اهمیت دیتا در بازسازی شرکت‌های تسهیل‌گر

یادداشتی از مستوره صفائی پژوهشگر حوزه گردشگری سلامت

در حال حاضر دنیا درگیر شیوع ویروس کویید – ۱۹ است که بهترین راه‌حل برای کنترل آن، اتحاد و همکاری همه قومیت‌ها، نژادها و حاکمیت‌ها است. به نظر می‌رسد این راه‌حل برای نجات شرکت‌های گردشگری پزشکی هم نیز موثر خواهد بود.

پیش از این، شرکت‌های گردشگری پزشکی در کشور با یکدیگر و همچنین در بازار رقابتی وسیع‌تر کشورهای هم‌مرز یا در منطقه در جذب حداکثری گردشگران پزشکی به رقابت می‌پرداختند. اما اکنون به دلیل جهان‌شمول بودن بحران ویروس کرونا و نیاز به همکاری همه جانبه از سوی همه کشورهای یک منطقه برای کنترل مساله، به‌مرور شاهد کمرنگ شدن مرزها هستیم. همین عامل باعث شده است که اهداف جمعی نسبت به اهداف فردی در اولویت قرار بگیرد. در این‌گونه بحران‌ها رقیب، دیگر کشورهای همسایه نخواهند بود. بلکه همکاری و تلاش‌های شرکت‌های تسهیل‌گر منطقه در جهت مقابله با خدمات بی‌کیفیت، درمان ناپذیری بیماری‌ها و افزودن بدون دلیل هزینه‌ها به بیماران خواهد بود.

مطالب مرتبط:

در این شرایط که شرکت‌های تسهیل‌گر بیشترین آسیب را متحمل شده‌اند، فرصت مناسبی پیش آمده تا آن‌ها با شرکت‌های تسهیل‌گر بین‌المللی برای طراحی سناریوهای همکاری، ارتباط برقرار کنند.

موضوعی که در این بحران حائز اهمیت است، این است که ساختار بسیاری از کسب‌وکارها در طی این بحران و پس از آن، تغییرات اساسی خواهد کرد و این موضوع شامل حوزه پزشکی و گردشگری پزشکی نیز خواهد شد. به‌طورکلی این نوع تغییرات به اهمیت فضاهای مجازی بیشتر می‌پردازد. دیتاها بیش از پیش ارزشمند خواهند شد و کسب‌وکارهایی که از ابزارهای داده‌کاوی و هوش تجاری بهره‌مند شوند، شانس بقای بیشتری را خواهند داشت. این موضوع در حوزه گردشگری پزشکی نیز قابل اجراست دیتاهای مربوط به دوره‌های پیشین شرکت‌های تسهیل‌گری می‌تواند برای آینده شرکت دانش جدیدی بی‌افزاید. همچنین وقفه فعلی فرصت مناسبی برای پردازش و کاوش این نوع دیتاها، فراگیری و آشنایی بیشتر با ابزارهای مجازی تجاری است.

با لینکدین مدتورپرس همراه شوید

فضای فعلی گردشگری پزشکی در ایران تا حدودی غیرآکادمیک پیش رفته است. استفاده از ابزارهای به اثبات رسیده علمی، بهره‌مندی از تکنیک‌های برنامه‌ریزی ریاضی و به کارگیری از علوم داده محور و همچنین شناخت فاکتورهای اساسی در زنجیره تامین گردشگری پزشکی می‌تواند منجر به رشد و شکوفایی شرکت‌های تسهیل‌گر و در پی آن استفاده از پتانسیل‌های موجود در کشور گردد. همچنین به نظر می‌رسد به دلیل اینکه تاکنون دولت هزینه چندانی در این حوزه نکرده است، می‌تواند بدون نگرانی بابت از دست دادن سرمایه پیشین، با اعمال تغییرات و تصمیم‌گیری‌های درست و به‌جا، آسان‌تر از سایر کشورهای پپشرو اقدام به ایجاد زیرساخت‌های اساسی نماید.

خرید کتاب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.