مهم‌ترین دغدغه یک مرکز قلب انتخاب درست بیمار است

دکتر علیرضا حاج قاسمی معاون اجرایی مرکز قلب تهران از چالش‌ گردشگری سلامت می‌گوید

پیشرفت و گسترده شدن صنعت گردشگری سلامت در کشور باعث شده است که مراکز درمانی از ظرفیت‌های خود استفاده کرده و با ورود به این حوزه از منافع آن بهره‌مند شوند. مرکز تخصصی و فوق تخصصی قلب یکی از مراکز تحت نظارت دانشگاه علوم‌پزشکی تهران است. این مرکز مدتی است که مجوز IPD خود را برای فعالیت در گردشگری سلامت دریافت کرده و با انجام تمام امور مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی درصدد جذب گردشگران سلامت حوزه قلب و عروق است. با دکتر علیرضا حاج قاسمی معاونت اجرایی این مرکز درخصوص فعالیت مرکز قلب تهران و گردشگری سلامت به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

آقای دکتر از خدماتی که در این مرکز ارائه می‌دهید بگویید.

مرکز قلب تهران یک مرکز تخصصی و فوق تخصصی در ارائه خدمات تشخیصی و درمانی به بیماران قلبی است. این مرکز در سال ۱۳۸۰ تاسیس شده و در این مدت بیش از ۴۵۰۰ عمل جراحی در حوزه قلب عروق و ۱۳۰هزار مورد آنژیوگرافی و اقسام آنژیو پلاستی عروقی در این مرکز به ثبت رسیده است. در این مرکز انواع جراحی‌های قلب پیشرفته، جراحی‌هایی مانند ترمیم و تعویض دریچه قلب، اصلاح امور مادرزادی قلب و… انجام می‌شود.

این مرکز با اینکه یک مرکز دولتی و آموزشی است اما تمام پروسیجرها توسط استاتید یا با نظارت کامل آن‌ها انجام می‌شود. باتوجه به آمارهای منتشر شده فعالیت مرکز قلب تهران در سطح بسیار بالایی قرار دارد، به‌طوری که در رده‌بندی رتبه بسیار خوبی را از نظر کیفیت به‌دست آورده‌ و در حد رقابت با بهترین بیمارستان‌های دنیا در این حوزه است.

مرکز قلب تهران همچنین تجهیزات و دستگاه‌های به‌روز و مدرنی دارد. همین امر سبب می‌شود که از نظر کیفی و تکنیکی خدمات بسیار خوبی را ارائه دهیم. باتوجه به این موارد می‌توان گفت که این مرکز پتانسیل ارائه خدمات به بیماران بین‌الملل را دارد. امیدوار هستیم تسهیلاتی را وزارت بهداشت، شرکت‌ها و سازمان‌های موثر دیگر در این صنعت فراهم می‌کنند تا ما هم بتوانیم از پتانسیلی که بیماران خارجی فراهم می‌کنند، بهره‌مند شویم.

اخبار اکوسیستم گردشگری سلامت را در تلگرام مدتورپرس دنبال کنید

به نظر شما ایران در چه جایگاهی از درمان بیماری‌های قلب و عروقی قرار دارد؟

تعداد بیماران قلب و عروق در بین تمام بیماری‌ها در کل دنیا به‌سبب شرایط نوین زندگی، تغذیه و به‌طورکلی سبک زندگی کنونی بالاترین رتبه را به خود اختصاص داده است. این موضوع در کشور ما و همسایگانمان نیز به‌همین صورت است. با توجه به رشد و پیشرفت‌های علمی حوزه قلب و عروق در کشور، ایران ظرفیت بسیار بالایی را برای جذب بیماران این حوزه از کشورهای همسایه را دارد.

ظرفیت گردشگری پزشکی ایران را چگونه ارزیابی کرده و به‌نظر شما چگونه می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد؟

همانطور که می‌دانیم ظرفیت پزشکی ایران در رشته‌های مختلف تخصصی پزشکی به‌خصوص قلب و عروق بسیار بالا است. علاوه‌بر مرکز قلب تهران ، مراکز دیگر در تهران و شهرستان‌ها امکان ارائه خدمات بسیاری را در این حوزه دارند. ولی برای استفاده از ظرفیت و پتانسیل بیماران خارجی تنها وجود بیمارستان و ظرفیت پزشکی کافی نیست. درواقع آنچه که بسیار مهم است بازاریابی خوب برای جذب بیمار است. ما باید در کشورهای همسایه بازاریابی خوبی را داشته باشیم تا بتوانیم قدرت پزشکی ایران را به آن کشورها معرفی کنیم. مورد دیگری که در این صنعت مهم است ارائه تسهیلات در رفت‌وآمد بیماران است. در حقیقت بازاریابی، انتخاب بیمار و اعزام او به کشور ضعف این صنعت است که باید توسط سازمان‌های دولتی و همینطور بخش خصوصی بر روی آن فعالیت گسترده‌ای صورت گیرد.

به بخش خصوصی اشاره کرده‌اید، شما جایگاه بخش خصوصی را در این صنعت چگونه ارزیابی می‌کند؟

بخش خصوصی که من به آن اشاره کردم در زمینه تسهیل‌گری، مارکتینگ، اعزام، ترنسفر است که می‌تواند جایگاه بسیار خوبی داشته باشد.

در زمینه بیمارستان‌ها و ارائه خدمات درمانی بخش خصوصی از قدیم فعال بوده و اکنون هم فعالیت خوبی را در این صنعت نسبت به بخش دولتی دارد. بخش‌های دولتی به دلیل محدودیت‌هایی که برای آن‌ها تعریف شده است ‌تاکنون در ارائه خدمات درمانی به بیماران خارج از کشور فعالیت زیادی نداشته‌اند.

