استارتاپ تپ پرشیا هم وارد حوزه گردشگری سلامت شد

بعد از جذب ۱۲۰۰ توریست عادی و شناسایی ظرفیت‌های مدیکال توریسم ایران

گردشگری و ظرفیت‌هایی که ایران در این حوزه دارد منجر شده تا استارتاپ‌های مختلفی قدم در این مسیر بگذارند. استارتاپ تپ پرشیا از جمله فعالان این حوزه به حساب می‌آید که با هدف قرار دادن توریست‌های خارجی قصد دارد چهره جدیدی از ایران را به دنیا معرفی کند. تپ پرشیا از ابتدای دی ۹۶ توسط‌ هادی ناجی اصفهانی در شهر اصفهان بنیانگذاری شده و در ادامه راه رسول ذبیحی و امیر حمیدفر به عنوان هم بنیانگذار به تیم اضافه شده‌اند.

‌هادی ۳۶ ساله است و در رشته آی تی در دانشگاه مالک اشتر اصفهان درس خوانده است. او برای ادامه تحصیل به مالزی می‌رود و در مقطع ارشد تحصیلات خود را ادامه می‌دهد. «من از ۲۳ سالگی به مالزی رفتم و حدود ۸ سال در مالزی زندگی کردم. در این مدت در فعالیت‌های داوطلبانه دانشجویی مختلف شرکت می‌کردم. از جمله می‌توانم به نماینده دانشجویان ایرانی، نماینده دانشجویان بین‌المللی در مالزی و تاسیس اتحادیه انجمن‌های دانشجویی شرق آسیا اشاره کنم. این فعالیت‌های دانشجویی منجر شد راهکارهای ارتباط را یاد بگیرم و ارتباطات خوبی ساختم. سه سال آخری هم که در مالزی بودم برای یک شرکت انگلیسی مالزیایی کار می‌کردم و این شرکت به دلیل ماهیتی که داشت در حوزه‌های توسعه و استراتژی بیزینس فعال بود و باعث شد من اندوخته خوبی را در این حوزه نیز کسب کنم. پس از بازگشت به ایران حدود یک سال در مجموعه سیتی سنتر اصفهان به عنوان مدیر روابط بین‌الملل فعالیت داشتم ولی بعد از یک سال تصمیم گرفتم زندگی کارمندی را کنار بگذارم و به عنوان یک کارآفرین در حوزه آی تی کسب‌وکاری برای خود راه بیاندازم.»

ناجی اصفهانی درباره ایده شکل‌گیری استارتاپ تپ پرشیا ادامه می‌دهد: «ایده‌های مختلفی داشتم و در نهایت حوزه گردشگری خارجی را انتخاب کردم به این دلیل که این حوزه حوزه‌ای است که در شهر اصفهان می‌توانست بسیار پربازده باشد. در ابتدا تیمی ‌را تشکیل دادیم ولی به دلیل اینکه تمام اعضای تیم فنی بودیم و تجربه‌ای در حوزه گردشگری نداشتیم پس از گذشت چند ماه با شکست مواجه شدیم. من متوجه شدم شاید فقط ۲۰ درصد موفقیت یک استارتاپ در حوزه گردشگری به توان تیم فنی مربوط باشد و ۸۰ درصد آن مربوط به شناخت بیشتر این حوزه، نحوه برخورد با مسافر، روانشناسی مسافر و غیره است. بر همین اساس تصمیم گرفتم راه را با آگاهی بیشتر ادامه دهم و از اوایل دی ماه سال گذشته استارتاپ تب پرشیا را راه انداختم و به تدریج تیم را شکل دادم و هم‌بنیانگذاران فعلی که تجربه فعالیت در حوزه گردشگری داشتند و مدتی هم خارج از ایران زندگی کرده بودند به تیم اضافه شدند و در حال حاضر پس از گذشت تقریبا یک سال، استارتاپ تب پرشیا یک تیم ۱۲ نفره مستقر در اصفهان است که با بیش از ۱۰۰ نفر از راهنمایان سفر، رانندگان و غیره همکاری دارد.»

