الزامات مارکتینگ در توریسم پزشکی

یادداشتی از دکتر غلام‌عباس دیناروند، عضو هیئت علمی و مشاور در امور گردشگری سلامت دانشکده علوم پزشکی آبادان

گردشگری درمانی مهم‌ترین بخش از گردشگری سلامت است. این سفر معمولا برای مقاصدی چون، درمان بیماری یا انجام اعمال جراحی و یا چک آپ وضعیت سلامت گردشگران در درمانگاه‌ها و مراکز درمانی کشوری با امکانات پزشکی بالا و هزینه‌های درمانی به‌صرفه اقتصادی انجام می‌گیرد. این نوع گردشگری مرسوم‌ترین نوع گردشگری در بین انواع گردشگری‌ها است، چون به‌طور مستقیم با سلامت گردشگران ارتباط دارد. اگرچه بسیاری از کشورهای گردشگری دنیا امروزه برای کسب درآمد، خدمات گردشگری درمانی (توریسم پزشکی) ارائه می دهند، اما مطمئنا قابلیت یک کشور در علم پزشکی و خدمات درمانی و تشخیصی برخلاف گردشگری تفریحی و ورزشی و… چیزی نیست که تنها با ساخت و ساز و صرف پول حاصل شود. وجود پزشکان با تجربه، سابقه علم پزشکی، وجود زیرساخت‌های درمانی و تشخیصی، وجود مراکز درمانی و درمانگاه‌های استاندارد، تجهیزات پزشکی مدرن، همچنین وجود قوانین و نظارت‌های پزشکی بخش‌های بااهمیتی از زیرساخت‌های مهم درمانی یک کشور محسوب می‌شود، تا آن کشور قادر باشد در مراحل بعدی با ادغام خدمات اقامتی و گردشگری اقدام به فعالیت در حوزه گردشگری سلامت کند.

پژوهش‌ها نشان داده‌اند، تقریبا یک نفر از هر سه نفر در فضای مجازی و اینترنت درباره مشکل سلامتی خود به کاوش می‌پردازند که این موضوع نشان می‌دهد ساده‌ترین روش برای رونق کسب‌وکار پزشکان، حضور پررنگ آن‌ها در فضای مجازی و اینترنت است. در واقع اگر پزشکان ایرانی علاوه بر بازاریابی داخلی، نگاهی به جذب گردشگر درمانی نیز داشته باشند می‌توانند نقش کلیدی را در ارزآوری و رونق صنعت گردشگری درمانی یا همان توریسم پزشکی ایفا کنند.

اخبار اکوسیستم گردشگری سلامت را در تلگرام مدتورپرس دنبال کنید

جامعه پزشکی ایران باید قبول کند که زمان استفاده از روش‌های سنتی نظیر چاپ بروشور و تراکت گذشته است و در دسترس‌ترین مشاور هر بیمار، فضای مجازی، اینترنت، تلفن همراه هوشمند و رایانه است؛ زیرا بر‌اساس آمار ۷۷ درصد بیماران، موتورهای جست‌وجو را برای یافتن یک پزشک برمی‌گزینند و اگر پزشکی بتواند فعالیت‌های خود را به چند زبان عرضه کنند، شانس آنکه از کشورهای مختلف مراجعه کننده داشته باشد، بیشتر می‌شود.

انواع بازاریابی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فقط بخشی از این ابزارهای مهم جذب گردشگر درمانی است، به‌همین دلیل زمان آن فرارسیده تا توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بی‌نظیر پزشکی ایران را با شیوه‌های مدرن بازاریابی به دنیا معرفی کنیم. اهمیت تبلیغات گسترده و بازاریابی توسط اینترنت و فضای مجازی در حدی است که برخی از کشورهای منطقه با آن که در حوزه پزشکی قابل مقایسه با پزشکان ایرانی نیستند اما به سبب تبلیغات گسترده و موثر توانسته‌اند در حوزه پزشکی به برندهای درمانی نیز تبدیل شوند. این امر نشان دهنده قدرت رسانه و دیجیتال مارکتینگ است.

