هتلداری کشور نیازمند حمایت بخش دولتی است

گفت‌وگو با بهاره کهربایی مدیریت هتل جم مشهد

صنعت مدیکال توریسم یک صنعت میان بخشی است که فعالیت هرکدام از بخش‌ها تاثیر بسیاری در توسعه و رشد این صنعت دارد. هتلداری یکی از بخش‌های مرتبط با رفاه و اسکان گردشگران سلامت و همراهان آن‌ها است که نقش پررنگی را در گردشگری سلامت ایفا می‌کند. بهاره کهربایی مدیر داخلی هتل جم مشهد معتقد است که رشد هتلداری در کشور نیازمند توجه و حمایت بیشتر مسئولین است. با او درخصوص هتل جم مشهد و هتلداری در کشور به گفت‌وگو نشستیم.

برای شروع کمی از فعالیت هتل جم مشهد بگویید.

هتل جم مشهد در سال ۱۳۶۳ در شهر مشهد افتتاح شده است و جز هتل‌های قدیمی و شناخته شده شهر مشهد به حساب می‌آید. این هتل در این بازه زمانی چندبار بازسازی و امکانات و تجهیزات هتل نیز بهسازی شده‌اند. تغییرات و بهسازی هتل به‌گونه‌ای بوده است که در طی این سال‌ها مشتریان ثابت هتل آن را احساس کرده و همیشه راضی بوده‌اند.

هتل جم دارای ۱۵۴ اتاق که شامل اتاق‌های VIP، دو، سه، چهار و پنج تخته و سوییت است که به‌طورکلی ۵۰۰ نفر ظرفیت دارد. این هتل دارای ۲ طبقه پارکنیگ روباز و سرپوشیده، ۳ رستوران با ظرفیت بیش از ۷۰۰ نفر، سالن همایش با ظرفیت ۳۵۰ نفر، ترانسفر رفت‌ و برگشت رایگان به حرم مطهر در سه نوبت روز و سه نوبت بعدازظهر، اینترنت رایگان در کلیه طبقات، کافی شاپ ۲۴ ساعته و فروشگاه است. همچنین در مجاورت هتل صرافی، دفتر مسافرتی وجهانگردی، مراکز خرید و سینما نیز وجود دارد.

باتوجه به اینکه شهر مشهد یک شهر توریستی- زیارتی است، گردشگران سلامت بسیاری هم نیز دارد. آیا هتل جم به گردشگری سلامت ورود پیدا کرده است. اگر این چنین است چه نوع خدماتی را در این حوزه گردشگران سلامت ارائه می‌دهد؟

چند سال است که به گردشگری سلامت ورود پیدا کرده‌ایم و مهمانان خارجی که برای درمان به مشهد می‌آیند و مهمان هتل جم بودند از خدمات ارائه شده استقبال خوبی کرده‌اند. مترجم زبان انگلیسی و عربی در هتل برای خدمت‌رسانی به بیماران حضور دارند. یک منوی غذایی مناسب و انواع سوپ برای بیماران در هتل آماده و سرو می‌شود و همچنین سرویس رفت به مراکز درمانی برای بیماران نیز درنظر گرفته شده است.

مطالب مرتبط:

بخش‌های مختلفی در کنار یکدیگر صنعت گردشگری سلامت را شکل می‌دهد. یکی از این بخش‌ها هتلنیگ و ارائه خدمات رفاهی به توریست‌های درمانی است. به‌نظر شما تبلیغاتی که در این حوزه انجام می‌شود چگونه باید باشد تا خدمات هتلینگ و رفاهی را در کشور به گردشگران معرفی کند؟

درواقع نوع خدماتی که هتل‌ها به مهمانان خارجی ارائه می‌دهند خود نیز یک تبلیغ است. یعنی از زمانیکه شخص وارد هتل شده و از او استقبال می‌شود و تسهیلاتی که در دوره اقامت و نقاهت دریافت می‌کند به‌نوعی تبلیغ است و در این راه هتل‌ها می‌توانند به اشکال مختلفی خدمات خود را معرفی و ارائه کنند.

یکی از مهمترین الزامات این بخش، هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی مربوطه با هتل‌ها است. برای مثال وزارت میراث فرهنگی و گردشگری می‌تواند تبلیغات بسیار خوبی را برای شناخت هتل‌ها در کشورهای مختلف انجام دهد و آن‌ها را به گردشگران معرفی کند. امروزه گردشگران توسط آژانس‌ها با هتل‌ها در ایران آشنا می‌شوند و جای فعالیت میراث فرهنگی و گردشگری در این بخش خالی است. اگر میراث فرهنگی به این حوزه ورود کند و تبلیغات خوبی را در این حوزه در کشورهای بازار هدف به‌خصوص کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و عراق که خدمات درمانی ایران برای آن‌ها قابل توجه است، داشته باشد قطعا گردشگران بیشتری به ایران جذب خواهند شد.

