یکی از ۳ برند برتر گردشگری سلامت ایران هستیم

محسن گنجی معاون اجرایی بیمارستان آتیه تاکید کرد

ارتباطات به معنای حرفه‌ای و تخصصی آن، شاه‌کلید صنعت گردشگری سلامت است و این برای بیمارستان‌ها یعنی اینکه بتوانند در حوزه دیجیتال مارکتینگ قوی کار کنند و از ابزارهای روز به درستی بهره بگیرند. در این گفت‌وگوی کوتاه محسن گنجی معاون اجرایی بیمارستان آتیه به ما می‌گوید که مدیریت امروز و برنامه‌ریزی درست مبتنی بر دیتا است و تکنولوژی‌های آنلاین می‌تواند این خوراک اطلاعاتی را برای مراکز درمانی فراهم کند.

بزرگترین نیاز یک بیمارستان در بستر امروز گردشگری سلامت چیست؟

ایران در کسب‌وکار خصوصی مشکلات زیرساختی بسیاری دارد. در حوزه درمان این مشکلات بیشتر است زیرا با اینکه نام بیمارستان‌ها خصوصی است، فضای آن‌ها رقابتی نیست و تعرفه‌ها را وزارت بهداشت تعیین می‌کند. شاید مهم‌ترین کار این باشد که دولت و وزارت بهداشت این موضوع را به بیمارستان‌ها واگذار کنند و اینقدر خودزنی نکنند. وقتی خدمات و قیمت‌گذاری رقابتی شود، قیمت‌ها خود به خود کنترل می‌شود و کیفیت خدمات رشد می‌کند. در ماه‌های گذشته وزارت بهداشت تاکید خیلی زیادی داشت بر اینکه اتاق یا بخشی به نام VIP وجود نداشته باشد. ما راجع به یک صنعت جدید صحبت می‌کنیم. صنعت خدماتی چهار ویژگی دارد و مهم‌ترین ویژگی آن این است که خدمات ناملموس است. یک ماشین نیست که فرد درون آن را ببیند. بیمار باید روی تخت بیمارستان قرار بگیرد تا بیمارستان و خدمات آن را بشناسد. ما برای اینکه ناملموس را ملموس کنیم، باید از ابزارهای فیزیکی استفاده کنیم. فضای خوب و اتاق VIP این ابزارها هستند ولی اگر چنین ابزارهایی نسنجیده به کار گرفته شوند ویژگی ناملموس به خوبی ملموس نمی‌شود.

شما برای جذب بیمار در کشورهای هدف تلاشی کردید یا بیماران خودشان آتیه را می‌شناسند؟

می‌توانم بگویم ۹۵ درصد بیماران ما کسانی هستند که خودشان به بیمارستان می‌آیند و بعد ما با آنان آشنا می‌شویم. بیش از ۸۰ درصد بیمارانی که برای درمان به ایران آمدند، عراقی هستند. ما در یک سال اخیر دوبار با کاردار سفارت عراق جلسه داشتیم. شرایطی را فراهم کردیم که بتوانیم به عراق برویم و احتمالا تا آخر سال به عراق خواهیم رفت و سعی می‌کنیم با وزارت بهداشت عراق هم مذاکره کنیم. به دنبال این هستیم که در عراق پایگاه یا مرکز درمانی داشته باشیم تا بیمارانی که نیاز به خدمات خاص درمانی در ایران دارند، انتخاب شوند، کارهای اولیه انجام شود و سپس به بیمارستان آتیه اعزام شوند. متقابلا از سفارت عراق درخواست کردیم که یک پزشک عراقی به استخدام بیمارستان آتیه درآید و بیماران در این بیمارستان با وجود یک پزشک هم‌وطن در کنار خود آسوده خاطر باشند. چون یک مترجم نمی‌تواند همه دغدغه‌ها را انتقال دهد و فهم درست میان پزشک و بیمار را برقرار کند.

