ترکیه چشم انتظار ۸۵۰ هزار گردشگر پزشکی تا پایان ۲۰۱۸

سود ترکیه از گردشگری سلامت در سال ۲۰۱۸

سال ۲۰۱۷ برای ترکیه و صنعت گردشگری سلامت این کشور، سال رونق و شکوفایی بود. به طوری که ۷۰۰ هزار گردشگر برای دریافت خدمات درمانی به ترکیه رفتند. این آمارها، امید ترکیه برای افزایش رونق صنعت توریسم درمانی خود را بالا برده است و می‌خواهد دست کم تا پایان سال ۲۰۱۸ تعداد گردشگران پزشکی ورودی را به ۸۵۰ هزار نفر برساند. این سود ترکیه از گردشگری سلامت در سال ۲۰۱۸ موجب خواهد شد که این کشور به منابع مالی بسیار قابل توجهی دسترسی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، در سال‌های اخیر علاوه بر آنکه ترکیه به مقصدی منحصر به فرد برای گذران تعطیلات تبدیل شده است و گردشگران بسیاری از سراسر جهان به ویژه آسیا، اروپا و خاورمیانه به این کشور می‌آیند، رشد و رونق ترکیه در صنعت گردشگری مراقبت ‌های سلامتی نیز قابل ملاحظه است.

 بیماران متعددی به دلایل مختلف نظیر قیمت، کیفیت، شرایط فنی، دوره‌های کوتاه انتظار و تسهیلات روزآمد به ترکیه می‌آیند. به گفته امره علی کدان، رئیس انجمن بین المللی گردشگری سلامت در استانبول، ترکیه در سال ۲۰۱۷ میزبان ۷۰۰ هزار گردشگر بود که با مقاصد پزشکی به این کشور آمده بودند.

در سال ۲۰۰۸ تعداد کل گردشگرانی که به دلایل پزشگی به ترکیه آمدند تنها ۷۵ هزار نفر بود. به گفته کدان «این رقم در طول ۱۰ سال گذشته ۱۰ برابر شده است و همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد. ما برآورد می‌کنیم که دست کم ۸۵۰ هزار بیمار و حتی حدود یک میلیون نفر در سال ۲۰۱۸ برای درمان به ترکیه خواهند آمد.»

درآمد 30 میلیارد دلاری ترکیه از صنعت گردشگری در سال 2018

مزیت‌های ترکیه در توریسم درمانی

درمان در ترکیه از نظر کیفیت و قیمت در اروپا پیشگام است و در مقایسه با اتحادیه اروپا، ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی مقرون به صرفه‌تر است، به طوری که هزینه‌های سفر به آن بعضی اوقات حتی به یک دهم قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند.

اجازه دهید یک مثال بارز از قیمت‌های پایین جراحی در ترکیه در مقایسه با آمریکا و اروپا بیاوریم. متوسط هزینه برای عمل آنژیوپلاستی در آمریکا ۴۷ هزار دلار است، درحالی که این عمل در ترکیه تنها با پنج هزار دلار انجام می‌شود. جالب اینجاست که اگر بخواهید همین عمل را در تایلند، هند و سنگاپور- یعنی تمام کشورهایی که گفته می‌شود شهریه‌های بسیار پایینی در زمینه درمان سلامتی دارند- انجام دهید باید به ترتیب ۱۰ هزار دلار، ۱۱ هزار دلار و ۱۳ هزار دلار بپردازید.

کدان می‌گوید «هزینه‌ها در ترکیه از نیمی از ارزان‌ترین موارد سفرهای پزشکی هم پایین‌تر است. عمل پیوند قلب در ایالات متحده به طور میانگین ۱۵۰ هزار دلار است درحالی که می‌توان با یک دهم این قیمت یعنی ۱۷ هزار دلار این عمل را در ترکیه انجام داد. همچنین پیوند مفصل زانو در آمریکا ۴۸ هزار دلار هزینه دارد اما در ترکیه ۱۱ هزار دلار است. در کشورهای اروپایی هم وضع مشابه آمریکا است.»

او همچنین تأکید کرد که زمان انتظار در ترکیه بسیار پایین است: «همه ما بارها و بارها شنیده و خوانده‌ایم که در انگلیس بیماران باید به مدت شش ماه در انتظار یک عمل جراحی باشند. همچنین زمان انتظار برای جراحی زانو در یک کشور غربی ۱۸ ماه است، اما در ترکیه این زمان به دو هفته تقلیل می‌یابد. اگر حمل‌ونقل را کنار بگذاریم، عمل‌های جراحی در ترکیه تنها در حدود دو هفته انجام می‌شوند.»

ترکیه بیشترین تعداد بیماران را در سال ۲۰۱۶ از آلمان داشت و بعد از آن کشورهای آذربایجان، عراق، سوریه، ترکمنستان، انگلیس، هلند، روسیه و عربستان سعودی.

گردشگران اغلب استانبول، آنتالیا و آنکارا را برای درمان ترجیح می‌دهند و بخش اعظم این بیماران برای خدمات اورژانسی، بیماری‌های چشم و بیماری‌های زنان می‌آیند. بیماری‌های کودکان و بیماری‌های داخلی پس از این موارد قرار می‌گیرند.

به گفته کدان بیماران اغلب در ماه‌های ژوئن، جولای و آگوست به ترکیه می‌آیند و بخش سلامت خصوصی در مناطق شمالی در طول این دوره‌ها چندان شلوغ نیست.

۲ میلیون بیمار، ۲۰ میلیارد دلار درآمد

بر اساس گزارشی که در سال جاری توسط مجله مسافرت بین‌المللی پزشکی (IMTJ) منتشر شد، ترکیه به دلیل درآمد ۶۰۰ میلیون دلاری خود از توریسم درمانی در جایگاه سوم قرار دارد؛ البته مواردی نظیر گردشگری اسپا و زیبایی و سلامت گردشگر در این آمار قرار ندارد. به گفته کدان، آمریکا در ارزش گردشگری سلامت پیشگام است و پس از آن کره جنوبی، تایلند و آلمان قرار دارند.

بر اساس آماری که احمد دمیرکان، وزیر بهداشت اسبق ترکیه داده است، این کشور در حال حاضر سالانه درآمد چهار میلیارد دلاری در توریسم سلامت دارد، اما می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ با دو میلیون بیمار در سال، این رقم را به ۲۰ میلیارد دلار برساند.

ترجمه: تمنا منصوری

منبع: dailysabah

نظرات بسته شده است.