بیمارستان‌های آینده چگونه هستند؟

روند تغییر و احتمالا بیمارستان‌ها تحت تاثیر کرونا سرعت گرفته است

گردشگری سلامت از دو بخش گردشگری و پزشکی تشکیل شده است.  در قلمرو پزشکی بدون هیچ شکی بیمارستان‌ها محور همه‌چیز هستند. امروزه بخش بزرگی از انگیزه گردشگران سلامت برای انجام سفر درمانی به یک مقصد خاص، ناشی از خواسته آن‌ها برای تحت درمان قرار گرفتن در یک بیمارستان به خصوص است. در برخی کشورها، یک برند بیمارستانی می‌تواند به تنهایی نقشی سرنوشت‌ساز در گردشگری سلامت آن کشور داشته باشد.

برای مثال در کشور هند زمانی که گردشگری سلامت از هیچ حمایت دولتی برخوردار نبود، این پزشکان مالک بیمارستان‌های خصوصی بودند که با دو دهه تلاش توانستند گردشگری سلامت این کشور را از صفر بسازند. ر جنوب شرق آسیا نیز، بیمارستانی مانند بورمونگراد در شهر بانکوک تایلند به تنهایی به بیش از ۵۰۰ هزار گردشگری سلامت در سال خدمت‌رسانی می‌کند.

با این حال بیمارستان‌ها از کمبودها وضعف‌های بسیاری رنج می‌برند و صنعت بیمارستانی نیز به این امر آگاه است. قبل از همه‌گیری کرونا،  تلاش‌ها برای پیاده‌سازی فناوری‌های نوین در بیمارستان‌ها و بردن ‌آن‌ها  به آینده تبدیل به یکی از این ترندهای اصلی این صنعت شده بود، اما با طوفان کرونا و نمایان شدن بیش از پیش اشکالات و ضعف‌های بیمارستان‌ها، حالا پیش‌بینی می‌شود که در دوران پساکرونایی شاهد تسریع این روند باشیم. در مطلب امروز به راه‌هایی که از طریق آن‌ها بیمارستان‌ها به آینده قدم خواهند گذاشت خواهیم پرداخت.

تله‌مدیسین  یا پزشکی از راه دور

تله‌مدیسین خدمت‌رسانی پزشکی از راه دور و به وسیله تکنولوژی‌های مخابراتی  است. در ابتدای ابداع ایده این تکنولوژی، عملیات آن بیشتر محدود به مشاوره و تشخیصات پزشکی اولیه محدود بود. اما امروزه با گسترش فناوری‌ها و ورود ربات‌ها به پزشکی چشم‌اندازهای پزشکی از راه دور به حدی رسیده که بسیاری از کارشناسان از ان به عنوان آینده پزشکی و کلید توضیع برابر خدمات پزشکی در سراسر دنیا یاد می‌کنند.

یکی از کاربردهای اصلی تله‌مدیسین کوتاه کردن فاصله بین بیمار و پزشک است، در بسیاری از مناطق خارج شهر که دسترسی به آن‌ها مشکل است و یا پزشک و تاسیسات آن موجود نیست، بیمار و پزشک می‌توانند مراحل اولیه و تشخیص و درمان را با کمک تله‌مدیسین شروع کنند که در مواقع بحرانی می‌تواند چند قدم روند را جلوتر بیاندازد و تفاوت بین مرگ و زندگی باشد.

حالا با اضافه شدن ربات‌های جراح، امکان انجام جراحی‌های از راه دور نیز محیا شده و اولین جراحی از راه دور در سال ۲۰۲۰ انجام شد که جراح در کشور ژاپن قرار داشت و با استفاده از رباط‌ها و شبکه 5G  توانست بیماری را در کشور اسپانیا جراحی کند.

حذف پذیرش انسانی برای موارد غیراضطراری

یکی دیگر از تغییرات تصورشده برای آینده بیمارستان‌ها حذف بخش پذیرش به شکل امروزی آن است. اگر تا حالا در کشور خودمان وارد بخش پذیرش شده‌اید با روند طولانی و کسالت‌بار آن آشنا هستید. جالب است بدانید این روند محدود به کشور ما نمی‌شود.