محسن گنجی: سال ۹۸ یکی از موضوعات اصلی بیمارستان، بخش IPD خواهد بود. بیمارستان آتیه۲ با ۷۰۰ تخت خواب درحال ساخت است و بزرگ‌ترین بیمارستان خصوصی خاورمیانه خواهد بود. در آنجا بخش بزرگی از بیزینس پلن ما گردشگری سلامت خواهد بود.

الان در بیمارستان آتیه چند نفر مستقیم یا غیر مستقیم در حوزه IPD کار می‌کنند؟

من مسئول IPD هستم، یک پزشک و یک کارشناس تیم اصلی اجرایی IPD در این بیمارستان است. ولی مجموعه‌ای از پرستاران و پزشکان برای این بخش انتخاب شده‌اند و در کنار ما کار می‌کنند. ما در ۴ حوزه بیماری‌های قلبی، اختلالات ارتوپدی، جراحی‌های لاپاراسکوپیک و کموتراپی بطور جدی برنامه‌ریزی کردیم که بیمار خارجی جذب کنیم. برای سایر بخش‌ها و درمان‌ها هم برنامه داریم ولی هدف‌گذاری ما برای این ۴ خدمت ویژه است.

امسال تاکنون در بیمارستان آتیه چه تعداد بیمار خارجی داشتید و چشم‌انداز بیمارستان در جذب گردشگران سلامت چیست؟

در ۹ ماه نخست امسال ۱۹۲ بیمار بین‌الملل بستری داشتیم. برای خدمات سرپایی مانند ام‌آر‌آی و آزمایش هم زیاد مراجعه می‌کنند. به گفته رییس اداره گردشگری سلامت، آتیه جزو سه بیمارستان اول در خدمات‌دهی به گردشگران سلامت است. هدف ما برای سال ۹۷ جذب حدود ۲۴۰ بیمار خارجی بود که با توجه به شرایط سال ۹۶ این تعداد را تعیین کرده بودیم و آمار نه ماه نخست نشان می‌دهد که از هدف خود عقب نیستیم. در اواخر سال ۹۶ با افت بیمار خارجی در کشور مواجه بودیم. دلیل آن هم مسائل کردستان عراق بود و بیماران این منطقه برای مدتی نتوانستند به ایران بیایند.

سال ۹۶ را با حدود ۱۹۰ بیمار بستری خارجی پشت سر گذاشته بودیم، تارگت ما برای سال ۹۷ عددی بود که بتوانیم به آن برسیم. هدف سال ۹۸ هم در برنامه‌های استراتزیک بیمارستان مشخص می‌شود ولی با صحبت‌هایی که در تیم اجرایی شده است، سال ۹۸ یکی از موضوعات اصلی بیمارستان، بخش IPD خواهد بود. بیمارستان آتیه۲ با ۷۰۰ تخت خواب درحال ساخت است و بزرگ‌ترین بیمارستان خصوصی خاورمیانه خواهد بود. در آنجا بخش بزرگی از بیزینس پلن ما گردشگری سلامت خواهد بود.

شما نقش‌آفرینی استارت‌آپ‌های گردشگری سلامت را در این صنعت چگونه ارزیابی می‌کنید و اساسا این کسب‌وکارهای نوآور چقدر می‌توانند به مراکز درمانی یاری‌رسان باشند؟

در گام نخست باید بیمارستان‌ها با موضوع ارتباطات از هر نوعی آشناتر شوند. امروز موضوع اصلی برای کار مدیریت، اطلاعات است. استارت‌آپ‌ها می‌توانند درتامین این نیاز نقش بزرگی داشته باشند. ما به عناون بیمارستان و عامل اجرا اگر خوراک اطلاعاتی خوبی بگیریم و بدانیم که در منطقه چه می‌گذرد و در ماه‌ها و سال‌های آینده ترند پزشکی به کدام سو خواهد رفت، در آن حوزه سرمایه‌گذاری خواهیم کرد. این موضوع یکی از چالش‌های بازار بیماران خارجی هم هست و بیمارستان‌ها هنوز در بخش دیتای روز و موضوع دیجیتال مارکتینگ ضعیف هستند.

گفت‌وگو: پریسا امام‌وردیلو

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.