ابتکار عمل یک استارتاپ چینی در گردشگری پزشکی چین

رشد اقتصادی چین به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، فرصتی طلایی را در اختیار فعالان گردشگری سلامت و تندرستی قرار داده است. به‌گونه‌ای که بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که علاوه‌بر فعالان داخل کشور چین، سرمایه‌گذاران و کلینیک‌های بین‌المللی در کشورهای دیگر نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

به گزارش مدتورپرس؛ خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، آمارهای منتشر شده از ۲۰۰ میلیون نفر چینی که به‌واسطه افزایش درآمدهایشان به‌عنوان طبقه متوسط این کشور شناخته می‌شوند، به‌دنبال دریافت خدمات بهداشتی و درمانی بهتر مشغول جست‌وجو در کشورهای دیگر هستند.

تحلیل‌گران اقتصاد گردشگری در این زمینه می‌گویند: «افزایش سطح درآمدی قشر متوسط چین درکنار کمبودهای موجود در نظام بهداشت و خدمات درمانی این کشور باعث شده تا تقاضای بالایی برای سفرهای خارجی طبقه متوسط چین به‌منظور استفاده از خدمات درمانی و بهداشتی کشورهای دیگر شکل گیرد. بنابراین می‌توان ادعا کرد چنین شرایطی فرصتی طلایی در اختیار فعالان صنعت گردشگری پزشکی داخل کشور چین یا حتی خارج از مرزهای این کشور قرار خواهد داد.»

این گروه معتقدند: «کمبود پزشک متخصص، تشخیص اشتباه، مدت زمان انتظار طولانی برای دریافت خدمات و همچنین پراکندگی مراکز ارائه خدمات درمانی در چین اصلی‌ترین عواملی هستند که بیماران چینی به‌خصوص قشر متوسط جامعه بارسفر ببندند. همین امر امتیازی برای فعالان عرصه گردشگری پزشکی و سلامت یا حتی تندرستی است. یک استارتاپ چینی با درنظر گرفتن این شرایط، از فرصت استفاده کرده تا بتواند سهم بالایی از این تجارت بالقوه را به‌خود اختصاص دهد.

با اینستاگرام مدتورپرس همراه باشید.

استارتاپ پینگ ان هلث (Ping An Healthcare) پلتفرمی را با نام دکتر خوب (Good Doctor) طراحی کرده است. این پلتفرم درواقع یک پزشک مشاور ۲۴ ساعته است که می‌تواند درخواست‌های ثبت شده را آنلاین و آفلاین پاسخ دهد و متقاضیان را در جهت درست هدایت کند.

دکتر خوب با استفاده از شبکه‌ای از پزشکان در سراسر چین و بعضا در کشورهای خارجی می‌تواند درکنار ارائه خدمات پزشکی سنتی چین، بیشتر خدمات مشاوره‌ای روز جهان را در اختیار متقاضیان قرار دهد. به‌این ترتیب که بیماران درخواست یا مشکل خود را در این سامانه ثبت می‌کنند. پس از بررسی اطلاعات ثبت شده، پلتفرم آن‌‌ها را به کارشناس مربوطه متصل کرده و براساس مشاوره‌ای که انجام می‌شود، می‌تواند بهترین مرکز ارائه دهنده خدمت مورد نظر را معرفی کند.

تولیدکنندگان پلتفرم دکتر خوب قراردادهایی با مراکز درمانی چین و حتی خارج از کشور منعقد کرده‌اند که به این وسیله می‌توانند از خدمات آن‌ها خارج از نوبت‌های عادی برای متقاضیان خود استفاده کنند. آن‌ها ۲۴ ساعته تقاضاهای خود را مدیریت کرده و بیماران را در بین مراکز طرف قراردادشان تقسیم کنند.

پلتفرم دکتر خوب تقاضاهای رسیده را با استفاده از موقعیت‌یاب ماهواره‌ای تقسیم‌بندی کرده و افراد در نزدیک‌ترین مرکز مورد قرارداد تحت معاینه‌های اولیه قرار می‌گیرند. براساس اطلاعات به‌دست آمده پرونده اولیه بیماران تشکیل خواهد شد. پرونده تشکیل شده مورد بررسی کارشناسان داخلی و خارجی قرار گرفته و در نهایت بهترین مرکز درمانی برای بیمار تعیین و مراحل اعزام وی آغاز می‌شود.

سرمایه‌گذاران پلتفرم یاد شده برای اینکه بتوانند جامعه مسن‌تر چین، که کمتر به‌سراغ استفاده از تلفن هوشمند می‌روند را به سمت خود جلب کنند، شماره تلفن چهاررقمی خاصی را درنظر گرفته‌اند. این افراد می‌توانند از طریق ارتباط تلفنی از تمام خدمات این استارتاپ بهره‌مند شوند.

برگ برنده پلتفرم دکتر خوب قراردادی است که سرمایه‌گذاران با دو آژانس معتبر گردشگری چین منعقد کرده‌اند. زمانی‌که تقاضایی ثبت شده و به‌هردلیلی نیازمند استفاده حمل و نقل هوایی باشد، تمام مراحل کار بدون اینکه مسافر در جریان امور قرار بگیرد توسط این دو آژانس پیگیری و اجرا می‌شود. درواقع متقاضیان در ابتدا به یک کارشناس متصل شده و تا پایان کار و بازگشت شخص به مبدا از طریق همان کارشناس راهنمایی خواهد شد.

نکته قابل توجه شرکت Ping An Healthcare این است که سرمایه‌گذاران این شرکت برای دستیابی به سود حداکثری و جذب مخاطبان گسترده اقدام به احداث و طراحی کیوسک‌های سیار خدمات پزشکی در چین کرده‌اند. این کیوسک‌ها می‌تواند علاوه‌بر ارائه خدمات پزشکی عمومی به متقاضیان به‌صورت آنلاین، داروی مورد نیاز آن‌ها را نیز تامین کند. به همین دلیل موفقیت آن در سطح بین‌المللی و گردشگری پزشکی می‌تواند تضمین شده باشد؛ زیرا کارشناسان و سیاست‌گذاران آن علاوه بر تجارب ارائه خدمات ۲۴ ساعته درمانی، تجارت الکترونیک و استفاده از زیرساخت‌های مورد نظر را نیز به خوبی می‌شناسند.

مطالب مرتبط:

1 نظر
  1. میترا عسگرانی می گوید

    چینی ها در موضوع گردشگری سلامت هم جلو می زنند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.