مهم‌ترین استراتژی وزارت بهداشت برای توسعه گردشگری سلامت

رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت بااشاره به استراتژی وزارت بهداشت در گردشگری سلامت گفت: مهم ترین استراتژی وزارت بهداشت برای توسعه گردشگری سلامت، آموزش افراد فعال در حوزه گردشگری است که این مهم را با دیدگاه آکادمیک و صنعتی در وزارتخانه دنبال کرده ایم.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، سعید هاشم زاده با حضور در برنامه “رواق تماشا” از شبکه رادیویی گفت وگو ضمن ارائه تعریف در خصوص گردشگری سلامت اظهار کرد: گردشگری سلامت به صور مختلف تعریف شده و انجمن بین المللی گردشگری سلامت می گوید گردشگر سلامت کسی است که به قصد درمان کشور خود را ترک می کند.

وی با بیان این مطلب افزود: همچنین گفته شده کسی که به قصد انجام جراحی زیبایی یا درمان خاص برای دریافت خدمات درمانی به کشوری دیگر سفر می کند، گردشگر سلامت تلقی می شود.

هاشم زاده در بخشی دیگر از این برنامه رادیویی اظهار کرد: بعنوان مثال روسیه از نظر اقتصادی دارای اقتصادی بزرگ است اما از سوی امریکا تحریم است ولی بلافاصله درهای این کشور به روی توریست ها باز می شود.

وی با ذکر این توضیح، ادامه داد: افراد قبل از مراجعه به ایران اطلاعات بانکی کشورمان را دریافت کرده اند؛ هرچند این مسئله ایجاد مشکل می کند، اما یک گردشگر سلامت این مسئله را در رتبه چندم قرار می دهد.

نگاه صنعت گونه به حوزه گردشکری سلامت

هاشم زاده گفت: در حوزه گردشگری سلامت مشکلاتی بزرگ داریم که از مسائل مالی نمودی بزرگ تر دارد.

وی افزود: در کشور به گردشگری سلامت با دیده صنعت نمی نگریم؛ در حالیکه این صنعت بسیار درآمدزا و دارای هویت است.

همچنین محمد جهانگیری رئیس انجمن توسعه گردشگری سلامت ایران گردشگری سلامت را در راستای انتقال از یک شهر یه شهری دیگر در داخل کشور تعریف کرد و افزود :برخی بیماران به پزشک یا خدماتی خاص اعتماد دارند و از اینرو به شهرهای دیگر مراجعه می کنند.

وی با اشاره به شهرت اطبای ایرانی در دنیا و منطقه اظهار کرد: در امریکا و اروپا پزشکان ایرانی بسیار مقبول هستند و ذات کار فردی پزشکان ایرانی پیشرو است.

جهانگیری همچنین به نیاز مبرم کشورهای اطراف به امکانات درمانی ایران اشاره کرد و گفت: در کشورمان سلامت و امنیت توام وجود دارد و در عین حال اکثر کسانی که به ایران مراجعه می کنند شاهد تجارب موفق قبلی بوده اند.

در ادامه علیرضا آجدانی، مدیر بیمارستان شهید مطهری بیمارستان ذوب آهن اصفهان از وضع نا مناسب گردشگری سلامت در این استان سخن گفت و افزود: این بیمارستان با پلنی صنعتی مدیریت می شود و امیدوارم مدیران بالادستی با پلنی صحیح ما را در کوران رقبای جهانی یاری دهند.

این فعال در حوزه گردشگری سلامت با اشاره به فعالیت چندین ساله کشوری مثل هند در حوزه گردشگری سلامت اظهار کرد: تایلند، اردن یا بسیاری کشورهای عجیب دیگر در این حوزه فعال هستند و امیدواریم در این حوزه راهکارهای عملیاتی بیابیم.

اثرات افزایش نرخ ارزهای خارجی

همچنین در این برنامه رادیویی آرش انیسیان، رئیس بیمارستان ابن سینا با اشاره به اینکه برخی توریست ها بدلیل نرخ برابری ارزش پول به سمت بیمارستان های کشورمان رغبت دارند، گفت: بیماران با وضعیت مالی مناسب تر وضعیت مالی کشورهای مخالف را بررسی می کنند.

وی افزود: امکانات و تسهیلات موجود در برخی کشورها از دیگر مزایای رغبت بیماران به برخی مقاصد گردشگری درمانی است؛ به عنوان مثال تا چندی پیش امکان تشخیص بیماری سرطان در ایران وجود نداشت یا نواقصی در کشورهای افغانستان و عراق وجود دارد که برای درمان به ایران مراجعه می کنند.

دکتر انیسیان گفت: برخی خدمات درمانی مثل پیوند اعضا ممنوعیت قانونی یا مذهبی دارد و بیماران نیازمند، به کشورهایی مراجعه می کنند که با این ممنوعیت رو به رو نباشند.

این فعال حوزه گردشگری فضای توریستی دیگر کشورها را از دیگر علل مراجعه بیماران سایر کشورها به نقاط دیگر دانست و افزود: بعنوان مثال کشورهای اروپای شرقی در ارمنستان از خدمات دندان پزشکی بهره مند می شوند یا سرعین و اردبیل مقصد بیماران نیازمند به آب گرم است.

فقدان آمارهای دقیق

در بخشی دیگر از این برنامه رادیویی امیر صدری، فعال حوزه گردشگری سلامت با ابراز تاسف از فقدان آمار صحیح بخش خصوصی به گردشگری سلامت گفت: تخمین ها هیچگاه قطعی نیست؛ چراکه بخشی از گردشگری سلامت تحت پوشش بخش دولتی است.

این روزنامه نگار افزود: زمانی گردشگری سلامت نظام مند نبوده است ولی در سال های اخیر تلاش هایی در صورت نظام مند شدن این حوزه اتفاق افتاده است.

صدری یادآور شد: در شش ماهه اخیر با توجه به قیمت ارز، تفاوت هایی در گردشگری سلامت اتفاق افتاده است؛ چراکه گردشگری سلامت در کشورهای همسایه توجیه اقتصادی دارد و از اینرو استراتژی های گذشته خود را بایستی کنار بگذاریم.

نظرات بسته شده است.