باج‌خواهی ۱۰۰۰ دلاری یک راننده تاکسی

گفت‌وگو با دکتر سهیل عسگری مدیر کلینیک روشا

میل و کشش مردم به زیبایی تبدیل به یک مزیت برای کشورهایی شده است که در حوزه گردشگری سلامت فعالیت می‌کنند. از این حیث رقابتی بین این کشورها صورت گرفته که هرکدام از آن‌ها درصدد ثبت برند خود در حوزه زیبایی در جهان هستند. ایران در این بازی جز کشورهایی است که حرفی برای گفتن دارد و حتی در بعضی از خدمات زیبایی مانند رینوپلاستی به شهرت جهانی دست پیدا کرده است. دکتر سهیل عسگری پزشک زیبایی و از مدیران کلینیک زیبایی روشا معتقد است که برای ماندن در عرصه بین‌المللی باید تبلیغات کلانی توسط دولت صورت گیرد.

کمی از بیوگرافی کلینیک روشا و فعالیت آن در مدیکال توریسم بگویید.

کلینیک روشا حدود ۲ سال پیش راه‌اندازی شده و در این مجموعه جراح عمومی، فوق تخصص پلاستیک، متخصص پوست و… فعالیت می‌کنند. کلیه خدمات زیبایی از صفر تا صد در این کلینیک به بیماران ارائه داده می‌شود.

درخصوص فعالیت در حوزه هلث توریسم باید بگویم که ما به سمت آن نرفتیم، بلکه هلث توریسم به سمت ما آمده است. از زمانی که ارز در کشور گران شد ایران برای ارائه خدمات پزشکی مزیت رقابتی ویژه‌ای را در بین کشورهای همسایه پیدا کرد به‌گونه‌ای می‌توان گفت تهدیدی که برای کشور به‌وجود آمد تبدیل به فرصتی شد تا بتوانیم خدمات پزشکی و درمانیمان را به کشورهای دیگر به‌خصوص کشورهای همسایه ارائه دهیم.

بیشتر بیماران خارجی که ما در کلینیک روشا به آن‌ها خدمات درمانی و زیبایی را ارائه می‌دهیم عرب هستند و عمدتا از کشورهای عراق و عمان به ما مراجعه می‌کنند. در این بین بیمارانی هم از کشور آذربایجان نیز داریم.

کلینیک روشا برای جذب بیمار تاکنون چه نوع تبلیغاتی را انجام داده و برای توسعه آن چه برنامه‌هایی را دارید؟

ما تبلیغات در فضای مجازی را داریم، همانطور که همه می‌دانیم تبلیغات در این فضا نسبت به تبلیغات فیزیکی  بسیار قوی شده است. اما با این حال کمی هم در بخش تبلیغات فیزیکی فعالیت کردیم.

یکی از اتفاقات مهم این حوزه که در یک سال گذشته رخ داده است، حضور شرکت‌های تسهیل‌گر درمان است. این شرکت‌ها تبلیغات و برندینگ بسیار خوبی را در این حوزه انجام می‌دهند. شرکت‌ها بیماران را به‌سبب تبلیغاتی که انجام می‌دهند از کشورهای دیگر جذب کرده و کلیه کارهای آن‌ها را اعم از خدمات سفر، هتلینگ و … را انجام می‌دهند. ما با چند شرکت تسهیل‌گر در این زمینه کار می‌کنیم که سهم مهمی را در تعداد مراجعه‌کنندگان و بیماران ما دارند.

اما عمده بیماران ما از طریق تبلیغات دهان به دهان است. بیماران و مراجعه‌کنندگان از خدمات کلینیک روشا راضی بوده و معمولا زمانی که بازمی‌گردند ما را به سایرین پیشنهاد می‌کنند. من حداقل روزی ۶ پیام در اینستاگرام از بیماران عرب دارم.

باتوجه به اینکه ایران در حوزه زیبایی تبدیل به برند شده، برای حفظ این جایگاه به چه چیزی نیاز دارد و رقبای ایران در این زمینه کدام کشورها هستند؟

صدردرصد به تبلیغات عمده نیاز داریم. همانطور که در قبل اشاره کردم ما درحال حاضر به سبب نرخ ارز نسبت به سایر کشورها مزیت رقابتی داریم و باید از این فرصت استفاده کنیم تا بتوانیم جایگاه خود را ارتقا دهیم.