استارتاپ تپ پرشیا را چطور تعریف می‌کنید. در واقع چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

هدف ما در استارتاپ تپ پرشیا صدور فرهنگ ایرانی به خارج از کشور است. به عبارت بهتر قصد داریم در بلندمدت چهره منفی‌ای که از ایران در دنیا معرفی می‌شود را تغییر دهیم. در کنار این هدف از طریق سامانه تپ پرشیا اعتماد سازی ایجاد می‌کنیم و در این حوزه بر روی تولید محتوا به صورت متمرکز و تخصصی کار می‌کنیم و چهره واقعی ایران را از زبان مسافران بازگو می‌کنیم.

در مورد تاریخ و فرهنگ، غذاهای ایرانی و هر آنچه که در اعتمادسازی اولیه برای ورود مسافر به ایران لازم است را انجام می‌دهیم. پس از آن خدماتی همچون تهیه بلیط، ویزا، کارت بانکی شبکه شتاب، اجاره ماشین، رزورو اقامتگاه‌ها و ارائه تورهای نیم روزه و یک روزه و غیره را ارائه می‌دهیم و یک پکیج کامل سفر را در اختیار توریست‌های خارجی قرار می‌دهیم. به طور کلی مسافران می‌توانند پکیج سفر خود را انتخاب کنند و در تورهای مدنظرشان است شرکت کنند تا برنامه سفر یکنواختی نداشته باشند و با راهنمایان محلی در ارتباط باشند.

از زمانی که کار را شروع کردید تا کنون چه تعداد گردشگر خارجی از خدمات استارتاپ تپ پرشیا استفاده کرده‌اند؟

چیزی حدود ۱۲۰۰ نفر تا کنون از خدمات ما در استارتاپ تپ پرشیا استفاده کرده‌اند که برخی پکیج کامل و برخی خدمات کوچک‌تری را دریافت کرده‌اند.

بیشتر از چه کشورهایی از خدمات شما استفاده کرده‌اند؟

بیشتر مسافران استارتاپ تپ پرشیا از اروپا بوده‌اند کشورهایی همچون ایتالیا، آلمان، هلند، فرانسه و اسپانیا. ولی به طور کلی تنوع کشورها بسیار زیاد بوده است به عنوان مثال مسافر از آفریقای جنوبی تا استرالیا، نیوزلند و شرق آسیا داشته‌ایم. اما از آنجایی که محتوای سایت را به زبان انگلیسی تهیه کرده بودیم مسافر از کشورهای حوزه خلیج فارس بسیار کم داشتیم.

چه پلن درآمدزایی در استارتاپ تپ پرشیا دارید؟ آیا به نقطه سر به سر رسیده‌اید؟

ما در سه ماه اول موفق شدیم هزینه‌ها را پوشش دهیم.و پلن درآمدزایی ما براساس دریافت کارمزد از خدمات‌دهندگان است. ولی از تورهای نیم روزه و یک روزه درآمدزایی مستقیم داریم.

با چه تعداد پارتنر یا تامین‌کننده برای ارائه خدمات به توریست‌ها همکاری دارید؟

با سه استارتاپ مه کارت در حوزه کارت‌های شبکه شتاب، استارتاپ کشمون برای فروش زعفران و استارتاپ علی بابا برای تهیه بلیط همکاری می‌کنیم.

شما در حوزه گردشگری تا کنون به خوبی عمل کرده‌اید. چه شد که تصمیم گرفتید به عنوان یک استارتاپ گردشگری سلامت هم خودتان را معرفی کنید؟ و چطور می‌شود توریست‌ها گردشگری را از توریست‌های درمانی تفکیک کرد؟

با توجه به شناختی که پیدا کردیم و فیدبک‌هایی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که کشورهای اروپایی و شرق آسیا برای درمان به ایران اعتماد ندارند و استقبال خوبی ندارند. و این توریست‌ها مشتری ما در حوزه سلامت نیستند و بهترین مشتری‌ها در همسایه ایران هستند چرا که به راحتی به ایران می‌آیند و هزینه‌ها برایشان به صرفه است و از نظر فرهنگی هم به ایران نزدیک است. بر همین است تفکیک این دو حوزه بسیار بااهمیت و مخاطب گردشگری سلامت و گردشگری صرف برای ایران متفاوت است. استارتاپ‌های این حوزه باید به این موضوع توجه کنند. و این شناختی که ما در استارتاپ تپ پرشیا پیدا کردیم باعث شده این حوزه برایمان جذاب شود و تصمیم داریم که تیمی‌تشکیل دهیم و در این حوزه کار کنیم و توریست‌های سلامت را به مراکز درمانی مرتبط کنیم.

