کار ما اعتبارسنجی کیفیت است

مدیر کل امور بین المللی سازمان بین المللی سیتی وان در گفتگو با مدتورپرس

سازمان بین‌المللی سیتی ‌وان (siti1)، سازمان استاندارسازی و صدور پروانه بین‌المللی محصول است که برای ۲۲ شاخه خدمات گردشگری از جمله هتل‌ها، آژانس‌ها، بیمارستان‌ها، انواع حمل‌ونقل و… گواهی‌نامه استاندارد را در چهار حوزه کیفیت، سلامت، حلیت و اصالت صادر می‌کند. با رضا صادقی مدیرکل امور بین‌الملل سیتی وان گفتگوی کوتاهی را درخصوص خدمات این سازمان در حوزه گردشگری سلامت انجام داده‌ایم که در ادامه آن‌را می‌خوانید.

اساس کار  سازمان بین‌المللی سیتی وان چگونه است؟

ما برای سه حوزه محصولات، خدمات و فرآیند استانداردهایی را با استناد بر کیفیت (ایزو) سلامت (سیب سلامت بهداشت)، حلیت (حلال بودن براساس موازین اسلامی) و اصالت (اصل بودن) صادر می‌کنیم. در حوزه خدمات، بازرسین ما براساس چک لیست‌های تخصصی که مورد تائید سازمان استاندارد و مرکز ملی تائید صلاحیت ایران است مشاهدات و مصاحبه‌هایی را با یک آژانس، هتل، بیمارستان و… انجام داده و چک لیست‌ها را پر می‌کنند.

برای نمونه استاندارهای یک بیمارستان و یا درمانگاه براساس تخصص‌ها و تجهیزات با توجه به چهار عاملی که گفته شد مورد بررسی قرار گرفته و اگر هر قسمتی مورد تائید نبود و نواقصی وجود داشت پس از برطرف شدن و استانداردسازی، گواهینامه بین‌المللی از طرف سازمان بین المللی سیتی وان برای آن مرکز درمانی صادر می‌شود.

تبلیغ کردن برای اعضای  سازمان بین المللی سیتی وان جز وظایف ما است. ما در سیتی وان برای صدور هر گواهینامه مراسمی گرفته و تبلیغات رسانه‌ای انجام می‌دهیم. تمام این مراکز که گواهینامه بین‌المللی را دریافت کرده‌اند در وب‌سایت سازمان بین المللی سیتی وان صفحه شخصی دارند و در تمام رویدادها و مناسبت‌ها معرفی می‌شوند.

مراکز درمانی باید چه ویژگی‌هایی را برای دریافت این استاندارد بین‌المللی داشته باشند؟

به‌طورعمده استانداردهای مراکز درمانی برعهده وزارت بهداشت است و سازمان بین المللی سیتی وان این مراکز را براساس خدماتشان مورد بررسی قرار می‌دهد. در این خدمات، تجهیزات، امکانات و داروهای مصرفی مراکز مورد بازبینی قرار می‌گیرد. برای نمونه امکانات یک بیمارستان باید از نظر تفکیک جنسیتی براساس حلال و حرام بودن در جهان اسلام و همچنین داشتن فضای مناسب برای عبادت مهیا باشد. اگر یک مرکز درمانی تمام شرایط را دارا و مورد تائید بازرسان ما باشد، گواهینامه استاندارد بین‌المللی را به‌سرعت دریافت می‌کند.

ارتقای هتلینگ بیمارستان‌ها؛ ضرورت توسعه گردشگری سلامت

تا امروز چه تعداد مراکز درمانی گواهینامه بین‌المللی سیتی وان را دارند؟

تاکنون تنها سه بیمارستان مورد تائید  نشان بین المللی سیتی وان قرار گرفتند. مراکز درمانی باید برای گرفتن این گواهینامه اقدام کنند و این را بدانند داشتن پروانه و گواهینامه استاندارد جهانی باعث شناخت هرچه بیشتر آنها در سطح جهانی خواهد شد و این خود یک مارکتینگ و بازاریابی برای آنها است.

سازمان بین‌المللی سیتی وان مورد تائید کدام مراکز جهانی است؟

استاندارد سازمان بین‌المللی سیتی وان مورد تائید و ثبت شده در وایپو (WIPO) است. وایپو (WIPO) یک سازمان بین‌المللی مالکیت معنوی در ژنو سوییس است که ما در تمامی کشورهای عضو وایپو به ویژه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، ۱۷ کشور اتحادیه آفریقا، ۵۷ کشور اسلامی و همچنین از چند کشوری که عضو وایپو (WIPO) نیستند مانند مالزی و آمریکا تائیدیه گرفتیم. این تائیدیه به این معنا است که این استاندارد یک استاندارد جهانی است و مورد حمایت قانونی این کشورها است.

شرکت‌های گردشگری سلامت برای اخذ این گواهینامه باید ابتدا در وب‌سایت ثبت‌نام کنند. پس‌از آن بازرسان ما با آنها تماس گرفته و بعداز یک بازدید حضوری از شرکت تصمیم‌گیری در خصوص این گواهینامه گرفته خواهد شد.

آیا شما برای مراکز درمانی و سایز موسساتی که دارای گواهینامه سیتی وان هستند تبلیغاتی انجام می‌دهید؟

تبلیغ کردن برای اعضای سازمان بین‌المللی سیتی وان جز وظایف ما است. ما در سازمان بین‌المللی سیتی وان سیتی وان برای صدور هر گواهینامه مراسمی گرفته و تبلیغات رسانه‌ای انجام می‌دهیم. تمام این مراکز که گواهینامه بین‌المللی را دریافت کرده‌اند در وب‌سایت سیتی وان صفحه شخصی دارند و در تمام رویدادها و مناسبت‌ها معرفی می‌شوند. علاوه براین ما شبکه‌ای تحت عنوان زنجیره تامین داریم. در این شبکه تمامی اعضا به یکدیگر و سپس به اتحادیه‌های بین‌المللی متصل می‌شوند.

ما ارتباطاتی با سازمان‌های جهانی unwto، وایپو (WIPO)و … داریم و همچنین عضو سازمان جهانی جهانگردی و عضو اتحادیه بین‌المللی روسای دانشگا‌ها نیز هستیم که همین امر باعث می‌شود در اکثر رویدادهای جهانی حضور پیدا کنیم که این خود فرصتی ارزشمند برای معرفی اعضای این سازمان است.

آیا شرکت‌های گردشگری سلامت هم می‌توانند برای کسب این گواهینامه اقدام کنند؟

شرکت‌های گردشگری سلامت، می‌توانند در حوزه گردشگری استاندارد سازمان بین‌المللی سیتی وان سیتی وان را دریافت کنند و می‌توانیم این شرکت‌ها را به بیمارستان‌های عضو این سازمان معرفی کنیم. شرکت‌های گردشگری سلامت برای اخذ این گواهینامه باید ابتدا در وب‌سایت ثبت‌نام کنند. پس‌از آن بازرسان ما با آنها تماس گرفته و بعداز یک بازدید حضوری از شرکت تصمیم‌گیری در خصوص این گواهینامه گرفته خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.