خلا آمارهای مستند در گردشگری سلامت ایران

شرط موفقیت و برنامه‌ریزی در صنعت گردشگری سلامت، داشتن آمارهای دقیق و مستند در این صنعت است، اما ایران در این حوزه با خلا جدی مواجه است

هر صنعتی بدون در اختیار داشتن آمارهای دقیق و مستند نمی‌تواند مسیر پیشرفت و توسعه را طی کند. در صنعت گردشگری سلامت نیز همین قضیه حکمفرماست. در حالی که دنیا در مسیر ثبت دقیق رویدادهای گردشگری سلامت حرکت می‌کند، خلا آمار دقیق در گردشگری سلامت ایران کاملا مشهود است.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، با وجود سود سرشار صنعت گردشگری سلامت، هنوز به طور دقیق نمی‌دانیم که سالانه چند گردشگر سلامت به کشور وارد می‌شوند و دقیقا چه سرمایه‌ای را وارد کشور می‌کنند. همه آمارهایی هم که در این زمینه مطرح می‌شود، کاملا تخمینی است و هیچ سازمان و نهاد خاصی، آمار دقیقی از تعداد گردشگران سلامت ندارد، این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته، آمار دقیق هزینه‌های هر گردشگر سلامت، استخراج می‌شود.

البته این مشکل در کل صنعت گردشگری کشور وجود دارد. به طور مثال، هنوز به طور دقیق نمی‌دانیم که تعداد گردشگران زیارتی در ایران چقدر است و هیچ تفکیک مشخصی از شاخه‌های مختلف گردشگری نداریم. مثلا به طور دقیق نمی‌دانیم که درآمد گردشگری سیاحتی یا زیارتی در ایران چقدر است که همین موضوع، برنامه‌ریزی منطقی در صنعت گردشگری را با اختلال جدی مواجه کرده است.

 آمارهای دقیق، پیش‌نیاز برنامه‌ریزی در گردشگری سلامت

آنطور که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است، سیستم آماری حساب‌های اقماری توریسم (TSA) سابقه ای ۳۰ ساله در دنیا دارد و در همین راستا، شورای‌عالی راهبردی حساب‌های اقماری گردشگری در ایران نیز از سال ۸۷ با حضور نمایندگان نهادهایی مثل مرکز آمار ایران، نیروی انتظامی، وزارت خارجه و بانک مرکزی تشکیل شده است، اما تاکنون این شورای عالی نتوانسته است که این سیستم آماری علمی را راه‌اندازی کند.

با راه‌اندازی این سیستم آماری، همه هزینه‌های گردشگران در هتل، مراکز درمانی، مراکز خرید و … مو به مو رصد می‌شود و با احتساب این آمارها می‌توان نمای کلی و منطقی از صنعت گردشگری سلامت داشت.

دکتر بشیر خالقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم درباره ضرورت وجود آمارهای دقیق در صنعت گردشگری به مدتور پرس می‌گوید: صنعت گردشگری سلامت، یکی از صنایع بسیار سودآور است که ایران با توجه به داشتن پزشکان مجرب و مراکز درمانی مجهز می‌تواند در این صنعت بدرخشد و گردشگران سلامت را از اقصی نقاط جهان و بخصوص از ساکنان کشورهای همسایه جذب کند، اما در این مسیر نیاز داریم که در وهله اول، دست دلالان از این صنعت کوتاه شود و در وهله دوم، برنامه‌ریزی دقیقی مبتنی بر آمارهای مستند برای توسعه این صنعت داشته باشیم.

به گفته خالقی، باید در زمینه تهیه آمارهای دقیق در صنعت گردشگری سلامت، کار علمی انجام شود تا بتوانیم ارزآوری مناسبی از این صنعت داشته باشیم.

او تاکید دارد: در صورتی که بتوانیم صنعت گردشگری سلامت را رونق دهیم، قطعا شاخص‌های بهداشتی و درمانی در کشور نیز متحول خواهد شد و بیماران داخلی نیز از امکانات درمانی بهتری برخوردار خواهند شد.

تاثیر مخرب آمارهای غیرواقعی در گردشگری سلامت

بدون داشتن آمارهای دقیق، حرکت در حوزه گردشگری سلامت مثل حرکت در جاده‌ای تاریک است که رسیدن به مقصد را غیرممکن می‌سازد. بدتر از نداشتن آمارهای دقیق، ارائه آمارهای غلط در حوزه گردشگری سلامت است که معمولا این کار با هدف رضایت خاطر مسئولان بالادستی انجام می‌شود.

این آمارهای غیرواقعی می‌تواند مسیر گردشگری سلامت را منحرف کرده و شرایط غیرواقعی را پیش چشم مسئولان ترسیم کند.

در هر حال، برای پیشرفت در صنعت گردشگری سلامت، نیاز به تخصیص اعتبارات ویژه برای جمع‌آوری آمارهای دقیق در این حوزه داریم و همچنین نیاز به کارشناسان مجربی داریم که بتوانند هم در مرحله جمع آوری آمار و هم در مرحله نتیجه‌گیری از این آمارها به کمک صنعت گردشگری سلامت ایران بیایند.

امین جلالوند  

نظرات بسته شده است.