استقرار دولت الکترونیک؛ شتاب‌دهنده صنعت گردشگری سلامت

برقراری دولت الکترونیک، آرزویی ۱۶ ساله در ایران است که در صورت تحقق آن، صنعت گردشگری سلامت نیز جهش چشمگیری خواهد داشت

استقرار دولت الکترونیک، یکی از تاکیدات مهم قوانین بالادستی است. دولت الکترونیک می‌تواند فرآیند انجام کارهای اداری را سریع‌تر، کم هزینه‎تر و بهینه‌تر سازد و فساد اداری را هم به شدت کاهش دهد. نقش دولت الکترونیک در گردشگری سلامت نیز بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، با وجود اهمیت حذف بروکراسی زائد در توسعه صنعت گردشگری سلامت، شاهد هستیم که دولت الکترونیک نتوانسته است در این صنعت سودآور، نهادینه شود و همچنان اغلب فرآیندهای اداری در صنعت گردشگری سلامت به شکل سنتی انجام می‌شود.

جای خالی استقرار دولت الکترونیک در صنعت گردشگری سلامت باعث شده است که هم گردشگران سلامت و هم ارائه‌دهندگان خدمات در صنعت توریسم درمانی نتوانند بدون دغدغه از همه ظرفیت‌های صنعت گردشگری سلامت ایران بهره‌مند شوند.

بروکراسی زائد؛ مانع سرمایه‌گذاری در گردشگری سلامت

وضعیت استقرار دولت الکترونیک در ایران، قابل قیاس با کشورهای توسعه یافته و حتی برخی کشورهای همسایه نیست. بر اساس آمارهای ارائه شده، کشور ما در حوزه نظام اداری الکترونیک در رتبه ۱۰۵ جهان قرار دارد و ضریب نفوذ دولت الکترونیک در ایران، حدود ۲۵ درصد برآورد می‌شود، در حالی که در کشور امارات، حدود ۸۰ درصد فرآیندهای اداری از طریق دولت الکترونیک انجام می‌شود و حتی در کشور بحرین نیز ضریب نفوذ دولت الکترونیک حدود ۷۵ درصد اعلام شده است.

جا ماندن ایران از قافله دولت الکترونیک، توسعه صنعت گردشگری سلامت را نیز با اختلال جدی مواجه کرده و حرکت رو به رشد این صنعت سودآور را کند کرده است.

دکتر رسول خضری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز با اشاره به عواقب حذف نشدن بروکراسی زائد در نظام اداری ایران به مدتورپرس می‌گوید: صنعت گردشگری سلامت، سه برابر گردشگری معمولی، درآمدزایی و ارزآوری دارد و همین پتانسیل بالا نشان می‌دهد که ما باید برای توسعه این صنعت، گام‌های محکم‌تری برداریم. در این راستا نیاز به وجود سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی داریم که صنعت گردشگری سلامت را توسعه دهند، اما متاسفانه در کشور ما کاغذ بازی و بروکراسی زائد، بسیار زیاد است که همین مساله، خیلی از سرمایه‌گذاران را فراری می‌دهد.

به گفته خضری، برای سرمایه‌گذار مهم است که در یک بازه زمانی کوتاه مدت و مشخص بتواند به سودآوری برسد، اما بروکراسی زائد در کشور، موجب اتلاف وقت شده که همین مساله موجب شده است تمایل سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای حضور گسترده در صنعت گردشگری سلامت، چندان مطلوب نباشد.

راه‌های تحقق دولت الکترونیک در صنعت گردشگری سلامت

در تاریخ ۱۵ تیر سال ۸۱، آیین‌نامه اجرایی تحقق دولت الکترونیک در ایران، مصوب شورای عالی اداری به تصویب رسید. با وجود اینکه حدود ۱۶ سال از این آیین نامه می‌گذرد، اما هنوز دولت الکترونیک نتوانسته است جایگاه مستحکمی در فرآیندهای اداری ایران داشته باشد.

تحقق نیافتن دولت الکترونیک در صنعت گردشگری سلامت موجب شده است که تبلیغ، اطلاع رسانی و جذب بیمار خارجی در صنعت گردشگری سلامت نیز اغلب به همان شیوه سنتی انجام شود، طوری که اغلب گردشگران سلامت برای دریافت خدمات درمانی در ایران به دلالان و افراد غیرمتخصص در این صنعت مراجعه می‌کنند و بستر الکترونیکی مطمئنی برای جذب گردشگران سلامت از سوی تولیت نظام سلامت، طراحی نشده است.

تحقق دولت الکترونیک در گردشگری سلامت می‌تواند اطمینان و آرامش را به بیمار خارجی القا کند و به گردشگر سلامت نسبت به منظم و دقیق بودن همه فرآیندهای ارائه خدمات درمانی، اطمینان خاطر ببخشد. البته استقرار دولت الکترونیک در صنعت گردشگری سلامت و سایر صنایع سودآور به همکاری بین بخشی سازمان‌ها و همچنین پیشرفت زیرساخت‌های فیزیکی مورد نیاز استقرار دولت الکترونیک نیاز دارد، طوری که بستر سخت افزاری و نرم افزاری موجود در کشور بتواند به استقرار دولت الکترونیک منجر شود.

امین جلالوند

نظرات بسته شده است.