تعدد مجوزها؛ چالش بخش خصوصی فعال در گردشگری سلامت

تعدد فرآیند دریافت مجوز فعالیت از سوی نهادهای مختلف به یکی از چالش‌های مهم پیش رو برای بخش خصوصی فعال در گردشگری سلامت تبدیل شده است

فرآیند طولانی اعطای مجوز فعالیت بخش خصوصی در گردشگری سلامت و تعدد این مجوزها از سوی نهادهای مختلف را می‌توان یکی از مهم‌ترین مولفه هایی دانست که از رشد و تکثیر فعالیت بخش خصوصی در این صنعت جلوگیری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، اگرچه فعالیت بخش خصوصی در صنعت گردشگری سلامت نیازمند سازوکار قانونی است تا فعالیت در این صنعت در مسیر قانونی پیش برود، اما نباید این فرآیند به قدری طولانی و پیچیده باشد که بخش خصوصی را از فعالیت در صنعت گردشگری سلامت گریزان کند.

به تعبیر دیگر، اگرچه به صدور مجوز قانونی برای فعالان بخش خصوصی در صنعت گردشگری سلامت نیاز داریم و فعالیت در این مسیر به نظارت قانونی نیاز دارد، اما نباید از آن طرف بام بیفتیم و با افزایش بروکراسی‌ها موجب فراری دادن سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری سلامت بشویم.

اخبار اکوسیستم گردشگری سلامت را در تلگرام مدتورپرس دنبال کنید

 آیین نامه‌ها نباید به افزایش بروکراسی در گردشگری سلامت دامن بزند

آیین نامه شرکت‌‌های تسهیلگر در گردشگری سلامت که به تازگی ابلاغ شده است، می‌خواهد از فعالیت غیرقانونی فعالان فاقد صلاحیت در صنعت گردشگری سلامت جلوگیری کند و آنطور که اعلام شده است، قصد دارد بستر مناسبی برای رقابت سالم بین شرکت‌های تسهیل‌گر ارائه خدمات تشخیصی درمانی، ایجاد کند.

در این آیین‌نامه تاکید شده است که شرکت‌های تسهیل‌گری که علاقه‌مند به ارائه خدمات گردشگری در قالب بسته سفر هستند، باید مجوز بند ب از سازمان میراث فرهنگی را دریافت کنند. از شروط مهم برای تاسیس و گرفتن مجوز گردشگری سلامت از وزارت بهداشت این است که حداقل اعضای هیات مدیره، سه نفر و یک نفر از این تیم نیز باید فارغ‌التحصیل یکی از رشته‌های پزشکی یا وابسته به گروه پزشکی باشد.

در عین حال کارشناسان تاکید دارند که این آیین نامه و یا هر آیین نامه دیگری نباید در مرحله اجرا به افزایش بروکراسی در گردشگری سلامت دامن بزند.

دکتر قاسم آیینی، کارشناس مدیریت بیمارستانی نیز با اشاره به اینکه تحول در وضعیت اقتصادی بیمارستان‌های کشور به توسعه صنعت گردشگری سلامت مرتبط است، خاطرنشان می‌کند: بسیاری از مراکز درمانی ایران در وضعیت اقتصادی نامطلوبی قرار دارند و بدهی‌های زیادی به شرکت‌های پخش دارو و تجهیزات پزشکی دارند. به طور کلی، «اقتصاد سلامت» ما در شرایط مطلوبی قرار ندارد و بیمارستان‌های کشور و نظام سلامت ما تشنه سرمایه‌گذاری‌های جدید است که در این وضعیت تمرکز بر توسعه گردشگری سلامت می‌تواند نجات دهنده باشد.

او تاکید می‌کند: در چنین شرایطی نباید با افزایش بروکراسی‌ها به سمتی پیش برویم که سرمایه‌گذار بخش خصوصی حاضر به سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری سلامت نباشد. درواقع نباید جلوی پای این سرمایه‌گذاران، سنگ اندازی شود، بلکه باید به هر طریقی تلاش کنیم که سرمایه‌گذاران را حتی از کشورهای دیگر جذب کنیم، زیرا بدون سرمایه‌گذاری‌های جدید نمی‌توان انتظار داشت که صنعت گردشگری سلامت در ایران دچار تحول شگرفی شود.

آیینی با اشاره به نحوه دریافت مجوز فعالیت بخش خصوصی در گردشگری سلامت یادآور می‌شود: آیین نامه شرکت‌‌های تسهیلگر در گردشگری سلامت و یا هر آیین نامه دیگری اگر در مرحله اجرا به وضعیتی برسد که این شرکت‌ها مجبور شوند از چندین نهاد مختلف مجوز بگیرند و یا فرآیند اداری کلافه کننده‌ای پیش پای این فعالان بخش خصوصی گذاشته شود، آنگاه دور از انتظار نیست که سرمایه‌گذاران این حوزه به صنایع دیگری روی بیاورند و سرمایه‌شان را در مسیری غیر از گردشگری سلامت هزینه کنند.

مجوز در مجوز، راهکار توسعه گردشگری سلامت نیست

بر اساس آیین‌نامه شرکت‌ های تسهیلگر در گردشگری سلامت، این شرکت‌ها نمی‌توانند خدمات سفر شامل حمل و نقل، اقامت، بیمه مسافرتی، راهنما، بازدید و ویزا را به گردشگران سلامت ارائه دهند، مگر اینکه مجوز بند ب را از سازمان میراث فرهنگی دریافت کنند.

از سوی دیگر، آژانس‌های گردشگری که برای انجام امور تسهیل‌گری گردشگران سلامت تقاضا دارند، می‌توانند با ارائه معرفی از سازمان میراث فرهنگی به دانشگاه مربوطه مراجعه کنند و از طریق وزارت بهداشت هم به اخذ مجوز شرکت تسهیل‌گری روی بیاورند.

اگرچه این آیین نامه می‌تواند فعالیت دلالان غیرقانونی در صنعت گردشگری سلامت را محدود کند و بندهای مفید دیگری نیز در این آیین نامه دیده می‌شود، اما باید در نظر داشت اینکه یک شرکت تسهیلگر در حوزه گردشگری سلامت برای ارائه خدمات جانبی در حوزه توریسم درمانی نیز مجبور به دریافت مجوز جدید باشد و همچنین آژانس‌های گردشگری هم مجاز باشند که همان خدمات تخصصی شرکت‌های تسهیلگر گردشگری سلامت را ارائه دهند، مولفه‌هایی است که می‌تواند ارائه خدمات تخصصی از سوی شرکت‌های تسهیلگر در صنعت گردشگری سلامت را با چالش مواجه سازد.

گزارش: امین جلالوند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.