در واقع شما در استارتاپ تپ پرشیا بخش جدیدی از بازار را شناسایی کردید و قصد دارید به نیاز آن پاسخ دهید؟

بله در آینده در قالب یک استارتاپ مستقل قصد داریم به حوزه گردشگری سلامت هم ورود کنیم. امیدوارم تا شش ماه آینده این استارتاپ را لانچ کنیم.

در مورد تجربه استارتاپ تپ پرشیا در حوزه بازاریابی به زبان انگلیسی بگویید.

بازاریابی مقوله گسترده‌ای است و به نظر من کشور به کشور هم متفاوت است. ما در حوزه گردشگری تفریحی بیشتر بر روی شبکه‌های اجتماعی تمرکز داشتیم و با زبان انگلیسی کار می‌کردیم. در صورتی که مقوله بازاریابی برای گردشگری سلامت متفاوت است و حتما باید به زبان عربی هم بازاریابی صورت گیرد. خدمات در سایت باید به زبان عربی هم باشد چون مخاطب عرب زبان در این بازار زیاد است. تجربه به ما ثابت کرده عرب‌ها به سایت‌هایی که با زبانی غیر از عربی خدمات ارائه می‌دهند کمتر اعتماد می‌کنند. همچنین علاوه بر بازاریابی آنلاین لازم است که به صورت حضوری نیز در کشورهای هدف بازاریابی صورت گیرد و بازاریابی آنلاین صرف جواب نمی‌دهد. به همین دلیل لازم است در تیم استارتاپ تپ پرشیا همکار عرب زبان داشته باشیم و پارتنرهایی را در کشورهای هدف پیدا کنیم.

به نظر شما چطور می‌شود بین استارتاپ‌ها و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی یک زنجیره ارزش ایجاد کرد تا گردشگری سلامت رونق بیشتری بگیرد؟

در حال حاضر خیلی از کلینیک‌ها و بیمارستان‌های معتبر به دنبال این هستند که وب سایت خوبی بزنند و جذب مشتری داشته باشند در صورتی که این کار آنها نیست و استارتاپ‌ها باید بازوی مارکتینگ و جذب مشتری باشند و بیمارستان‌ها فقط خدمات ارائه دهند. این نیازمند این است که بیمارستان‌ها پکیج‌های درمانی خود را از صفر تا صد تعریف و قیمت‌گذاری کنند و برای فروش در اختیار استارتاپ‌ها قرار دهند.

ارزش ریالی بازار را چقدر ارزیابی می‌کنید و چند درصد آن را قصد دارید به دست بیاورید؟

ارزش بازار گردشگری ایران به طور کلی در سال گذشته حدود ۴ و نیم میلیارد دلار تخمین زده شده که حدود ۵ الی ۶ میلیون گردشگر را از همه انواع گردشگری شامل می‌شود. این در حالی است که این رقم یک ششم ورودی مالی گردشگری کشوری مانند مالزی است. در این حوزه ما سهم کمی داریم. تقریبا دو سوم این بازار مخاطب هدف ما هستند که گردشگری تفریحی و سلامت را شامل می‌شود.

مهمترین چالش استارتاپ تپ پرشیا در این مدت چه چیزی بوده است؟

می‌توانم بگویم سازمان میراث مهمترین معضل استارتاپ‌های گردشگری است. این را صراحتا می‌گویم که اگر سازمان میراث وجود نداشت رشد گردشگری در حوزه آنلاین بسیار بهتر از الان بود. چراکه میراث نه تنها اجازه بسیاری مجوزها را نمی‌دهد بلکه منجر می‌شود ارگان‌های دیگر هم نتوانند تصمیم بگیرند. نوعی سردرگمی‌میان سازمان‌ها وجود دارد. به نظر من استارتاپ‌ها نباید به دنبال مجوز‌ها باشند و باید کار خود را شروع کنند. تا جایی که وزارت بهداشت هم تاکید می‌کند که استارتاپ‌ها به دنبال مجوز نروند و کار را شروع کنند.

گفت‌وگو: آزاده خیرآبادی

نظرات بسته شده است.