رشد صنعت گردشگری و تغییر روندهای توریسم درمانی

گردشگری پزشکی یک صنعت چند میلیارد دلاری است که قرار است در ۱۰ سال آینده تا ۲۵ درصد رشد داشته باشد. این داده ها نشان می‌دهد که با گذشت زمان تعداد افرادی که لذت سفر کردن را با بهره‌مندی از مزایای دستاوردهای پزشکی ترکیب می‌کنند رو به افزایش است. آیا همین اتفاق ساده برای تغییر روندهای توریسم درمانی کفایت می‌کند؟

عوامل تغییر در روندهای توریسم درمانی

ویکرام توگرو، رهبر، مدیرعامل و مؤسس مرکز مبارزه با الکل و بازپروری از مواد مخدر در فلوریدا به نام Detox of South Florida از چهار اتفاق مهم که روندهای صنعت گردشگری پزشکی را تغییر داده اند می‌گوید:

رشد شهرهای خصوصی سلامت

با رشد چشمگیر سرمایه‌گذاری خارجی راه ظهور شهرهای خصوصی بهداشت همواره شده است. بیماران کشورهای مختلف به طور فزاینده به بیمارستان‌هایی جذب می‌شوند که از چندین تخصص برخوردار هستند. در واقع عرضه دوجانبه سلامتی و مهمان‌نوازی در کنار هم، روندهای گردشگری پزشکی را تغییر داده است. درواقع درکنار بالا رفتن تنوع در عمل‌های پزشکی و رشد سریع این صنعت شهرهای سلامتی در سرتاسر جهان از چنای هند تا سائوپائولو سر بر آورده اند. پیشبینی‌ها نشان داده است که هند به عنوان یکی از کشورهای پیشگان در زمینه گردشگری پزشکی در جنوب شرق آسیا حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد از درآمدهای خود از مراقبت‌های سلامتی را از سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی به دست آورده است.

 افزایش استقبال از آسیا

پیشبینی می‌شود که تعداد گردشگرانی که مقصد عمل‌های پزشکی و خدمات درمانی خود را کشورهای آسیایی انتخاب می‌کنند روز به روز بیشتر شود. زیرا در این کشورها استانداردهای بالای مهمان نوازی و مراقبت‌های پزشکی عرضه می‌شود. علاوه بر این، آنچه در این قسمت روندهای توریسم درمانی را تغییر داده است به روز بودن این کشورها با آخرین فناوری‌ها است. گفتنی است که هزینه خدمات پزشکی در آسیا از مناطق دیگر ارزان‌تر نیست.

روندهای توریسم درمانی
قاره آسیا به ویژه کشورهایی نظیر تایلند، هند، کره جنوبی، مالزی و سنگاپور آینده درخشانی برای صنعت گردشگری پزشکی رقم خواهند زد.

در واقع، دلیل اصلی که کنترل رشد بازار آسیا را در دست دارد کم ارزش شدن دلار آمریکا است. به رغم فراز و نشیب‌های سیاسی موجود در کشورهای آسیایی به نظر می‌رسد که تغییر ارزش دلار، آسیا را به یک بازار گوشه و پر از پتانسیل برای تبدیل شدن به مقصد اول گردشگران پزشکی تبدیل کرده است.

پرورش متخصصان ماهر در توریسم درمانی

بروز تغییر در روندهای توریسم درمانی بدون برخورداری از متخصصان واجد شرایط در زمینه مراقبت‌های سلامتی امکان پذیر نیست. منظور از این افراد، پزشکان، جراحان، مترجمان، فیزیوتراپیست‌ها و دیگر تسهیل‌گران می‎‌شود. از مدارس پزشکی و مراکز آموزشی نیز انتظار می‌رود تا همراه با این نیاز رشد کنند. یعنی عمل‌های تخصصی مطلوب برای گردشگران پزشکی را بیاموزند. برخی از این عمل‌ها عبارتند از: جراحی زیبایی بینی یا رینوپلاستی، آنژیو پلاستی، عمل بزرگ کردن سینه.

تأسیس مقاصد جدید گردشگری

همین چند کشوری که در حال حاضر به گردشگرانی که با مقاصد پزشکی مسافرت می‌کنند خدمت‌رسانی می‌کنند در آینده از پایگاه‌ها جدیدی برخوردار خواهند شد. امارات متحده، یونان و تایوان در سال‌های گذشته به دلیل چشم‌اندازهای خیره‌کننده‌ای که دارند دل هر بیمار گردشگری را برده اند و بعید نیست به رشد صعودی خود ادامه دهند. درواقع، بهبود زیرساخت‌ها و پزشکان تعلیم دیده موجب شده است که کشورهای بیشتری در آسیا روی صنعت گردشگری پزشکی سرمایه‌گذاری کنند. این تغییر همراه با افزایش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی در غرب، مردم را به سفر به مکان‌های دیگر دعوت کرده است.  از دیگر مقاصدی که روندهای توریسم درمانی را دستخوش تغییر قرار داده است می‌توان از کشورهایی نظیر مصر، آفریقای جنوبی، همچنین کاستا ریکا، برزیل، شیلی و اکوادور نام برد.

سخن آخر اینکه گردشگری پزشکی آینده صنعت مراقبت‌های بهداشتی را تغییر داده است. این صنعت با گسترش بسیار زیادی روبرو بوده است و به این تکامل در سراسر جهان ادامه می‌دهد. با افزایش تعداد افرادی که خواستار پیشرفت‌های بیشتر، خدمات با کیفیت و نیز کاهش هزینه‌ها هستند تمام استانداردهایی که پیش از این تعریف شده بود باید بهبود و ارتقا پیدا کنند. هنگامی که کشورهای درحال توسعه توانسته‌اند روندهای توریسم درمانی را این چنین متحول کنند، چرا مسافران باید زحمت عزیمت به غرب رؤیایی را به خود دهند؟

منابع: Medical Tourism Magazine، Tour My India

نظرات بسته شده است.