استان ایلام در مسیر توسعه گردشگری سلامت

با توجه به همسایگی استان ایلام با کشور عراق و جهش چشمگیر سطح خدمات درمانی در این استان، ایلام می‌تواند به یکی از قطب‌های مهم گردشگری سلامت در کشور تبدیل شود

استان ایلام در جنوب غربی کشور و در همسایگی کشور عراق قرار دارد. مساحت این استان حدود چهار درصد کل مساحت کشور است. به دلیل همسایگی با کشور عراق و توسعه قابل توجه زیرساخت‌های نظام سلامت در این استان، می‌توان امیدوار بود که ایلام بتواند بیش از گذشته از این مزایای خود برای توسعه گردشگری سلامت بهره ببرد. قطعا با توسعه گردشگری سلامت در استان ایلام می‌توان امیدوار بود که سطح رفاه و توسعه در این استان نیز ارتقا پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، عبدالمالک شنبه زاده، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری ایلام هم از توسعه حوزه گردشگری سلامت در استان ایلام به منظور جذب گردشگران عراقی خبر می‌دهد و می‌گوید: پیرو رایزنی‌هایی که استاندار ایلام با کنسولگری ایران در نجف اشرف داشتند، تفاهم‌نامه‌هایی با بخش خصوصی عراق در حوزه گردشگری امضا شده است. قرار بر این شد از این ظرفیت استفاده شود و تورهای گردشگری سه استان نجف، المثنی و دیوانیه به استان ایلام اعزام شوند و از جاذبه‌های گردشگری استان استفاده کنند. همچنین بخش‌های خصوصی ایران و عراق برای تبادل مسافر باید همکاری بیشتری انجام دهند، چراکه هر گردشگری که وارد منطقه می‌شود بین هشت تا ۱۰ شغل ایجاد می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به وضعیت اقتصادی و بیکاری که وجود دارد به نظر می‌رسد یکی از راه‌های ایجاد اشتغال و توسعه پایدار، توسعه بخش گردشگری است که با هزینه کم می‌توان اشتغال‌زایی زیادی را در این زمینه انجام داد. تمهیدات خوبی در این زمینه اندیشیده شده و همکاری بسیار خوبی در مرز مهران نیز در حال انجام است که امیدواریم بتوانیم تورهای بیشتری را از عراق وارد استان کنیم. ضمن اینکه در حوزه گردشگری سلامت نیز اتفاقات بسیار خوبی در حال انجام است و بیماران عراق به استان ایلام مراجعه می‌کنند و از ظرفیت مراکز درمانی این استان به خصوص بیمارستان‌های تخصصی، خوب استفاده می‌شود.

اخبار اکوسیستم گردشگری سلامت را در تلگرام مدتورپرس دنبال کنید

جهش سطح کیفی بهداشت و درمان در استان ایلام

استان ایلام در طی چند دهه اخیر، رشد بسیار چشمگیری در حوزه سلامت داشته است و وضعیت بهداشت و درمان در این استان، قابل قیاس با چند دهه قبل نیست.

کریم همتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام هم با اشاره به پیشرفت چشمگیر استان ایلام در صنعت گردشگری سلامت، خاطرنشان می‌کند: اگر به قبل از انقلاب برگردیم در تمام شبکه‌های بهداشت و درمان استان ایلام از پزشک عمومی تا متخصص، حضور پزشکان خارجی از کشور‌های اطراف سهم چشمگیری داشت، اما در شرایط کنونی و با توجه به سازوکار‌های مسئولان، توجه به علم و دانش در کشور افزایش پیدا کرده و همین امر باعث شده است در استانی که تا قبل از انقلاب پزشکانش غیر بومی بودند، امروز به رتبه بالایی از هیات علمی دست پیدا کند.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام، در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام بیش از ۱۶۵ عضو هیات علمی وجود دارد که وظیفه آنان آموزش دانش پزشکی و فعالیت‌های پژوهشی و درمانی است. همچنین بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر دانشجوی پزشکی در ۹ رشته تخصصی نیز در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

موانع توسعه گردشگری سلامت در استان ایلام

با وجود پیشرفت‌های چشمگیری که در سطح کیفی خدمات درمانی در استان ایلام به وجود آمده، اما هنوز این استان نتوانسته است از همه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود برای جذب بیماران خارجی کشورهای همسایه بهره ببرد.

سجاد گلیم بافان، فعال گردشگری سلامت که در مراکز درمانی بخش خصوصی شهر ایلام فعالیت دارد، با اشاره به ضرورت توسعه گردشگری سلامت در استان ایلام یادآور می‌شود: استان ایلام می‌تواند خیلی بیشتر از وضعیت فعلی در حوزه جذب بیمار خارجی از کشورهای همسایه موفق باشد، اما در طول سالیان سال، این ظرفیت مهم استان ایلام نادیده گرفته شده است.

او خاطرنشان می‌کند: ایلام با بهره‌مندی از چشمه‌های آب‌گرم دهلران که گاه دمای آن به ۵۰ درجه سانتیگراد هم می‌رسد و همچنین دارا بودن استخر‌های بهداشتی و لجن درمانی کم‌نظیر، می‌تواند قطب مهمی در گردشگری سلامت کشور باشد، اما چندان از این ظرفیت‌های عظیم توریسم درمانی ایلام استفاده نشده است.

به گفته گلیم بافان، یکی از مهم‌ترین موانع توسعه گردشگری سلامت در استان ایلام، کمبود تجهیزات تشخیصی در حوزه درمان است؛ به گونه‌ای که مراکز درمانی این استان به شدت نیازمند دستگاه‌های تصویربرداری پزشکی و آزمایشگاه‌های مجهز تشخیصی هستند، اما این تجهیزات ضروری حتی برای استفاده خود شهروندان ایلامی هم کافی نیست.

ایلام به عنوان استانی که سال‌ها از محرومیت رنج برده است، می‌تواند در صورت توسعه صنعت گردشگری سلامت در مسیر توسعه پایدار گام بردارد. توسعه گردشگری سلامت در استان ایلام می‌تواند در رفع فقر و محرومیت‌زدایی از این استان نیز نقش چشمگیری داشته باشد.

گزارش: امین جلالوند

1 نظر
  1. مرات می گوید

    گردشگری سلامت در ایلام ظرفیتهای زیادی دارد اما یک نکته را نباید غافل شد. وقتی اموزشهای درستی وجود ندارد امدن توریست درمانی ممکن است در نهایت به ضرر ما تمام شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.