آثار چند سویه دریافت عوارض از گردشگران خارجی در مشهد

شهر مشهد را می‌توان یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگران سلامت در منطقه دانست که از اهمیت بالایی در گردشگری مذهبی و گردشگری سلامت برخوردار است. حال قرار شده است که از گردشگران خارجی که به مشهد می‌آیند، ۱۰ یورو عوارض دریافت شود. آثار دریافت عوارض از گردشگران خارجی در مشهد از چند منظر مختلف قابل نقد و بررسی است.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، شهرداری مشهد مکلف است مستند به بند ۱۶ ماده ۸۰ قانون اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و تبصره ۱ ماده ۵۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده برای یک بار در هر سال شمسی نسبت به دریافت مبلغ ۱۰ یورو یا معادل آن بر مبنای نرخ پایان روز بازار ثانویه اعلامی از سوی بانک مرکزی از گردشگران غیرایرانی به عنوان عوارض گردشگری اقدام نماید.

در این طرح مقرر شده است که به‌منظور توسعه زیرساخت‌ها و خدمات گردشگری شهر مشهد تا ده درصد از عوارض وصول شده به مرجع وصول‌کننده و تا ۱۰ درصد نیز به طرح‌های مشترک شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌رضوی اختصاص می‌یابد.

بر این اساس، شهرداری مشهد هم مکلف است با توجه به حضور گردشگران غیرایرانی در حوزه سلامت و درمان، ۱۰ درصد از کل مبلغ دریافتی بابت هزینه‌های درمان را افزون بر هزینه‌های درمانی گردشگر از گردشگران خارجی استفاده کننده از خدمات بهداشتی و درمانی به‌عنوان عوارض برخورداری از خدمات درمانی شهر مشهد دریافت کند.

 همچنین مراکز بهداشتی و درمانی باید این عوارض را در فاکتور گردشگران غیرایرانی درج و مطابق مفاد تفاهم‌نامه نحوه وصول که در مدت دو ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن مصوبه بین شهرداری و مراجع ذی‌ربط منعقد می‌شود، نسبت به واریز آن به حساب درآمدهای عمومی شهرداری مشهد اقدام کنند و مستندات مربوط را هم به شهرداری ارسال کنند. همچنین تا ۱۰ درصد از عوارض وصولی به‌عنوان کارمزد به مراکز بهداشتی درمانی دریافت‌کننده عوارض مذکور اختصاص می‌یابد. نکته قابل توجه اینجاست که اتباع غیرایرانی دارای کارت اقامت از پرداخت این مصوبه معاف هستند.

نگاهی به آمار سفر اتباع خارجی به مشهد

پس از کاهش ارزش پول ملی ایران در برابر ارزهای خارجی، آمار سفر اتباع کشورهای همسایه به شهرهای مذهبی ایران و بخصوص به مشهد افزایش یافت.

غلامعباس ارباب خالص، رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شمال شرق هم چندی پیش اعلام کرد که به طور میانگین از ابتدای امسال تاکنون روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ روادید برای گردشگران خارجی در مشهد صادر می‌شود که افزایش ۱۰۰ درصدی نسبت به پارسال دارد.

به گفته این مقام مسئول، روزانه حداقل ۳۰ پرواز خارجی و داخلی حامل گردشگران خارجی عازم مشهد هستند و اگرچه هم اکنون روادید یک ماهه برای گردشگران صادر می‌شود، اما بخش زیادی از گردشگران خارجی، خواستار ادامه اقامت خود در مشهد و تمدید مدت ویزا برای دو تا سه ماه دیگر هستند.

او تاکید دارد: ۹۰ درصد گردشگران خارجی ورودی به مشهد با خانواده سفر می‌کنند و ۹۵ درصد آنان مسلمانان هستند. فرهنگ و محیط سالم و نیز امکانات رفاهی و غذای حلال مقصد سفر برای این گردشگران بسیار مهم است. حضور گردشگران در مشهد سبب رونق کسب و کار، اقتصاد، اشتغال و نیز انتقال فرهنگ می‌شود، طوری که به طور میانگین هر گردشگر با هزینه هتل و هزینه‌های جانبی روزانه ۱۰۰ دلار ارزآوری برای این شهر دارد.

رونق صنعت توریسم یا نقره داغ کردن گردشگران؟

با توجه به اینکه بیشترین آمار ورود گردشگران خارجی به مشهد از کشورهای همسایه است، بنابراین باید در نظر داشت که برای خیلی از این خانواده‌ها که تمکن مالی بالایی ندارند، پرداخت ۱۰ یورو عوارض به ازای هر نفر می‌تواند رقم قابل ملاحظه‌ای باشد. همین موضوع می تواند برای صنعت گردشگری در مشهد، دافعه ایجاد کند.

فاطمه رمضانی، فعال صنعت گردشگری هم تاکید دارد: از آنجا که طبق آمارهای رسمی، ۹۰ درصد گردشگران خارجی در مشهد به شکل خانوادگی به این شهر سفر می‌کنند، باید در نظر داشت که اگر متوسط اعضای هر خانواده را هم چهار نفر در نظر بگیریم، آنگاه می‌بینیم که هر خانواده باید جدای از مخارج سفر، حدود ۴۰ یورو یعنی حدود ۶۰۰ هزار تومان هم کنار بگذارد که پرداخت این مبلغ برای خیلی از این خانواده‌ها چندان راحت نیست.

به گفته رمضانی، می‌توان با تجهیز مراکز درمانی، تجهیز مراکز تفریحی و گردشگری، موجب افزایش مدت زمان اقامت گردشگران در شهر مشهد شد که از این طریق می‌توان خیلی بیشتر از ۱۰ یورو به ازای هر مسافر درآمد داشت. در این صورت، گردشگر خارجی هم ناراضی به کشورش بازنمی‌گردد و احساس نمی‌کند که مبلغ اضافه‌ای پرداخت کرده است.

از سوی دیگر، برخی دیگر از کارشناسان اعتقاد دارند که در خیلی از کشورهای توریستی نیز دریافت عوارض از گردشگر خارجی، امری رایج است که ما هم می‌توانیم از این مسیر به درآمدزایی قابل توجهی دست پیدا کنیم. با توجه به توسعه صنعت گردشگری سلامت در مشهد، این طرح می‌تواند خیلی زود آثار مثبت یا منفی خود را بر این صنعت نشان دهد.

البته نباید از خاطر برد که عربستان هم تهدید کرده است آن دسته از افرادی که به ایران سفر می‌کنند، برای صدور روادید عربستان با سخت‌گیری جدی مواجه می‌شوند که همین مساله می‌تواند در کاهش آمار ورود گردشگران عرب به ایران، تاثیر گذار باشد.

با توجه به سنگ اندازی‌های عربستان برای ممانعت از سفر اتباع کشورهای همسایه به ایران و بحث جدید دریافت عوارض از گردشگران مشهد، باید چند ماهی منتظر ماند و دید که آیا در نهایت دریافت عوارض از گردشگران خارجی در مشهد به رونق صنعت توریسم و زیرشاخه‌های این صنعت سودآور منجر خواهد شد، یا اینکه آمار گردشگران خارجی در این کلان‌شهر، افت محسوسی پیدا خواهد کرد؟

گزارش: امین جلالوند

نظرات بسته شده است.