بخش دولتی هم پتانسیل بسیار خوبی را دارد و می‌توان از این پتانسیل برای رونق این صنعت استفاده کرد. مرکز قلب تهران یک مرکز دولتی است و این آمادگی را دارد که بتواند در این حوزه خدمت‌رسانی کند.

مراکز درمانی دولتی مراکز آموزشی و مردمی هستند. آیا فعالیت این مراکز در گردشگری سلامت خللی در ارائه خدمات به ایرانیان داخل کشور و همچنین آموزش ایجاد نمی‌کند؟

مراکز درمانی دولتی در حوزه آموزش فعال هستند. اما این امر نباید دست‌مایه عدم ورود این مراکز به صنعت گردشگری سلامت باشد. مراکز دولتی با ایجاد یک سازوکار و همچنین برنامه‌ریزی درست در زمینه نوبت‌دهی، نحوه ارائه خمات و… می‌توانند در صنعت گردشگری سلامت فعال شوند؛ زیرا پتانسیل این مراکز بالاست. این نکته را باید درنظر داشت که بیمارستان‌های دولتی خدمات درمانی با کیفیتی را در عین قیمتی پایین‌تر به نسبت بخش خصوصی به بیماران ارائه می‌دهند. این یک مزیت نسبت به بیمارستان‌های خصوصی محسوب می‌شود. درآمد حاصل از بیماران خارجی که در بیمارستان‌های دولتی پذیرش می‌شوند تا حد زیادی می‌تواند از اتکا این مراکز به دولت بکاهد. بسیاری از مشکلاتی که بیمارستان‌های دولتی با آن سروکار دارند به‌سبب محدودیت مالی است که این امر باید مورد توجه دولت قرار گیرد.

رویکرد بیمارستان قلب تهران در حوزه گردشگری سلامت چگونه است؟

رویکرد ما در این حوزه بسیار مثبت است. در طول ۱۸ سال فعالیت مرکز قلب تهران، بیماران خارجی بسیاری از کشورهای اطراف به این مرکز مراجعه کرده‌اند. اما برای آنکه این موضوع تبدیل به یک منبع درآمد خوب برای بیمارستان تلقی شود لازم است که به‌صورت مرتب و برنامه‌ریزی شده به این موضوع فکر کرده و یک فرآیند کامل و بی‌نقصی را تعریف کنیم.

آیا برای فعالیت در این حوزه با شرکت‌های تسهیل‌گر و بخش خصوصی وارد همکاری شده‌اید؟

گردشگری سلامت یک صنعت نو و جدیدی در کشور است و فعالیت‌های شرکت‌‌های تسهیل‌گری سلامت هم سابقه چندانی ندارد و بیشتر شرکت‌ها تازه‌کار هستند. از سویی شرایط برای مراکز دولتی هم کمی متفاوت و نو است.ما در مرکز قلب تهران به‌سبب آنکه یک مرکز دولتی است و محدودیت‌هایی را دارد، نتوانستیم با شرکت‌های تسهیل‌گر و بخش خصوصی وارد همکاری شویم. ولی به‌تازگی مذاکراتی در این حوزه انجام شده است که امیدواریم به نتیجه برسیم. اما به‌طور کلی باید برای این محدودیت‌ها فکری شود ما به‌دنبال حل این موضوع هستیم.

به‌نظر شما چالش بزرگ این صنعت چیست؟

یکی از بزرگترین چالش‌هایی که همه همکاران به آن اشاره می‌کنند، درخصوص بیماریابی و رفت‌وآمد بیماران است. درواقع مهمترین مورد برای یک مرکز قلب انتخاب درست بیمار است. بیماری‌های قلبی، بیماری‌های پیچیده‌ای هستند و بیمار باید پس از درمان به‌صورت مداوم فالوآپ شود. موضوع فالوآپ موضوع بسیار مهمی است که در هنگام انتخاب بیمار و اعزام او به کشور باید مدنظر قرار گیرد. به‌طورکلی باید بر روی انتخاب بیمار سرمایه‌گذاری و فعالیت بیشتری صورت گیرد.

باتوجه به شرایط گردشگری سلامت در کشور آینده این صنعت را در کشور چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

به‌طورکلی باتوجه به شرایط پیش آمده در کشور این صنعت رونق پیدا کرده است و تمام ذی‌نفعان مانند بیمارستان‌ها، پزشکان، سازمان‌های واسطه، شرکت‌های تسهیل‌گر و… فعال هستند و این بسیار مثبت و نویدبخش است و هاکی از آن است که گردشگری سلامت به شکل یک صنعت حرفه‌ای در کشور دنبال شود.

توسعه گردشگری سلامت به ارتقا کیفیت خدمات درمانی کشور هم بسیار کمک خواهد کرد. زمانی‌که صنعت گردشگری سلامت رونق پیدا کند مراکز درمانی چاره‌ای جز افزایش کیفیت و ارتقا خدماتشان ندارند؛ زیرا این صنت بازار رقابتی بسیاری را با کشورهای فعال در این زمینه و هم‌جوار با ایران دارد.

بسیار خوشحال هستم که بحث گردشگری سلامت هر روز جدی‌تر از گذشته مطرح می‌شود و بیمارستان‌ها به آن توجه بیشتری نشان می‌دهند. این موضوع سبب می‌شود که از این صنعت از حالت سنتی و غیرشفاف خارج شود. امیدوارم کشور به شرایط برسد که جز بهترین کشورهای ارائه دهنده خدمات سلامت در دنیا باشد.

مطالب مرتبط:

 

گفت‌وگو: افروز کریمی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.