روادید سفر به ایران برای چینی‌ها لغو شد؛ فرش قرمز برای میلیون‌ها گردشگر چینی

چطور با شناخت عادت‌های سفر گردشگران چینی می‌توانیم سهم گردشگری سلامت ایران را از ۱۵۰ میلیون مسافر چینی افزایش دهیم؟

بنا برگزارش خبرگزاری‌های دولتی، از دوازدهم آوریل 2023 (۲۳ فروردین ۱۴۰۲) چینی‌ها برای واردشدن به ایران نیازی به ویزا ندارند!

علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در این رابطه گفت: «دولت ایران در افزایش جذب گردشگران و مهمانان از چین همواره تسهیل ورود گردشگران را در دستور کار داشته و بر همین اساس به صورت داوطلبانه روادید را برای ورود گردشگران چینی به ایران برداشته است.»

شالبافیان در دیداری که همین روزها با چانگ هوآ، سفیر چین، در ایران داشت درباره راهکارهای تقویت حوزه گردشگری بین دو کشور گفت‌وگو کرد. شالبافیان درمورد نتایج این دیدار به رسانه‌ها گفت: «پیش‌بینی ما این است که تعداد گردشگران چینی که به ایران می‌آیند زیاد خواهد شد. برای همین روی تقویت گردشگری با چین تاکید داریم این موضوع بعد از بازگشت آقای رئیسی (رئیس جمهور) از چین از سوی دفتر رئیس جمهوری به ما اطلاع شده است.»

او همچنین اظهار امیدواری کرد که شهرهای بیشتری از ایران به گردشگران چینی معرفی شود. همچنین از سرمایه‌گذاران چینی برای سفر به ایران و سرمایه‌گذاری در حوزه تاسیسات گردشگری ایران می‌کنم و ما آماده حمایت از سرمایه‌گذاران هستیم.

به این ترتیب بخش دیگری از دروازه های ایران به راحتی  به روی چینی ها گشوده شد اما سهولت ورود گردشگران چینی به کشور ایران چه آورده‌هایی برای صنعت گردشگری به طور کلی و توریسم سلامت به طور خاص خواهد داشت؟

آنچه مسلم است این است که گردشگران چینی در دهه گذشته به یک نیروی مهم در صنعت گردشگری جهانی تبدیل شده اند. با رشد طبقه متوسط ​​و افزایش درآمد قابل تصرف، مسافران چینی به فراتر از مرزهای خود می روند تا مقاصد جدید را کشف کنند، فرهنگ های مختلف را تجربه کنند و به دنبال درمان های پزشکی باشند. در این مقاله به بررسی الگوهای سفر گردشگران چینی از جمله مقاصد مورد علاقه، عادات خرج کردن و انگیزه های سفر می پردازیم.

 

گردشگران چینی به چه کشورهایی سفر می‌کنند؟

چین با بیش از 150 میلیون مسافر چینی که در سال 2018 به خارج از کشور سفر می کنند، بزرگترین بازار گردشگری خارجی جهان است. کشورهای همسایه مانند هنگ کنگ، ماکائو، تایوان، ژاپن و کره جنوبی از مقاصد برتر برای گردشگران چینی هستند. این مقاصد به دلیل نزدیکی به چین و شباهت های فرهنگی محبوب هستند.

با این حال، گردشگران چینی نیز به طور فزاینده ای به اروپا و آمریکای شمالی سفر می کنند. در سال 2018، فرانسه با بیش از 2 میلیون بازدیدکننده، پربازدیدترین کشور اروپایی توسط گردشگران چینی بود. از دیگر مقاصد محبوب اروپایی می توان به ایتالیا، آلمان، اسپانیا و بریتانیا اشاره کرد. در آمریکای شمالی، ایالات متحده با بیش از 3 میلیون بازدیدکننده در سال 2018، پربازدیدترین کشور گردشگران چینی است.

 

گردشگر چینی در شیراز

علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی: «دولت ایران در افزایش جذب گردشگران و مهمانان از چین همواره تسهیل ورود گردشگران را در دستور کار داشته و بر همین اساس به صورت داوطلبانه روادید را برای ورود گردشگران چینی به ایران برداشته است.»

