ایران به دنبال افزایش درآمدهای گردشگری پزشکی

روزنامه تریبیون پاکستان طی مقاله‌ای نوشت: «ایران با توجه به کاهش صادرات نفت این‌بار به دنبال کسب درآمد از گردشگری پزشکی رفته و برای اینکار به دنبال همکاری با هندوستان است.»

به گزارش مدتورپرس، خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، این نشریه درحالی خبر از همکاری ایران و هندوستان در زمینه گردشگری پزشکی داده که معتقد است امتیازات و دستاوردهای پزشکی کشورمان می‌تواند زمینه موفقیت و دستیابی به درآمدهای بالای حاصل از این همکاری را برای اقتصاد کشورمان ایجاد کند.

نویسنده این گزارش معتقد است ایران درحال حاضر به عنوان مقصد ویژه‌ای برای جراحی‌های زیبایی، درمان بیماری‌های چشمی عراقی‌ها و بسیاری از اتباع آسیای مرکزی و کشور عمان شناخته شده است و روند روبه رشد تقاضای سفر به ایران برای دستیابی به خدمات مناسب پزشکی بیانگر آینده‌ای روشن در اقتصاد این کشور است.

وی با اشاره به اظهار نظرهای مقامات وزارت خارجه ایران نوشته سیاست دستیابی به درآمد بالاتر گردشگری پزشکی از سوی وزارت خارجه ایران درحال پیگیری است به‌صورتی که در برخی از کشورهای هدف مثل چین و عراق تسهیل ارائه ویزا به متقاضیان در دستور کار قرار گرفته و متقاضیان می‌توانند به سادگی ویزا دریافت کنند.

در این مقاله کیفیت خدمات پزشکی ایران در سطوح بالا ارزیابی شده و از آن به‌عنوان یکی از پتانسیل‌های قابل توجه برای کسب درآمدهای بیشتر یاد شده به این ترتیب که احتمالا ایران به زودی در ذهن مخاطبان دریافت خدمات پزشکی نامی شناخته شده خواهد بود؛ زیرا خدمات پزشکی ایران قابل اعتماد و ارزان است.

    مطالب مرتبط:

به عقیده نویسنده، پاشنه آشیل رونق گردشگری پزشکی ایران در رسیدن به اهداف تعیین شده سیستم مدیریت قدیمی بیمارستان‌ها بوده و ممکن است این نکته عاملی در افزایش زمان رسیدن به اهداف احتمالی خواهد بود.

وی درباره احتمال همکاری ایران و هندوستان در این زمینه نیز نوشته است که خوشنامی و جایگاه قابل توجه هندوستان در بخش گردشگری پزشکی بین‌المللی و همچنین روابط مناسب سیاسی میان دو کشور عاملی بوده تا مقامات ایرانی و حتی فعالان عرصه گردشگری پزشکی و سلامت به دنبال انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری با این کشور باشند تا بتوانند تورهای ترکیبی برای مخاطبان برگزار کنند، به این ترتیب که مراکز درمانی هندوستان پذیرنده اصلی گردشگران پزشکی باشند اما خدمات مورد نظر در یکی از مراکز طرف‌قرارداد آنها در ایران انجام شود.

وی در نوشته خود به این نکته اشاره می‌کند که جاذبه‌های تاریخی ایران و همچنین رتبه پزشکان این کشور در مجامع علمی می‌تواند امتیازی قابل توجه برای موفقیت چنین طرحی بخصوص در بازارهای اروپایی و جنوب شرق آسیا باشد، اما یکی از مشکلاتی که اکنون مطرح است نقل و انتقال پول میان دو کشور به دلیل تحریم‌ها است و باید دید در آینده چه راهکاری برای رفع این معضل مطرح خواهد شد.

از سوی دیگر IMTJ درباره گزارش یاد شده نوشت: «کادر پزشکی متخصص ایران و همچنین حدود ۸۵۰ بیمارستان دولتی و خصوصی این کشور، امتیازی است که می‌تواند این برنامه را محقق کند و اگر تاکنون چنین اتفاقی نیافتاده به دلیل بازاریابی نامناسب ایران در کشورهای خارجی بوده است.»

IMTJ در ادامه ضمن اشاره به مشکل تحریم‌های اقتصادی ایران می‌نویسد: «اگرچه به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه اقتصاد ایران باعث قطع ارتباطات بانکی این کشور با سایر کشورهای دنیا شده است و سیستم سوئیفت ارتباطی با شبکه بانکی ایران ندارد اما اهمیت درآمدهای ارزی گردشگری پزشکی برای ایران آنچنان بوده که راهکارهای بومی شده از جمله Mahcard و سایر شیوه‌ها را بکار گرفته‌اند تا گردشگران بتوانند مبلغ مورد نیاز خودشان را میان دو کشور جابجا کنند.»

برآورد این سایت تخصصی گردشگری پزشکی از امضاء تفاهم‌نامه‌های همکاری با هندوستان تقریبا ۲۰ میلیارد دلار سالانه است درحالی که گردشگری سلامت ایران طی سال مالی ۲۰۱۷ – ۲۰۱۸ تنها ۱٫۲ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است.

کارشناسان اقتصاد گردشگری و تحلیلگران بازار گردشگری پزشکی این سایت تخصصی درباره پتانسیل‌های ایران معتقدند چشمه‌های آبگرم طبیعی، گل‌افشان‌ها، طبیعت و دریاچه‌های نمک امتیازاتی هستند که می‌توانند زمینه رونق گردشگری تندرستی را در ایران فراهم کنند و بهتر است سیاست‌گذاران گردشگری در ایران به این موارد نیز توجه داشته باشند.

این گروه تاکید دارند ایران می‌تواند با انعقاد قراردادهای همکاری با مراکز ارائه دهنده چنین خدماتی در خارج از کشور بخصوص کشورهایی که روابط سیاسی و تجاری مناسبی با آنها دارد نسبت به برگزاری تورهای ترکیبی اقدام کرده و بیشتر در زمینه گردشگران ثانویه سرمایه‌گذاری کند تا رفته رفته خود را به عنوان قطب گردشگری سلامت و پزشکی در سراسر جهان معرفی کند.

به اعتقاد این گروه اصلی‌ترین چالش ایران در زمینه توسعه گردشگری سلامت و پزشکی مشکلات بازاریابی و همچنین زیرساخت‌های حمل و نقلی است که البته برای تک‌تک آن‌ها راهکارهای گسترده‌ای وجود دارد که می‌توان از آن استفاده بهینه داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.