تقویت «اقتصاد سلامت» با اعزام تیم‌های درمانی به منطقه

با توجه به سطح بالای دانش پزشکی ایران، اعزام تیم‌های درمانی و آموزشی از ایران به کشورهای منطقه می‌تواند جان تازه‌ای به «اقتصاد سلامت» ببخشد و درآمدزایی و اشتغال زایی قابل توجهی را نیز برای کشور ما به همراه داشته باشد

ایران از نظر دانش پزشکی و نیروی انسانی فعال در نظام سلامت، از جمله باکیفیت‌ترین کشورهای جهان است. اعزام تیم های درمانی و آموزشی از ایران به سایر کشورها می‌تواند به تقویت «اقتصاد سلامت» در کشور ما کمک کند.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، اعزام تیم‌های درمانی از ایران به سایر کشورها، بخصوص کشورهای منطقه، علاوه بر اینکه می‌تواند درآمدزایی ارزی قابل توجهی را برای ایران به همراه داشته باشد، این موضوع می‌تواند به تقویت صنعت گردشگری سلامت در ایران نیز منجر شود.

باید در نظر داشت که بسیاری از کشورهای منطقه، نیازمند انتقال تجارب پزشکی ایران هستند و از این موضوع به شدت استقبال می‌کنند. همین استقبال و تقاضا می‌تواند منبع مهمی برای درآمدزایی نظام سلامت ایران باشد که البته این پتانسیل درآمدزایی در کشور ما چندان جدی گرفته نشده است.

جدای از آن، نباید از خاطر برد که وقتی تیم‌های درمانی ایران برای درمان و آموزش به کشورهای منطقه اعزام می‌شوند، این موضوع می‌تواند بهترین تبلیغ برای صنعت گردشگری پزشکی ایران باشد و توانایی‌های ما را در این عرصه حیاتی به کشورهای منطقه معرفی کند.

برنامه‌ریزی علمی؛ پیش نیاز اعزام تیم‌های درمانی به منطقه

تیم های درمانی ایران می توانند در حوزه درمان و آموزش به سایر کشورهای منطقه کمک کنند. انتقال دانش و تجارب پزشکی در این حوزه، می‌تواند سطح بالای دانش پزشکی در ایران را بیش از گذشته به سایر کشورهای همسایه بشناساند.

دکتر حکمت عزیزیان، متخصص پزشکی اجتماعی نیز به اهمیت اعزام تیم‌های درمانی و آموزشی اشاره می‌کند و می‌گوید: ایران در زمینه اعزام تیم‌های درمانی به کشورهای همسایه، تجارب مختلفی دارد. اعزام این تیم‌ها بیشتر به شکل بشردوستانه و در زمان بروز حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله اتفاق افتاده است، اما اینکه با برنامه‌ریزی علمی و منطقی به دنبال این باشیم که تیم‌های مجرب درمانی در ایران را برای ارائه خدمات درمانی و آموزشی به کشورهای همسایه اعزام کنیم، اتفاق مهمی است که به ندرت در نظام سلامت ما رخ داده است.

ایران میزبان دانشجویان پزشکی افغانستان

عزیزیان یادآور می‌شود: انتقال تجارب پزشکی ایران به کشورهای همسایه نباید صرفا جنبه بشردوستانه داشته باشد، بلکه در خیلی  از کشورها مثل آلمان که سرآمد پزشکی در جهان است، شاهد هستیم که به انتقال تجارب علمی در حوزه علم پزشکی به عنوان یک منبع مهم درآمدزایی نگاه می‌کنند. نباید از خاطر ببریم که کسب علم به راحتی به دست نمی‌آید و بخصوص کسب دانش تخصصی در زمینه پزشکی با صرف هزینه‌های زیاد حاصل می‌شود. بنابراین می‌توان از نگاه کلان‌تری به بحث بازگشت این هزینه‌ها نگاه کرد و با برنامه‌ریزی دقیق در مسیری گام برداشت که انتقال تجارب پزشکی ایران، همراه با کسب درآمد قابل توجه باشد.

او تاکید دارد: این شکل از درآمدزایی از جمله رایج‌ترین و حلال‌ترین شکل درآمدزایی است که در کشور ما چندان جدی گرفته نشده است. در این زمینه ضرورت دارد که تولیت نظام سلامت ضمن همکاری با محافل علمی، زمینه‌ساز اعزام تیم های درمانی و آموزشی ایران به کشورهایی باشد که از نظر دانش پزشکی در سطح پایین‌تری از ایران قرار دارند.

با مروری بر تحولات نظام سلامت در ایران می‌بینیم که تا همین چند دهه پیش، پزشکان هندی و پاکستانی در ایران، حضور فعالی داشتند، اما حال که کشور ما در حوزه دانش پزشکی به یکی از کشورهای سرآمد منطقه تبدیل شده است و دیگر نیازی به حضور پزشکان خارجی نداریم، تیم‌های درمانی ایران می‌توانند در کشورهای کمتر توسعه یافته منطقه حضور پررنگی داشته باشند و از این مسیر، جانی تازه به اقتصاد سلامت ببخشند.

از سوی دیگر، با توجه به اینکه بر اساس آمارهای رسمی، حدود ۴۰ هزار پزشک عمومی با حرفه طبابت خداحافظی کرده‌اند و خیلی از آنها در مشاغلی غیرمرتبط با پزشکی مشغول به کار شده‌اند، برنامه‌ریزی علمی برای اعزام تیم‌های درمانی ایران به کشورهای منطقه می‌تواند زمینه اشتغال گسترده این پزشکان را نیز فراهم کند.

گزارش:امین جلالوند 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.