روادید نوع تی (T) دروازه ورود سریع و ارزان بیماران بین‌الملل

ویزای تی چیست و چطور می‌تواند به صنعت گردشگری سلامت کمک کند؟

سفر کردن به کشورهای گوناگون به انگیزه‌های مختلفی صورت می‌گیرد و کشورهای سراسر جهان برای مدیریت ورود و خروج مسافران به کشور خود روادیدهای گوناگون تعریف کرده‌اند و برای هر یک قوانینی متناسب با انگیزه سفر مسافر وضع کردند. در ایران، ۱۲ نوع روادید برای ورود مسافران خراجی به کشور تعریف شده است که یکی از آن‌ها روادید نوع تی (T) یا روادید درمان است. زیرا در سال‌های اخیر و با ظهور صنعت گردشگری سلامت، خدمات پزشکی و درمانی کشورمان مورد استقبال مردم در بسیاری از کشورها به‌ویژه کشورهای منطقه خودمان قرار گرفته است.

به گزارش مدتورپرس روادید نوع تی (T) یکی از مجموعه روادیدهای اداره گذرنامه وزارت امور خارجه از حدود سه سال پیش تعریف شد و به مجموعه انواع روادیدها پیوست. این کار به منظور تسهیل ورود گردشگران سلامت به کشور انجام شد. روادید نوع تی (T) برای کسانی صادر می‌شود که به دنبال دریافت خدمات درمان و سلامت در ایران هستند. این ویزا شامل تعریف وسیعی از درمان، زیبایی و سلامت است تا جایی که حتی شامل آب‌درمانی، چکاپ و هرگونه خدمات زیبایی می‌شود. بر اساس تسهیلات تعریف شده در این روادید، یک نفر می‌تواند به عنوان همراه بیمار با این روادید وارد کشور شود. یکی دیگر از تسهیلات تعیین شده برای این ویزا صدور سریع آن است و هزینه روادید ۵۰ درصد کمتر از روادید ورود است. متقاضی روادید درمان می‌تواند این روادید را در کوتاه‌ترین زمان بگیرد، بی‌آنکه هزینه فوریت بپردازد. در انواع دیگر روادید، چنانچه فرد خواهان فوریت در صدور روادید باشد، ۵۰ درصد هزینه روادید برای فوریت به آن افزوده می‌شود.

راه‌های دریافت روادید درمان

اداره گذرنامه وزارت امور خارجه سامانه روادید الکترونیک را راه‌اندازی کرده است و اکنون حدود ۴۵ شرکت گردشگری سلامت در این سامانه تعریف شده‌اند که می‌توانند مجوز ورود بیماران طرف قرارداد خود را از اداره گذرنامه اخذ کنند. تقاضای روادید از سوی این شرکت‌ها در سامانه روادید الکترونیک ثبت و به نمایندگی‌ها ارسال می‌شود. سپس نمایندگی وزارت امور خارجه کشورمان برای متقاضی روادید درمان صادر می‌کند. بر اساس قوانین روادید کشورمان، در کشورهای پاکستان و افغانستان، بیمار نمی‌تواند بدون یاری شرکت تسهیل‌گر ایرانی برای دریافت روادید درمان به کنسولگری مراجعه کند. زیرا بسیاری از این افراد با روادیدهای گوناگون برای کار به ایران سفر می‌کنند. این دو کشور بخشی از بازار هدف ایران در صنعت گردشگری سلامت هستند. به همین دلیل وزارت امور خارجه از شرکت‌های تسهیلگر خواسته است تا متولی این کار شوند و از راه تبلیغات بیماران را تشویق به دریافت خدمات درمانی ایران کنند. این وزارت‌خانه به تسهیل‌گران اعلام کرده است که برای تقاضای روادید درمان، باید سند پذیرش بیمارستان را در سامانه بارگذاری کنند تا اثبات شود که این روادید برای درمان استفاده خواهد شد. این قانون نه تنها در ایران، بلکه در بسیاری از کشورهای مقصد گردشگری سلامت اجرا می‌شود. یکی دیگر از انگیزه‌های اعمال محدودیت این است که چرخه‌ی ورود و پذیرش بیمار توسط اداره گذرنامه، شرکت‌های تسهیلگر و مراکز IPD تکمیل شود و بیمار به محض ورود به کشور به دام دلالان نیفتد. البته گفتنی است که بسیاری از بیماران کشورهای منطقه با روادید زیارتی وارد کشور می‌شوند و علاوه بر زیارت به امور درمانی خود نیز می‌رسند.