به‌طورکلی تبلیغات جامع و کامل هتل‌ها وظیفه ارگان‌ها و سازمان‌های گردشگری است.

هتل جم مشهد

نمای داخلی هتل جم مشهد

به‌نظر شما بزرگترین دغدغه صنعت هتل‌داری کشور چیست؟

بزرگترین دغدغه این صنعت عدم حمایت و نقش دولت در صنعت هتلداری است. فعالیت این قشر در کشور کمتر دیده می‌شوند. همانطور که می‌دانید بیشتر هتل‌‌ها در کشور به‌صورت خصوصی فعالیت می‌کنند و هزینه زیادی را متقبل می‌شوند اما برخلاف آنچه که از دور دیده می‌شود درآمدشان چشمگیر نیست و علاوه‌‌بر آن هتل‌ها مالیات‌های سنگینی را هم می‌پردازند. با توجه به این موارد دولت باید هتل‌ها را برای جذب توریست بیشتر حمایت کند. این موضوع تنها به نفع هتل‌ها نیست و حضور بیشتر توریست ارزآوری بسیاری دارد که همه از آن منتفع خواهند شد.

در طی سال‌ها فعالیتتان در صنعت هتل‌داری چه تجربه‌ و چالش‌هایی را در بخش گردشگری و گردشگری سلامت لمس کرده‌ید که باید برطرف شوند؟

در حوزه گردشگری سلامت باید بگویم که بیشتر توریست‌های درمانی که به ایران می‌آیند سردرگم هستند. گردشگر سلامت پزشک و مرکز درمانی را پیش از سفر انتخاب می‌کند اما زمانی که به اینجا می‌آید با این پرسش مواجه می‌شود که آیا این پزشک یا مرکز درمانی خوب و مورد اعتماد است؟ درواقع گردشگر سلامت اطلاعات جامعی درخصوص پزشک و مرکز درمانی که خواهان مراجعه به آنجا است را ندارند و ما در هتل بارها با این موضوع مواجه شده‌ایم و بیماران از ما کمک و مشاوره می‌خواستند. این افراد حتی اگر توسط آژانس هم برای درمان در ایران اقدام کنند باز اطلاعات کاملی ندارند و پرسش‌های بسیاری برایشان مطرح می‌شود که معمولا بی‌پاسخ می‌ماند و یا پاسخ درستی به آن‌ها داده نمی‌شود.

با اینستاگرام مدتورپرس همراه باشید.

به‌نظر من هر شهری نیاز به یک مرکز گردشگری سلامت دارد تا در این مواقع اطلاعات کامل و صحیحی را در اختیار توریست درمانی نیز بگذارد و یا حتی در هتل‌ها می‌توان محلی را برای انجام این کار درنظر گرفت تا به پرسش‌ها و نگرانی‌ها این افراد پاسخ داده شود. متاسفانه مترجم‌هایی که همراه بیمار هستند تنها یک رابط زبانی‌اند و نمی‌توانند به بیمار در این بخش کمک کنند.

هتل جم مشهد برای برندسازی خود چه اقداماتی را انجام داده است و گردشگران سلامت را چگونه جذب می‌کند؟

ما برای برندینگ و بازاریابی تبلیغات تلویزیونی و حتی مطبوعاتی نیز داشتیم. قصد داریم در حوزه گردشگری سلامت هم تبلیغاتی را در شبکه‌های عربی انجام دهیم.

ما همچنین مترجم عرب زبان داریم که ما را به آژانس‌های کشورهای عربی معرفی می‌کند.

بیشتر بیمارانی که تاکنون به ما مراجعه کرده‌اند از طریق آژانس‌های گردشگری معرفی شده‌اند. البته با چند مرکز درمانی هم صحبت کردیم و پکیج‌های خدماتی هتل جم در این بخش را در اختیار آن‌ها قرار دادیم تا ما را به بیمارانشان نیز معرفی کنند. علاوه‌بر این موارد اطلاعات هتل از طریق سایت و شبکه‌های اجتماعی در اختیار مهمانان و مراجعان نیز قرار دارد.

به‌نظر شما صنعت هتلداری در جهان به چه سمت و سویی در حرکت است؟

امروزه علاقه مردم در دنیا به سفر بیش از گذشته است و همین امر باعث توسعه صنعت هتلداری در دنیا شده است و می‌توان گفت این صنعت کار خود را بسیار خوب انجام می‌دهد و روبه رشد است. در ایران هم رشد خوبی کرده اما نیاز به حمایت بیشتری نیز دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.