چرا زور استارتاپ‌ها هم به دلال‌ها نمی‌رسد؟!

گفتگو با دکتر علی اصغر مظفری مسئول فنی بیمارستان فوق تخصصی چشم پزشکی بینا

دکتر علی اصغر مظفری متخصص آنستزی و مراقبت‌های ویژه و همچنین عضو هیئت مدیره و مسئول فنی بیمارستان فوق تخصصی چشم پزشکی بینا است. او معتقد است برای حذف دلال‌ها از صنعت گردشگری سلامت تنها تلاش و همت برای اجرای قوانین نیاز است. مدتورپرس گفتگویی در خصوص بیمارستان بینا و همچنین چالش‌های صنعت گردشگری سلامت با او انجام داده که در ادامه آن را خواهید خواند.

بیمارستان فوق تخصصی چشم پزشکی بینا در بخش IPD چگونه فعالیت می‌کند؟

این بیمارستان ۸ سال است که مجوز IPD خود را از وزارت بهداشت دریافت کرده است. ما در این بیمارستان برای جذب گردشگر، خود وارد عمل شده و سایت بیمارستان را به ۳ زبان فارسی، انگلیسی و عربی فعال کردیم. در این سایت‌ها تمامی نکات ریز و درشت بیماری‌ها و خدماتی که در بیمارستان ارائه می‌دهیم منتشر شده است. براساس فعالیت‌ها و خدماتی که در بخش IPD بیمارستان به بیماران ارائه داده‌ایم، امروزه ۲۰ درصد بیمارانی که به بیمارستان بینا مراجعه می‌کنند خارجی هستند.

از نظر شما چه چالش‌هایی در صنعت گردشگری سلامت ایران وجود دارد؟

چالش اساسی در این صنعت وجود دلالان است. دلالان بیماران را از کشور عراق و سایر کشورهای مجاور و با وضعیتی بسیار نامناسبی به ایران می‌آورند و برای انجام کارهای درمانی آنها، با پزشکان در بیمارستان‌ها و سایر مراکز درمانی وارد معامله می‌شوند و هر پزشکی که پول بیشتری پرداخت کند مریض به او معرفی می‌شود. فارغ از این موضوع که آیا پزشک توانایی انجام آن کار را دارد. یک دلال تنها به درصد پولی که از پزشک می‌گیرد توجه می‌کند و اگر به همین منوال پیش برود تا دو سال آینده هیچ بیمار عراقی وارد ایران نخواهد شد.

براساس فعالیت‌ها و خدماتی که در بخش IPD بیمارستان به بیماران ارائه داده‌ایم، امروزه ۲۰ درصد بیمارانی که به بیمارستان بینا مراجعه می‌کنند خارجی هستند.

چه راهکارهایی را برای حذف دلال‌ها از صنعت گردشگری سلامت ارائه می‌دهید؟

به نظر من ما هیچ خلاء قانونی در این حوزه نداریم زیرا در قانون برنامه ششم توسعه موارد مربوط به دلال‌ها ذکر شده است. تنها نیاز به یک همت و تلاش برای اجرای این قوانین داریم.

همچنین اگر شرکت‌های گردشگری سلامت در این حوزه به درستی عمل کنند، تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ مناسبی را در این فضا انجام دهند می‌توانند به راحتی بیمار را جذب کنند. اما نتیجه‌‌ای که ما امروز می‌بینیم غیر از این است؛ زیرا حضور دلال‌ها با وجود این شرکت‌ها و استارتاپ‌های این حوزه کم نشده است. سوال اینجاست که چطور می‌شود یک دلال بدون هیچ تخصصی در حوزه درمان و تحصیلات آکادمیک در حوزه تبلیغات و گردشگری، می‌تواند به‌راحتی تعداد زیادی بیمار را از کشورهایی همچون عراق جذب کند اما شرکت‌ها و استارتاپ‌های این حوزه با تمامی امکاناتی که دارند تعداد کمی بیمار را جذب کرده‌اند؟

انتظاری که از شرکت‌های گردشگری سلامت و همچنین استارتاپ‌ها دارید چیست؟

انتظار من این است که این شرکت‌ها با بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که دارای بخش IPD هستند قرارداد شفافی ببندند و به عنوان یک حلقه واسط بین بیمار و مراکز درمانی باشند.

سوال اینجاست که چطور می‌شود یک دلال بدون هیچ تخصصی در حوزه درمان و تحصیلات آکادمیک در حوزه تبلیغات و گردشگری، می‌تواند به‌راحتی تعداد زیادی بیمار را از کشورهایی همچون عراق جذب کند اما شرکت‌ها و استارتاپ‌های این حوزه با تمامی امکاناتی که دارند تعداد کمی بیمار را جذب کرده‌اند؟

استارتاپ‌های موفق در حوزه سلامت و گردشگری سلامت

اما متاسفانه بیشتر شرکت‌های گردشگری با پزشکان صحبت می‌کنند و با آنها برای انجام درمان یک بیمار قرارداد می‌بندند. نکته اینجاست این شرکت‌ها چگونه صلاحیت یک پزشک را تایید می‌کنند؟ صلاحیت یک پزشک باید توسط رییس بیمارستان و همچنین هیات مدیره‌آن که با بیش از ۶۰ پزشک در ارتباط هستند صورت گیرد.

اصل قضیه این است که بیمارستان باید در یک طرف و شرکت‌ها و استارتاپ‌های حوزه گردشگری سلامت در طرف دیگر قرار گیرند و سپس وظایف مختلف مربوط به بیمار را میان خود تقسیم کنند. کار درمان نیز باید با بیمارستان و همچنین امور مربوط به سفر و اقامت نیز باید عهده شرکت‌ها باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.