ایران قابلیت تبدیل شدن به هاب گردشگری سلامت منطقه را دارد

تحلیل ماریا جئورجا پس از سفر به ایران

براساس تازه‌ترین اخبار منتشر شده از سوی سایت تخصصی imtj در زمینه صنعت گردشگری پزشکی؛ تحریم‌های آمریکا علیه ایران مشکلاتی برای آژانس‌های مسافرتی که با ایران همکاری دارند ایجاد کرده است، اما امتیازات ایران در این بخش همواره برای فعالان و گردشگران پزشکی جذاب است.

در این گزارش آمده متناسب با قوانین تحریم‌های ثانویه مراودات بانکی و تبادل پول با ایران در بسیاری از موارد می‌تواند مشکلاتی برای طرف خارجی ایجاد کند. این درحالی است که برهمین پایه مشکل بیمه برای گردشگران نیز ایجاد شده است. به‌همین دلیل بسیاری از آژانس‌ها یا به‌طور کلی همکاری با ایران را یا کنار گذاشته‌اند یا اینکه با استفاده از قوانین جدیدی که در ایران برای مقابل با این تحریم‌ها اجرایی شده همواره مشغول به فرستادن گردشگران به این کشور هستند.

به نوشته این مقاله یکی از راهکارهای درنظر گرفته شده عدم ثبت ورود گردشگران خارجی به ایران روی برگه‌های پاسپورت‌ آنهاست به‌همین ترتیب گردشگران می‌توانند بدون اینکه مشخص باشد به ایران آمده‌اند می‌توانند علاوه بر دیدن جاذبه‌های گردشگری ایران از امتیازات گردشگری پزشکی آن نیز استفاده کنند. این درحالی است که برای پرداخت هزینه‌های گردشگران کارت‌های مخصوصی درنظر گرفته شده است که مسافران خارجی می‌توانند اسکناس‌های خود را تبدیل به واحد پول ایران کرده و به صورت اعتبار در کارت ذخیره کنند تا در موارد مورد نیازشان استفاده کنند و در صورت باقی مانده پول در کارت هنگام خروج دوباره می‌توانند اسکناس مورد نظرشان را دریافت کنند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده؛ برگزاری تورهای مشترک شیوه‌ای است که اکنون برخی از آژانس‌ها برای استفاده از امتیازات بازار ایران به‌کار می‌گیرند به این ترتیب که به‌عنوان مثال تورگردشگری برای ترکیه ثبت‌نام می‌کنند و پس از ورود گردشگران به ترکیه بعد از مدتی برای بازدید یا درمان در ایران اعزام می‌کنند؛ تا به این ترتیب مشکلی برای همکاری ایجاد شده به‌وجود نیاید.

اخبار اکوسیستم گردشگری سلامت را در تلگرام مدتورپرس دنبال کنید

۳۰۰ هزار گردشگر پزشکی در ایران

در این مقاله ضمن اشاره به گفته معاون وزیر بهداشت ایران آمده است، طی کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت که در اردبیل برگزار شد ایرج حریرچی اعلام کرد سالانه ۳۰۰ هزار نفر گردشگر پزشکی وارد ایران می‌شود و نسبت به یک دهه قبل تعداد ورود گردشگران ده برابر شده است که این موضوع بیانگر جذابیت و پتانسیل‌های گردشگری پزشکی ایران برای سایر کشورها و اتباع آنها است.

ماریا جئورجا، نویسنده این گزارش که خود از مهمانان و سخنرانان نمایشگاه اردبیل بود می‌نویسد: «اگرچه حریرچی هیچ منبع مشخصی درباره این ادعا عنوان نکرده اما با درنظر گرفتن مبداء سفر بسیاری از گردشگران پزشکی ایران یعنی عراق، افغانستان، آذربایجان، پاکستان می‌توان انتظار داشت که ایران امکان تبدیل شدن به هاب گردشگری پزشکی منطقه را داشته و می‌تواند براساس پتانسیل‌های خود برای این منظور برنامه‌ریزی کند.»

جئورجا یکی از مقامات مسئول در imtj می‌گوید: «علی‌رغم تبلیغات منفی علیه ایران، هنگام حضور در کنفرانس یاد شده و اقامت خودم در ایران متوجه شدم ارائه‌دهندگان و مسئولان بخش بهداشتی ایران عزم و اراده بالایی دارند که بتوانند به استناد کیفیت بالای خدمات پزشکی و درمانی در بازار بین‌المللی سهم بالایی برای خود ایجاد کنند.»

1 نظر
  1. مهدیانی می گوید

    مدتورپرس قصد برگزاری کارگاه گردشگری سلامت را دارد؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.