سقف زمانی روادید درمان ۳۰ روز است ولی چنانچه با توجه به شرایط، بیمار نیاز به حضور بیشتر در کشور داشته باشد، این سقف تا ۹۰ روز افزایش می‌یابد. افزایش بیش ۹۰ روز نیز تابع هماهنگی‌ها و بررسی‌های نهادهای ذی‌ربط است

هزینه‌ها و مزایای روادید درمان (روادید نوع تی (T) ) برای بیمار

همانطور که اشاره شد، روادید درمان در سریع‌ترین زمان ممکن صادر می‌شود و هزینه آن نه تنها ۵۰ درصد کمتر از هزینه روادید ورود است، بلکه هزینه فوریت نیز از متقاضی دریافت نمی‌شود. ولی اخذ روادید در فرودگاه تابع هزینه‌های ثابت است و روادید درمان نیز چنانچه در فرودگاه صادر شود، ۵۰ درصد تخفیف به آن تعلق نمی‌گیرد. همچنین بیمارانی که روادید نوع تی (T) دریافت می‌کنند، می‌توانند با استناد به آن، از محل کار خود در کشورشان مرخصی استعلاجی بگیرند.

در برخی از کشورها، صدور روادید درمان رایگان است هرچند که هزینه‌های آن در فرایند درمان جبران می‌شود. برای کشور ما نیز این امکان وجود دارد که هزینه آن تا یک سوم کاهش یابد. زیرا رویکرد وزارت امور خارجه این است که سود گردشگر سلامت تنها برای بیمارستان خصوصی نیست. این پول به صورت ارز وارد کشور می‌شود و بیمارستان، راننده، شرکت تسهیل‌گر، رستوران، هتل و سایر نهادهای خدماتی از آن منتفع می‌شوند. هنگام خروج نیز بیمار از سوغات کشورمان خرید می‌کند ولی نهادی همچون اداره گذرنامه تنها می‌تواند ریل‌گذاری کند و تولی‌گری آن را بخش خصوصی بر عهده بگیرد. کاهش بیشتر هزینه روادید نیز در صورتی ممکن است که این نهاد یقین داشته باشد که بیمار وارد چرخه درستی از درمان و خدمات می‌شود و شرکت تسهیل‌گر ثبت شده در سامانه، بیمار را به مراکز درمانی دارای IPD معرفی می‌کند.

روادید نوع تی (T)
روادید نوع تی (T) می‌تواند بخشی از مشکلات فعلی گردشگران سلامت را برطرف کند.

جزییاتی که گردشگر درمانی باید بداند

سقف زمانی روادید درمان ۳۰ روز است ولی چنانچه با توجه به شرایط، بیمار نیاز به حضور بیشتر در کشور داشته باشد، این سقف تا ۹۰ روز افزایش می‌یابد. افزایش بیش ۹۰ روز نیز تابع هماهنگی‌ها و بررسی‌های نهادهای ذی‌ربط است. نمایندگی‌های وزارت امور خارجه در کشورهای مختلف در روزهای پنجشنبه و جمعه که اداره گذرنامه در ایران تعطیل است، مشغول به کار هستند و می‌توانند روادید صادر کنند. بجز کشورهای افغانستان و پاکستان، چنانچه بیمار خود به کنسولگری ایران مرجعه کند و با سندهایی که در دست دارد، درخواست روادید درمان داشته باشد و کنسولگری درستی این ادعا را بپذیرد، بیمار بدون حضور و وساطت شرکت‌های تسهیل‌گر می‌تواند روادید درمان دریافت کند. همچنین اگر مسافر خارجی با هر روادیدی به کشور وارد شود و در کشور نیاز به خدمات درمانی پیدا کند، پذیرش او در مراکز درمانی بلامانع است.

راه پیوستن شرکت‌های تسهیل‌گر به سامانه روادید الکترونیک

شرکت‌های متقاضی ثبت در سامانه روادید الکترونیک اداره گذرنامه، ابتدا باید برای دریافت مجوز از دبیرخانه گردشگری سلامت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اقدام کنند. این دبیرخانه، مجوز شرکت را برای اداره گذرنامه می‌فرستد. پس از این معرفی، شرکت‌ها موظف به کسب مهارت و آموزش هستند. پس از آن در صورت احراز صلاحیت شرکت توسط اداره گذرنامه، امکان ثبت آن‌ها در سامانه فراهم می‌شود.

گزارش: پریسا امام‌وردیلو

نظرات بسته شده است.