نیمه پنهان تاثیر کرونا بر گردشگری پزشکی

تحلیلی از ماریا دی جورجا درباره تاثیر ویروس کرونا در گردشگری پزشکی

ماریا دی جورجا با تجربه‌ای بیش از ۱۵ سال در تحلیلگری بازار گردشگری پزشکی، درباره تاثیر ویروس کرونا در گردشگری پزشکی مقاله‌ای نوشته است. او متعقد است که این ویروس می‌تواند آینده و حتی شکل گردشگری پزشکی را تغییر دهد.

جورجا در این مقاله می‌گوید: «اگرچه عبارت کرونا اکنون برای بسیاری از رسانه‌ها جذاب شده است و در تلاش هستند که ابعاد مختلفی از آن را معرفی کنند. اما نباید فراموش کرد که برخی از رسانه‌ها فارغ از موضوع جلب مخاطب، اکنون به‌صورت حرفه‌ای درحال بررسی اثرگذاری کرونا در سراسر جهان بوده و نیمه‌پنهان آن را به تصویر می‌کشند.»

ماریا جورجا

جورجا تاکید می‌کند ویروس کرونا که تا شش‌ماه پیش برای همه ناشناخته بود امروز تحولاتی را در سراسر جهان رقم زده که علاوه‌بر مشکلات، می‌تواند فرصت‌هایی را نیز ایجاد کند. این فرصت‌ها و تحولات در بخش گردشگری پزشکی این چشمگیرتر خواهد بود.

چگونه COVID-19 می‌تواند شکل بازار سفر پزشکی را تغییر دهد؟

زمانیکه از گردشگری پزشکی صحبت می‌کنیم، باید درنظر داشته باشیم که این بخش نیز مانند سایر بخش‌های اقتصادی دارای رده‌ها و لایه‌های متفاوتی است که از ارائه‌دهندگان خدمات با اندازه‌های متفاوت ایجاد شده است. به همین دلیل برای بررسی تاثیر ویروس کرونا در گردشگری پزشکی و اقتصاد گردشگری باید لایه‌های مختلف را مدنظر قرار داد و براساس همان سیاست‌گذاری کرد.

شرکت‌های کوچک و حساس به بازار

در این بخش عمدتا مشاوران گردشگری پزشکی، استارتاپ‌ها و آژانس‌های مسافرتی کوچک یا تسهیل‌کنندگان گردشگری پزشکی فعالیت می‌کنند. به همین دلیل اغلب آن‌ها دارای بودجه‌های محدودی هستند که تمایل دارند همواره آن را در جریان فعالیت‌های اقتصادی خود به‌کار گیرند. در اینجاست که COVID-19 اثرگذاری بالاتری در این بخش دارد.

این گروه از فعالان عرصه گردشگری پزشکی احتمالا در همان روزهای ابتدایی تمامی فعالیت‌های بازاریابی خود را متوقف کرده و پرسنل را تعلیق خواهند کرد. تا پس از عادی شدن اوضاع اقتصادی جامعه جهانی دوباره به فعالیت خود بازگردند.

شرکت‌های متوسط

در این لایه از ارائه‌دهندگان خدمات گردشگری پزشکی، بیشتر شاهد حضور متخصصان پزشکی، آژانس‌های مسافرتی و کلینیک‌های بین‌المللی متوسط هستیم. اوضاع این گروه در این شرایط تقریبا بهتر از گروه اول است.

با لینکدین مدتورپرس همراه شوید

در این بخش شاهد تعطیلی نیستیم اما تعدیل فعالیت‌ها و پرسنل برای کاهش هزینه‌ها درکنار کمرنگ شدن فعالیت در بازارهای هدف، اصلی‌ترین پیامدی است که در این شرکت‌ها رخ داده است. این شرکت‌ها با استفاده از این سیاست علاوه‌بر حفظ جایگاه در بازار پررقابت فعلی بتوانند خود را در برابر بحران‌های احتمالی ایمن کنند.

شرکت‌های بزرگ:

در این لایه از ارائه‌دهندگان خدمات گردشگری پزشکی، بیشتر شاهد حضور هلدینگ‌های بیمارستانی، آژانس‌های مسافرتی و به‌طورکلی سرمایه‌گذاران بزرگ هستیم. این شرکت‌ها در چنین شرایطی رویکرد و فعالیتی کاملا متفاوت نسبت به دو گروه قبل خواهند داشت.

فعالیت اقتصادی گسترده این نوع شرکت‌ها قبل از COVID-19 قطعا آورده‌های مالی بالایی برای آن‌ها ایجاد کرده است که می‌توانند از آن‌ها در شرایط فعلی به‌خوبی و مدیریت شده استفاده کنند. بنابراین مقاومترین شرکت‌ها در این شرایط بحرانی شناخته می‌شوند.

گروه یاد شده احتمالا تعداد پذیرش بیماران بین‌المللی از کانون‌های بحران را کاهش داده و تقریبا بیشتر به بازارهای داخلی توجه دارند. آن‌ها چنین شرایط بحرانی را کاملا گذرا و مانند سایر مشکلات برآورد می‌کنند، پس تجارت در این بخش ادامه دارد.

گروه خردمندان

ماریا دی جورجا در این زمینه می‌گوید: «براساس بررسی‌های شخصی به این نتیجه رسیدم که بعد از سه گروه یاد شده پای یک گروه چهارم نیز به میان می‌آید. این گروه را «گروه خردمندان» می‌نامم.»