برای مثال طبق نظرسنجی انجام شده در بریتانیا بر اساس عملکرد بخش پذیرش بیمارستان‌های سرویس سلامت ملی این کشور بیش از ۴۷ درصد بریتانیایی‌ها از پذیرش ناراضی بودند. حالا با وارد شدن ربات‌های پاسخ‌گو، بانک‌های داده الکترونیکی و پلتفرم‌های واسط کاربر زمینه‌ها از نظر تئوریک برای حذف متصدی انسانی بخش پذیرش و بهینه‌سازی سرعت این بخش از پروسه درمانی فراهم شده است. البته در زمینه‌های اضطراری هنوز راه درازی برای پیاده‌سازی این خدمات باقی‌است و نقش انسانی کماکان در این بخش به قوت خود باقی خواهد ماند.

بیمارستان‌های هوشمند: آینده بیمارستان‌داری

یکی از اصطلاحاتی که امروزه زبانزد متخصصان بیمارستانی است عبارت بیمارستان هوشمند است. شاید هنگامی که حدود ۱۵ سال پیش برای اولین بار عبارت هوشمند برای گوشی‌های هوشمند به کار رفت، هیچ‌کس درک دقیقی از کارکرد آن‌ها نداشت.

امروزه اما با شنیدن عبارت بیمارستان‌های هوشمند درک نسبی‌ای در ذهن ما شکل می‌گیرد. بیمارستان هوشمند بیمارستانی است که در تمام یا اکثر بخش‌های عملیاتی و داده‌‌ای آن از فناوری‌های روز دنیا استفاده شده باشد. یکی از انقلابی‌ترین ایده‌های آزمایشی این بیمارستان‌ها سنسور‌های نظاره‌گر بیمار است.

این سنسورها با دقت حداکثری به نظارت و جمع‌آوری اطلاعات بیمار می‌پردازند و آن‌را در بانک داده‌های الکترونیکی که خود بخش دیگری از نوآوری‌های مربوط  بیمارستان‌های هوشمند است،‌ ذخیره‌سازی می‌کند. این سنسورها می‌توانند بر اساس نیازهای بیمار بستری تزریقات را مدیریت کنند و در صورت وخامت حال بیمار فورا پزشک مسئول را خبر کنند.

جمع‌آوری اطلاعات به شکل دقیق توسط این سنسور‌ها همچنین برای ساخت پروفایلی برای بیمار استفاده می‌شود و در مراجعات بعدی این بیماران پروسه بازبینی پرونده توسط بخش پذیرش هوشمند با سرعت بسیار بالاتر صورت می‌گیرد.

یکی دیگر از استفاده‌های دیگر تکنولوژی هوش مصنوعی در بیمارستان‌های هوشمند مدیریت بهینه لجیستیک این بیمارستان‌ها از طریق انبارهای الکترونیک است که منجر به مدیریت دقیق‌تر و کاهش موارد کمبود دارو و ابزار مورد نیاز می‌شود.

ربات‌ها حتی در حال راهیابی به بخش‌های معاینه و تشخیصی نیز هستند و این پتانسیل را دارند تا با بررسی لحظه‌ای علائم بیمار طیف احتمالات مشکل بیمار را کوچک‌سازی کنند و پروسه رسیدن او به بخش مخصوص به درمان مشکل وی را تا حد ممکن تسریع سازند.

دیتا و فناوری و یک آینده محتوم

بیمارستان‌های هوشمند و بهینه‌سازی‌های بر پایه فناوری با سرعت زیاد در حال گسترش در ساختارهای بیمارستانی هستند. در این میان با فرصت ایجاد شده برای گسترش گردشگری سلامت در دوران پساکرونایی، بیمارستان‌های که کارکرد و ظرفیت‌های خود را با استفاده از آن‌ها گسترش دهند، در صف مقدم سودگیری از بازار گردشگری سلامت خواهند بود.

اما نقطه عطف این تغییرات و پیشرفت‌ها  نه درگردشگری سلامت  و سود ارکان آن، بلکه در تسریع روند درمانی، نجات جان‌های بیشتر و برابرسازی توضیع خدمات درمانی برای تمامی ملل نهفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.