بیمارستان بوعلی سینای شیراز، رکورددار پیوند کبد در جهان است!

یادداشتی از صدیقه اسفندیاری، کارشناس بخش IPD بیمارستان پیوند اعضای بوعلی سینای شیراز

بخش IPD بیمارستان پیوند اعضای بوعلی سینای شیراز یکی از بخش‌های مهم یکی از بیمارستان‌های سرآمد در درمان‌های پیوندی است. در کنار بیمارستان بوعلی شیراز، قطب درمان سرطان جنوب کشور با ظرفیت هزار تخت‌خواب درحال ساخت است و یک پژوهشکده نیز در این مجموعه قرار دارد.

بنابراین به زودی و با تجمیع این مراکز، یک شهرک سلامت در این منطقه خواهیم داشت. اکنون تعدادی از تخت‌های بیمارستان بوعلی سینای شیراز در اجاره دانشگاه است و با شرایط دولتی اداره می‌شود. در این بیمارستان خدمات ویژه‌ای همچون انواع پیوند از جمله پیوند کبد، پانکراس، کلیه و روده انجام می‌شود و به‌زودی امکان پیوند ریه، حلزون گوش و قلب هم در بیمارستان بوعلی سینای شیراز فراهم می‌شود.

بخش IPD بیمارستان پیوند اعضای بوعلی سینای شیراز
بخش IPD بیمارستان پیوند اعضای بوعلی سینای شیراز که نمای بیرونی این بیمارستان را در تصویر می‌بینید یکی از ظرفیت‌های گسترش گردشگری سلامت در این شهر است.

از میان انواع خدمات پیوندی در این بیمارستان، پیوند کبد برای گردشگران سلامت انجام می‌شود. زیرا سایر پیوندها نیاز به بیمار مرگ مغزی دارند و تنها برای بیماران ایرانی قابل انجام هستند. بخش IPD بیمارستان پیوند اعضای بوعلی سینای شیراز در بخش‌های جراحی به‌ویژه جراحی قلب بیمار بین‌الملل پذیرش می‌کند. پیش‌بینی می‌شود پس از راه‌اندازی بیمارستان هزار تخت‌خوابی سرطان، میزان پذیرش بیماران خارجی نیز در بخش IPD بیمارستان پیوند اعضای بوعلی سینای شیراز بالاتر برود.

اکنون در بخش IPD بیمارستان پیوند اعضای بوعلی سینای شیراز بطور متوسط هفته‌ای ۷ بیمار خارجی پذیرش می‌شود و این بیماران خدمات متنوع درمانی و سلامت دریافت می‌کنند. برای ارائه خدمات بهتر باید زیرساخت‌های بیمارستان آماده‌تر و شرکت‌های تسهیل‌گر فعال‌تر شوند، تا خدمات درمان در بیمارستان و خدمات سفر توسط شرکت‌ها ارائه شود. در تعرفه‌گذاری، قیمت‌های ارائه شده بخش IPD بیمارستان پیوند اعضای بوعلی سینای شیراز برای پیوند کبد بیماران خارجی بسیار رقابتی است. کشورهای ترکیه و اردن در این زمینه رقیب ما هستند.

دوره نقاهت پیوند کبد برای دهنده حداقل یک هفته و برای گیرنده حدود ۳ هفته است که در این مدت نیز بیماران از خدمات بیمارستان در بخش ویژه پس از پیوند بهره‌مند می‌شوند. بر اساس آمارها، در سال ۱۹۹۳ و ۱۹۹۴ کشور آمریکا رکورددار پیوند کبد در جهان بود اما در سال ۲۰۱۷ تیم پیوند بیمارستان بوعلی‌ سینای شیراز رکورد جهانی پیوند کبد را از آن خود کرد.

یکی از مشکلات فعلی بیمارستان‌ها که برای بیماران خارجی بیشتر خودنمایی می‌کند، تامین دارو است. داروی موردنیاز بسیاری از بیماران خاص؛کمیاب است و تامین آن برای بیماران داخلی هم سخت شده است. گاهی تنها یک بیمار به تعدادی دارو یا آمپول نیاز دارد که آن تعداد در داروخانه بیمارستان موجود نیست.

شهر شیراز با برخورداری از اساتید مجرب پیوند اعضا در کشور و در حوزه خلیج فارس به یک قطب تبدیل شده است. این شهر یکی از مراکز هدف گردشگران برای درمان انواع بیماری‌های چشم و پذیرای جراحان زیادی از تخصص‌های گوناگون و از نقاط مختلف کشور است. به همین دلیل بخش IPD بیمارستان پیوند اعضای بوعلی سینای شیراز توجه خاصی به توسعه گردشگری سلامت دارد.

نظرات بسته شده است.