عادات خرج‌کردن گردشگران چینی

گردشگران چینی به عادات خرج کردن زیاد خود در سفرهای خارجی معروف هستند. بر اساس گزارش آکادمی گردشگری چین و موسسه تحقیقاتی Ctrip در سال 2019، گردشگران چینی 277 میلیارد دلار برای گردشگری بین‌المللی در سال 2018 هزینه کرده‌اند.

خرید بخش قابل توجهی از هزینه‌های گردشگران چینی است و برندهای لوکس از محبوبیت خاصی برخوردار هستند. با این حال، هزینه‌های غذا و نوشیدنی نیز بخش قابل توجهی از هزینه‌های آنها را تشکیل می‌دهد زیرا آنها به دنبال تجربه غذاهای محلی هستند.

 

گردشگری سلامت به یک انگیزه مهم برای سفر در میان گردشگران چینی تبدیل شده است. مسافران چینی به دنبال درمان‌های پزشکی با کیفیت بالا با هزینه‌های کمتر نسبت به آنچه در چین وجود دارد، هستند.

 

 

چینی‌ها برای گردشگری پزشکی خوب هزینه می‌کنند

گردشگری پزشکی به بخش مهمی برای مسافران چینی تبدیل شده است زیرا آنها به دنبال درمان‌های پزشکی با کیفیت بالا با هزینه‌های کمتر از آنچه در چین موجود است می‌گردند. بر اساس گزارشی که توسط Global Growth Markets در سال 2019 منتشر شد، ارزش بازار گردشگری پزشکی چین در سال 2018 به 6 میلیارد دلار رسید.

بهترین مقاصد برای گردشگران پزشکی چینی شامل تایلند، کره جنوبی، ژاپن، سنگاپور و ایالات متحده است. این مقاصد طیف وسیعی از درمان های پزشکی از جمله جراحی زیبایی، درمان‌های مرتبط با دندانپزشکی و درمان سرطان را ارائه می‌دهند.

گردشگران پزشکی چینی مایلند مبالغ قابل توجهی را برای درمان‌های پزشکی در خارج از کشور هزینه کنند. طبق گزارش Ctrip و آکادمی گردشگری چین در سال 2018، گردشگران پزشکی چینی به طور متوسط ​​6000 دلار در هر سفر برای درمان‌های پزشکی خارج از کشور هزینه کردند.

 

 

انگیزه‌های سفر گردشگران چینی

گردشگران چینی انگیزه های مختلفی برای سفر دارند. یکی از دلایل اصلی تجربه فرهنگ های مختلف و کشف مقاصد جدید است. این به ویژه برای مسافران جوان چینی که به دنبال تجربیات منحصر به فردی هستند که بتوانند در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارند، صادق است.

یکی دیگر از انگیزه های سفر تحصیل است. بسیاری از دانشجویان چینی برای تحصیل در خارج از کشور را انتخاب می کنند زیرا به دنبال فرصت های آموزشی بهتر و قرار گرفتن در معرض فرهنگ های مختلف هستند.

در نهایت، گردشگری سلامت به یک انگیزه مهم برای سفر در میان گردشگران چینی تبدیل شده است. همانطور که قبلا ذکر شد، مسافران چینی به دنبال درمان های پزشکی با کیفیت بالا با هزینه های کمتر نسبت به آنچه در چین وجود دارد، هستند.

 

جمع‌بندی

گردشگران چینی با عادات خرج کردن بالا و تمایل فزاینده برای کشف مقاصد جدید به نیروی قابل توجهی در صنعت گردشگری جهانی تبدیل شده‌اند. در حالی که کشورهای همسایه به دلیل شباهت‌های فرهنگی و نزدیکی، مقاصد محبوب باقی مانده‌اند، مقاصد اروپایی و آمریکای شمالی نیز به طور فزاینده‌ای محبوب می‌شوند.

گردشگری پزشکی به عنوان بخش مهمی برای مسافران چینی ظاهر شده است زیرا آنها به دنبال درمان‌های پزشکی با کیفیت بالا با هزینه های کمتر نسبت به آنچه در چین موجود است هستند. تجربه خرید و غذا نیز بخش قابل توجهی از هزینه‌های آنها را در سفرهای خارجی تشکیل می‌دهد.

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.