در زیر برخی از این روش‌های مارکتینگ توریسم پزشکی با استفاده از فضای مجازی آنلاین که می‌توان با ادغام آن‌ها در فضای کسب‌وکار توریسم پزشکی انقلابی ژرف در ارزآوری و رونق صنعت گردشگری سلامت ایران ایجاد شود، معرفی می‌گردد:

دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی اینترنتی)

بازاریابی دیجیتال به معنی بهره بردن از تجهیزات موجود در اینترنت و دنیای دیجیتال برای بازاریابی خدمات و محصولات است. درواقع در این روش بازاریابی بیشتر وابسته به رسانه‌های دیجیتالی مثل شبکه‌های اجتماعی است. استفاده از شبکه‌های اجتماعی به نوعی به بازاریابی دیجیتالی کمک می‌کنند.

بهره‌برداری از هر نوع رسانه‌ای که مربوط به کسب‌وکارهای دیجیتال است، می‌تواند به بازاریابی دیجیتال کمک کند. مثلا با استفاده از بهینه‌سازی وبگاه برای موتورهای جست‌وجو قادر خواهیم بود از طریق موتورهای جست‌وجو به‌ویژه گوگل مشتریان زیادی را با خدمات توریسم پزشکی آشنا کنیم.

وایرال مارکتینگ (بازاریابی ویروسی)

وایرال مارکتینگ به‌معنای ارائه تسهیلاتی به‌طور مجانی و دادن اجازه به افراد برای انتقال آن به دیگران است. تبلیغات دهان به دهان با استفاده از تاثیر شبکه‌ای اینترنت به‌صورت آنلاین گسترش می‌یابد و برای دسترسی سریع به تعداد زیادی از افراد بسیار مفید است. طبق این فرآیند افراد تشویق می‌شوند اطلاعات تبلیغاتی مطلوبی را که دریافت می‌کنند در محیطی فرا رسانه ای منتقل کنند؛ اطلاعاتی که به‌طور اتفاقی یا به طور برنامه‌ریزی شده، مطلوب فرد هستند.

تبلیغات اینترنتی به‌صورت ویروسی کاملاً با دقت و هدف‌مند است. این هدف با سهولت یک کلیک بدان معنی است که پاسخ کارتان را فورا دریافت کرده‌اید و سرعت ارسال پیغام‌ها به صورتی است که تبلیغات اینترنتی اگر هنگام صبح ارسال شود به‌صورت ویروسی در اینترنت خواهد گشت و بعد از گذشت یک ساعت کلیک خورده و در اسرع وقت افراد آن را دریافت خواهند کرد. این کار کاملا مفید است و حتما باید برروی آن سرمایه‌گذاری کرده و زمان صرف کرد. با این حال به‌دلیل اینکه تبلیغات اینترنتی به‌صورت ویروسی بسیار سریع انجام می‌گیرد، طرح‌ها، نقشه‌های تبلیغاتی، موضوعات و محتوای آگهی شرکت‌ها نیز باید در اسرع وقت فراهم باشد. این تکنیک مدرن و فراگیر مارکتینگ می‌تواند به‌شدت گردشگری درمانی را دچار انقلابی کند و سبب رونق گردشگری سلامت شود.

ایمیل مارکتینگ (بازاریابی ایمیلی)

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ اساسا استفاده از ایمیل برای ترفیع محصول و یا خدمات خاصی مثل خدمات تشخیص و درمان برای گردشگران درمانی است. اما تعریف بهتری از بازاریابی ایمیلی استفاده از ایمیل جهت توسعه روابط با مشتریان بالقوه است. ایمیل مارکتینگ بخشی از بازاریابی اینترنتی است که متشکل از بازاریابی آنلاین از طریق وب سایت‌ها، رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها و غیره است. اساسا همانند پست مستقیم است با این تفاوت که به جای ارسال پست از طریق خدمات پستی، پیام‌ها از طریق ایمیل و به‌طور الکترونیکی ارسال می‌شوند.

باید امیدوار بود که هم‌افزایی حوزه‌های بازاریابی و گردشگری سلامت سبب رونق اقتصادی صنعت گردشگری درمانی ایران و ارزآوری این صنعت باشد و علاوه‌براین مقاصد اقتصادی و تجاری معرفی پتانسیل و توانمندی‌های پزشکی کشورمان ایران بر همگان هویدا خواهد گشت و باعث توسعه حوزه تشخیص و درمان داخلی و اثرگذاری بین‌المللی‌سازی پزشکی ایران شود.

به امید موفقیت های بیشتر در حوزه گردشگری درمانی که در واقع به‌عنوان یک اقتصاد غیرنفتی مورد تاکید اسناد بالادستی محسوب می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.