با اینستاگرام مدتورپرس همراه باشید.

امیدوارم باتوجه به این مزیت رقابتی علاوه‌بر توریست سلامت در سایر حوزه‌های دیگر هم نیز توریست وارد کشور شود که این نیازمند تبلیغات است.

در منطقه کشور ترکیه رقیب ایران است. خدماتی که این کشور در حوزه زیبایی ارائه می‌دهد در حد ایران نیست ولی به‌سبب یک‌سری محدودیت‌هایی که در کشور وجود دارد گردشگران بسیاری برای دریافت خدمات زیبایی به ترکیه مراجعه می‌کنند. به‌نظر من می‌شود با مزیت‌های رقابتی که در ایران به‌وجود آمده است این گردشگران را به سمت ایران هدایت کرد.

تبلیغات بزرگ و جهانی در این حوزه را یک پزشک و بیمارستان نمی‌تواند انجام دهد. تبلیغات کلان باید از طریق دولت پیگیری شود. این برای ما به‌عنوان بخش خصوصی بخواهیم این کار را انجام دهیم.

آیا صحبت شما به این معنی است که یک بخش خصوصی برای فعالیت در مدیکال توریسم نیازمند حمایت بخش دولتی است؟

صددرصد. در بخش تبلیغات کلان ما نیازمند حمایت بخش دولتی هستیم. این نوع کارها از عهده ما یا یک بیمارستان برنمی‌آید، اینکه بیمار را از سراسر دنیا متقاعد کنیم برای دریافت خدمات درمانی به ایران مراجعه کنند. باید از بالا به این موضوع نگاه کرد.

بخش خصوصی و دولتی باید با یکدیگر در این حوزه کار کنند و با یکدیگر تبدیل به یک قطب و قدرت شویم. برای مثال اگر خدمات درمانی بیمارستان امام خمینی یا شریعتی در این حوزه خوب نباشد رنک و امتیاز جهانی ما در حوزه درمان پایین خواهد آمد. زمانی‌که امتیاز کسر شود قطعا سهم روشا هم کم خواهد شد. اگر قرار باشد ماهی ۱۰۰۰ بیمار به کشور بیاید سهم روشا ۱۰ بیمار خواهد بود اما اگر ۱۰هزار بیمار بیاید قطعا سهم روشا خیلی بیشتر می‌شود.

ما قبل از اینکه بخواهیم با یکدیگر بر سر این موضوع که بیمار به مرکز دولتی یا خصوصی برود دعوا کنیم باید ورودی بیمار را بالا ببریم. اگر کل این تیم دست به دست دهیم و امتیاز و قابلیت‌هایمان را بالا ببریم می‌توانیم این کار را انجام دهیم. پس از آنکه این ورودی زیاد شد آن موقع هر مرکز با توجه به نوع ارائه خدمت و انتخاب بیمار سهمی را از این بازار خواهد داشت.

در مدت فعالیت کلینیک روشا در هلث توریسم چه مشکلی را در این حوزه با آن برخورد کرده‌اید؟

یکی از مشکلاتی که با آن برخورد کردیم ورود افراد نامعتبر که نام خود را مترجم و لیدر می‌گذارند، است.

برای نمونه بیماری همراه با یک راننده تاکسی به روشا مراجعه کرده بود، راننده تاکسی از ما ۱۰۰۰ دلار بابت این بیمار طلب کرده بود. این موضوع بسیار عجیب است و ما به‌هیچ وجه زیربار موضوعات این چنینی نخواهیم رفت. عمده‌ترین مشکلی که با آن برخورد کردیم این موضوع بود.

به نظر شما جای چه چیزی در صنعت گردشگری سلامت خالی است؟

وجود تبلیغات معتبر و سایت جامع که پزشکان و مراکز در آن معرفی شوند تا بیماران به آن مراجعه کرده و اطلاعات درست را از آن دریافت کنند. درواقع ما نیازمند یک هاب بسیار قوی هستیم.

خدماتی که مربوط به زیبایی باشد از صفر تا صد را در انجام می‌دهیم. تعدادی از این خدمات در کلینیک انجام می‌شود و خدماتی که نیازمند بی‌هوشی باشد در بیمارستان انجام می‌شود.

گفت‌وگو: افروز کریمی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.