گردشگری سلامت کانون کنفرانس بین المللی اکو در اردبیل

یادداشتی از عبدالرحمن ولایتی-مشاور و مسئول روابط بین‌الملل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل

استان اردبیل در روزهای آتی پیش‌رو میزبان یکی از مهمترین ارکان همگرایی کشورهای غرب و آسیای میانه یا همان سازمان همکاری‌های اقتصادی (ECO) خواهد بود. این سازمان در واقع یک نهاد مهم منطقه‌ای و بین‌المللی در بعد قاره آسیا در کنار سازمان همکاری اقتصادی شانگ‌های و اتحادیه همکاری کشورهای منطقه جنوب آسیا است که میزبانی استان اردبیل در نوع خود بی‌سابقه بوده و برای تعریف و تثبیت هویت استان در قاره آسیا و حتی عرصه بین‌الملل یک فرصت بهینه به شمار می‌رود.

این اجلاس بین‌المللی که در قالب کنفرانس-نمایشگاه کشورهای اکو با موضوع گردشگری سلامت برگزار می‌شود، با توجه به اینکه بافت و بستر اکولوژیکی اردبیل تناسب تنگاتنگی با موضوع اجلاس دارد فرصت بسیار مغتنمی است تا ظرفیت‌های استان در ارتباط با صنعت نوین گردشگری سلامت برای مدعوین و میهمانان اجلاس معرفی شود و از آنحایی‌که اجلاس در تراز و سطح بین‌المللی برگزار خواهد شد قدر مسلم میهمانان در کلاس نمایندگان سیاسی دولت‌های عضو اکو شامل سفرا و وزرای گردشگری و همچنین در کرسی تخصصی و فوق تخصصی شرکت‌ها و موسسات بین‌المللی در حوزه گردشگری سلامت خواهد بود. فلذا برنامه‌ریزی دقیق‌، کارشناسی و علمی در این راستا دستاوردهای اقتصادی بهینه‌ای می‌تواند برای استان به‌دنبال داشته باشد.

اجلاس بین‌المللی اکو که با مشارکت چهار نهاد ملی شامل اتاق بازرگانی ایران، وزارت بهداشت، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارت امور خارحه به میزبانی اردبیل برگزار خواهد شد. در واقع به جهت میزبانی اجلاس در استان اردبیل مسئولیت عظیمی بر عهده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان است؛ زیرا عنصر موضوعی اجلاس، گردشگری سلامت بوده که عاملی برای گردهمایی ۱۵ دولت‌های عضو سازمان اکو در اردبیل است. این موضوع رسالت بنیادین و استراتژیک اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. در این راستا برنامه‌ریزی‌های بسیاری را برای معرفی بسترها و ظرفیت‌های گردشگری سلامت استان به‌خصوص در حوزه جذب سرمایه‌گذار بین‌المللی در نظرگرفته شده است که در فرم پنل‌های تخصصی در زمان اجلاس اجرا خواهد شد.

با قاطیعت می‌توان گفت که استان اردبیل با توجه به لحاظ استانداردهای صنعت گردشگری سلامت از جمله آب‌وهوای مطبوع و دلنشین و همچنین برخورداری از حاشیه امنیت زیستی، بهترین و بهینه‌ترین مکان برای سرمایه‌گذاری برای توسعه صنعت گردشگری سلامت است که یقینا این امتیاز از دقت نظر مشاوران سازمان همکاری‌های اقتصادی دور نبوده و عاملی مهم در انتخاب میزبانی استان اردبیل به شمار می‌رود.

در نهایت نفس برگزاری یک رویداد آن هم در بعد بین‌المللی فارغ از زمینه و موضوع برای محل برگزاری آن، همراه با برکات و دستاوردهای مضاعفی است که در این برهه برای همگان به تجربه ثابت شده است. در همین راستا است که میزبانی رویدادهای مهمی همچون جام جهانی فوتبال، المپیک و حتی نشست‌های مهم سیاسی برای کشورها و شهرها، محل رقابت هوشمندانه‌ای است. به جهت اینکه برای میزبان و محل برگزاری، شکوفایی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ویژه‌ای را به‌دنبال دارد. به تعبیری بهتر کاتالیزوری در توسعه میزبان نیز محسوب می‌شود. امید آن می‌رود که استان اردبیل نیز با برنامه‌ریزی‌ و چشم‌اندازی که در تیم مدیریتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردبیل دارد در جهت توسعه و تقویت این صنعت نقش خود را با دستیابی به اهداف مطلوب ایفا نماید که شواهد در پشتکار مصمم برای توسعه استان در کانون گردشگری، گواهی این امر است.

هر آنچه که می‌خواهید از رویداد اکو بدانید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.