نقش شهرک‌های سلامت در رونق گردشگری سلامت

راه‌اندازی شهرک‌‌های سلامت در کشورهای توسعه یافته، اتفاق تازه‌ای نیست، اما راه‌اندازی این شهرک‌ها در کشور ما هنوز در ابتدای راه قرار دارد. نقش شهرک های سلامت در گردشگری سلامت نیز بسیار تعیین‌کننده است و توسعه این شهرک‌ها می‌تواند به توسعه گردشگری سلامت منجر شود.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، شاید بتوان شهرک سلامت اصفهان را تنها نمونه از شهرک‌های سلامت در کشور به حساب آورد که تقریبا از اصول و استانداردهای یک شهرک سلامت برخوردار است. البته هنوز این شهرک سلامت در مراحل تکمیل پروژه قرار دارد و برخی بخش‌های آن راه‌اندازی نشده است.

در شهرک‌های سلامت، هدف این است که بیمار بدون مراجعه به مطب‌های مختلف و سرگردان شدن بین بیمارستان‌ها و مراکز درمانی متعدد، همه خدمات تشخیصی، درمانی و رفاهی مورد نیازش را در همان شهرک سلامت دریافت کند.

تجمیع خدمات مورد نیاز گردشگران سلامت

وجود شهرک‌های سلامت می‌تواند این اطمینان خاطر را به گردشگران سلامت بدهد که آنها می‌توانند همه خدمات موردنیازشان را در یک مکان واحد دریافت کنند. حتی در شهرک‌های سلامت، امکاناتی برای اقامت بی‌دغدغه بیمار و خانواده‌اش هم وجود دارد و از این جهت، شهرک‌های سلامت می‌تواند به قطب گردشگری سلامت تبدیل شود.

به طور مثال، شهرک سلامت اصفهان می‌خواهد قطب درمان سرطان در منطقه باشد؛ طوری که بیماران داخلی و خارجی برای درمان بیماری خود به این شهرک مراجعه کنند.

مرتضی صفوی، رئیس شهرک سلامت اصفهان هم با اشاره به نقش شهرک های سلامت در گردشگری سلامت می‌گوید: در بعضی رشته‌ها از جمله عمل‌های زیبایی، باروری و ناباروری، قلب، مغز و… در میان کشورهای منطقه سرآمد هستیم و بسیاری از ایرانی‌های ساکن خارج از کشور و یا اتباع دیگر کشورها برای طی مراحل درمانی خود به ایران سفر می‌کنند، اما در گذشته این مراجعات سازمان یافته نبود و بعضا حتی به منافع ملی ما ضربه وارد می‌کرد، ولی امروزه با راه‌اندازی شهرک سلامت در صدد هستیم تا هم به هم میهنان خود خدمات عرضه کنیم و هم بتوانیم میزبانی برای گردشگران سلامت باشیم.

منافع شهرک سلامت برای پزشکان و گردشگران سلامت

علاوه بر اهمیت نقش شهرک های سلامت در گردشگری سلامت ، باید در نظر داشت که توسعه این شهرک‌ها می‌تواند موجب اشتغالزایی پزشکان نیز بشود.

به طور مثال، مسعود صرامی، مدیرعامل و سرمایه گذار پروژه شهرک سلامت اصفهان می‌گوید: تنها در یک کلینیک شهرک سلامت، ۷۰۰ نفر پزشک فعالیت خواهند کرد، طوری که هم اکنون فعلا تعداد ۱۱۰ پزشک در شهرک سلامت اصفهان برای آماده‌سازی زیرساخت‌ها فعال هستند.

او با بیان اینکه اصول ترافیکی و راه‌های دسترسی شهرک سلامت به گونه‌‌ای در نظر گرفته می‌شود که تا ۳۰ سال آینده ترافیکی ایجاد نخواهد کرد، تاکید می‌کند: در شهرک سلامت، پدافند غیرعامل اجرایی شده و پیش بینی‌ها بر اساس نگاه بلند مدت به آینده بوده است. همچنین این شهرک، اساس فعالیت‌های خود را مانند مراکز پیشرفته دنیا بر بیمار محوری قرار داده و ساخت هتل چهار ستاره در فاز چهارم این طرح نیز پیش‌بینی شده است تا به بیمارانی که از دیگر نقاط کشور و دنیا به این شهر سفر می‌کنند، خدمات ارایه دهد.

فاز اول پروژه به کلینیک‌های تخصصی و فوق تخصصی، مراکز تجاری مرتبط با بهداشت و سلامت و هایپرسلامت تعلق دارد و این مجموعه همچنین دارای پارکینگ‌های طبقاتی و زیرسطحی است.

بهره‌مندی بیماران داخلی از توسعه شهرک‌های سلامت

نباید از خاطر برد که توسعه شهرک‌های سلامت می‌تواند موجب افزایش دسترسی بیماران داخلی به امکانات درمانی باشد.

دکتر مریم قادریان، کارشناس اقتصاد سلامت و مدرس دانشگاه نیز با اشاره به  نقش شهرک های سلامت در گردشگری سلامت می‌گوید: بیمار خارجی به شهرک‌های سلامت، اعتماد بیشتری خواهد داشت، زیرا همه نیازهایش در یک مکان مرتفع می‌شود. البته در این راستا نیاز داریم که علاوه بر توسعه شهرک‌های سلامت، فکری هم به حال تبلیغات این شهرک‌ها و برند شدن آنها انجام بدهیم.

قادریان با اشاره به اینکه نیاز است از توان سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در داخل و خارج از کشور نیز برای توسعه شهرک های سلامت بهره ببریم، یادآور می‌شود: توسعه شهرک‌های سلامت در وهله اول به نفع بیماران همان منطقه تمام خواهد شد، زیرا دسترسی به خدمات درمانی با کیفیت در منطقه را افزایش خواهد داد.

حتی در مرحله راه‌اندازی شهرک‌های سلامت در دنیا، به فکر اسکان و خرید بیمار و خانواده اش نیز هستند و اغلب تسهیلات رفاهی مورد نیاز بیمار در این شهرک‌ها مهیا می‌شود. در شهرک های سلامت، بسیاری از صنوف و مشاغل مختلف نیز می‌توانند به ارائه خدمات بپردازند. با این حساب، می‌بینیم که توسعه شهرک‌های سلامت، نه تنها موجب اشتغالزایی برای پزشکان می‌شود، بلکه زمینه اشتغال را برای فعالان مشاغل دیگر نیز فراهم می‌کند.

امین جلالوند

نظرات بسته شده است.