بررسی‌ها نشان می‌دهد این گروه از فعالان بازار گردشگری از کاهش مراجعات و همچنین کمتر شدن درگیری‌های کاری برای برنامه‌ریزی‌های آینده خود و دریافت اطلاعات دقیق بازارهای هدفشان استفاده می‌کنند. آن‌ها همچنین در بخش آموزش به پرسنل و بهینه‌کردن سیستم‌های فعال در مجموعه فعالیت خواهند داشت.

تهیه و تدوین برنامه‌های تجاری جدید از سوی این شرکت‌ها درواقع هنگامی که شرکت‌های دیگر کمتر فعالیت می‌کنند یا اینکه اصلا حضور فعال ندارند یک گام آن‌ها را در دوران پس از بحران جلو انداخته و گوی رقابت را به دست آن‌ها می‌سپارد.

اغلب شرکت‌ها در این ابعاد از دو عبارت «کجا و چگونه» استفاده می‌کنند به این معنی که کجای دنیا و چطور از فرصت‌های ایجاد شده در دوران آرامش استفاده کنند. پاسخ این دو عبارت تعیین‌کننده آینده اقتصادی و تجاری آنها است.

مطالب مرتبط:

رویدادهای بین‌المللی تحت تاثیر ویروس کرونا

گردشگری پزشکی هم مانند سایر بخش‌های اقتصادی، تولیدی یا آموزشی سالانه برنامه‌هایی مثل کنفرانس، نشست، گردهمایی، نمایشگاه و… را به‌خود می‌بیند. این درحالی است که امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا اغلب رویدادها لغو و به تاریخ دیگری موکول خواهند شد. نشست مدیران گردشگری پزشکی IMTJ 2020 برای ۲۲ تا ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۰ در مادرید یکی از آنها است.

به این ترتیب احتمال لغو شدن حضور برخی شرکت‌ها یا فعالان در این رویدادها وجود دارد و اینجا نیمه پنهان ماجرا نمایان می‌شود؛ زیرا شرکت‌های اجرا‌کننده برنامه‌های یاد شده نیز باید خودشان را در این شرایط به‌روز رسانی کنند.

برآورد می‌شود در سال جاری میلادی بیشتر برگزارکنندگان برنامه‌های مرتبط با گردشگری پزشکی برای برگزاری رویدادها فضای مورد نیازشان را کوچکتر کنند و یا حتی عنوان برنامه را تغییر دهد. بنابراین سالن‌های کوچکتری رزرو خواهند شد، تعداد اتاق‌های هتل کاهش می‌یابد و نیروی کار کمتری به کار گرفته می‌شود.

از سوی دیگر احتمال به‌کارگرفتن فناوری‌های نوین و برگزاری برنامه‌های مجازی به جای برگزار شدن رویدادهای حضوری نیز دور از انتظار نیست. احتمالا خواهیم دید که بسیاری از رویدادهای مرتبط با گردشگری پزشکی به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

فرصتی طلایی برای گردشگران پزشکی

ماریا دی جورجا در ادامه مقاله آورده است که بعد از بررسی شرکت‌ها و فعالان عرصه گردشگری پزشکی نوبت به بررسی شرایط خود گردشگران به‌عنوان اصلی‌ترین بخش معادله عرضه و تقاضا رسیده است.

وی معتقد است اگرچه در شرایط فعلی بسیاری از گردشگران به دلیل بروز بحران کرونا از انتخاب مقاصد خود صرف‌نظر کرده‌اند و خدمات غیرضروری خود را نادیده‌گرفته‌اند، اما پس از کاهش بحران قطعا دوباره این سوی معادله فعال شده و به‌دنبال یافتن مقصد مناسب برای دریافت خدمات هستند.

مطالب مرتبط:

جورجا می‌گوید: «تقریبا کسی نمی‌داند که این بحران در چه تاریخی خاتمه خواهد یافت. تا شرکت‌ها بتواند بهترین استفاده را از شرایط داشته باشند. اما نباید فراموش کنیم که برخی برآوردها بیانگر این نکته است که اوایل تابستان ۲۰۲۰ میلادی بحران رفته رفته فروکش کرده و تقریبا شرایط به حالت عادی بازخواهد گشت.»

این تاریخ به اعتقاد ماریا دی جورجا فرصتی طلایی برای گردشگران پزشکی است که بتوانند خدمات مورد نیازشان را با پایین‌ترین نرخ و بالاترین کیفیت دریافت کنند.

وی برآورد کرده در این دوره با فعال شدن مجدد همه بخش‌های گردشگری پزشکی، رقابتی غیرقابل تصور برای تثبیت سهم بازار میان فعالان ایجاد خواهد شد. در این دوره تخفیف‌ها و شرایط بسیار جذابی از تسهیل‌گران ارائه می‌شود که اصلی‌ترین قسمت این ماجرا است و گردشگران پزشکی می‌توانند به‌خوبی از این موقیعت استفاده کنند.

این کارشناس و فعال گردشگری پزشکی تاکید می‌کند، احتمالا کشورهایی که  بحران کروما را زودتر پشت‌سر می‌گذارند گردشگران پزشکی بیشتری را چذب می‌کنند.

به گفته وی اگر از اثرگذاری کرونا در کلیه فرآیند گردشگری پزشکی عبور کنیم، نکته‌ای که برای همه فعالان یکسان است، افزوده شدن یک پروتکل جدید به‌نام COVID-19 در کل فرآیند برای جلوگیری از شیوع مجدد بحران خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.