازم را در این خصوص داریم و در صورت امکان نشست‌هایی را برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

سفیر صربستان درخصوص ارتباط بین ایران و صربستان در حوزه گردشگری سلامت گفت: «بین ایران و صربستان تفاهم‌نامه‌هایی درباره صنعت گردشگری به‌خصوص گردشگری سلامت امضا شده است. ما توریست‌های بسیاری را داریم که از صربستان به ایران می‌آیند‌و این بسیار خوب است. در سال گذشته رئیس سازمان سلامتی صربستان به ایران آمده و دیدارهای خوبی را با مسئولین در ایران برای گسترش همکاری در گردشگری سلامت داشت که تفاهم‌نامه‌هایی در این زمینه امضا شده است.  امروز برخی از پزشکان ایرانی و همچنین برخی از درمان‌هایی که در ایران انجام می‌شود در دنیا شهرت دارد.»

سفیر صربستان در حاشیه نشست خبری
سفیر صربستان و مجید زنگوئی در حاشیه نشست خبری چهارمین کنگره بین‌المللی سلامت کشورهای اسلامی

حقیقت با اشاره به تسهیل‌گران این صنعت گفت: «ما کاملا معتقدیم که تسهیل‌گران باید ساماندهی شوند. از سویی باید اطلاع‌رسانی، اعتبارسنجی و اعتباردهی به فعالین قانونی در چهارچوب خاص اتفاق بیفتد تا شخص خدمت گیرنده بتواند به درستی خدمت دهنده را انتخاب کند. در کشورهایی که هدف گردشگری سلامت ایران هستند، تسهیل‌گران همچنان با روش‌های سنتی فعالیت می‌کنند.»

او در ادامه افزود: «سازمان میراث فرهنگی تعدادی دفاتر اطلاع رسانی در دنیا دارد و در حال حاضر فراخوانی جدید در این خصوص داده شده است که بر  اساس آن، افرادی که واجد شرایط هستند و تمایل دارند تا در حوزه‌های مختلف و در کشورهای هدف این دفاتر را داشته باشند موظف خواهند بود کانال‌ها و مجرای رسمی و قانونی را تبلیغ کنند تا از این سو استفاده ها جلوگیری شود.»

دکتر دالوندی رئیس سازمان نظام پرستاری در ایران با توجه به نقش پرستاران در گردشگری سلامت گفت: «امروز در کشور ۱۸۰ دانشکده، ۱۵۰۰ استاد و ۶۰هزار دانشجو در حوزه پرستاری داریم و بیش از ۱۰هزار نفر کارشناس ارشد در ۱۳ حوزه تخصصی این رشته و بیش از ۵۰۰ دانشجو دکتری فارغ‌التحصیل شدند. تعدادی از این پرستاران به دلیل وضعیت درآمدی بسیار راحت به کشورهای دیگر مهاجرت کرده و این نشان از این دارد که وضعیت آموزش حوزه پرستاری کشور بسیار خوب است. پرستاران معماران سلامت اجتماعی و بهترین تسهیل‌گران سلامت کشور هستند زیرا ارتباطات را بسیار خوب می‌دانند و پزشکی بدون پرستاری معنا ندارد. توصیه ما به وزارت بهداشت، مجلس محترم و مجموعه گردشگری بستر بسیار مناسبی را در کل کشور داره سازمان در کل کشور دارد که این صنعت رادر سطح کشور گسترش دهد.»

او در ادامه افزود: «بیشتر گردشگران سلامت سالمندان هستند بنابراین ما باید بستر گردشگری سالمندی را فراهم کنیم. و پرستاران در این حوزه بسیار خوب می‌توانند عمل کنند.»

دستان مدیر هتل هما درباره نقش این هتل در گردشگری سلامت گفت: «هتل هما با توجه به موقیعت مکانی که دارد مورد استقبال شرکت‌های گردشگری سلامت قرار گرفته است و ما با چندین شرکت در این حوزه همکاری‌هایی نیز داریم.»

مسئولین و دست اندرکاران کنگره سلامت کشورهای اسلامی
مسئولین مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی

در این نشست خبری دکتر سعید هاشم‌زاده رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت، مجید زنگوئی دبیر اجرائی چهارمین کنگره بین‌المللی سلامت کشورهای اسلامی، پناهی مشاور سازمان میراث فرهنگی، محمدی از امور بین‌الملل سازمان صدا و سیما، دکتر نیکومرام دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، قربانی دبیر انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، علیزاده از وزارت فرهنگ و ارشاد، اسدی معاون مرکز هماهنگی امور اقتصادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نائلی معاون اداره‌کل امور بین‌الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شیرودی مدیرکل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهان‌پور مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پرویز افشار رئیس مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی، مهدی کریمی رئیس شورای سیاستگذاری مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی، دکتر قیامت سخنگوی شورای سیاستگذاری کنگره سلامت کشورهای اسلامی، قاضی‌زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، حقیقت سخنگوی شورای سیاست‌گذاری کنگره بین‌المللی سلامت کشورهای اسلامی، رفیعی رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، دکتر دالوندی رئیس سازمان نظام پرستاری، الفت نسب عضو هیئت‌مدیره و سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای مجازی، دکتر نیلفروش‌زاده عضو هیئت‌مدیره انجمن متخصصین پوست ایران، روشنی قائم‌مقام معاونت درمان شرکت شهر سالم شهرداری تهران، شاه‌مرادی معاون هلدینگ هگتا، دستان مدیر هتل هما، همچنین چند نماینده از کشورهای مختلف تاجیکستان، اندونزی، صربستان، آذربایجان و بنگلادش حضور داشتند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.