ارتباط بدون مرز پزشک و بیمار

سلامت بدون مرز قصد دارد دسترسی محروم‌ترین نقاط کشور را به خدمات سلامت برقرار کند

شرکت پارسه رایانه توس در سال ۱۳۸۳، با هدف ارائه راهکارهای هدفمند و نتیجه‌گرا با استفاده از فناوری اطلاعات به شرکت‌های خصوصی و دستگاه‌های دولتی، تأسیس شد. اکنون پس از پانزده سال فعالیت، هزاران کاربر در قالب بیش از دویست دستگاه و شرکت دولتی و خصوصی از خدمات نرم‌افزاری این شرکت استفاده می‌کنند. در سال ۹۵ استارتاپی در دل این شرکت با ماموریت ارائه خدمات سلامت به صورت آنلاین، با نام سلامت بدون مرز تشکیل شد. دکتر بابک عطار دارای مدرک تحصیلی DBA، دکتر سهیل مهدی‌پور متخصص و جراح ارتوپد و مهندس میلاد مصطفی برنامه‌نویس بنیانگذاران این استارتاپ هستند. با دکتر مهدی‌پور هم‌صحبت شدیم تا بیشتر در مورد سلامت بدون مرز بدانیم. او درباره انگیزه راه‌اندازی این استارتاپ می‌گوید: «من به واسطه شغلم از نزدیک درگیر مشکلات بیماران بودم و متوجه شدم که آن‌ها قصد دارند از طریق شبکه‌های اجتماعی مشکلات خود را مطرح کنند. بسیاری از آن‌ها بعد از عمل‌های جراحی به‌دلیل یک سوال مجبور بودند از شهری به شهری دیگر بروند  این درحالی است که می‌شد مشکل را از طریق یک تماس ویدئویی برطرف کرد. برهمین اساس به این فکر افتادیم که بستری فراهم کنیم تا حدی از این مشکلات کم کنیم و ایده استارتاپ سلامت بدون مرز از همین جا شکل گرفت.»

از چه زمانی کار را شروع کرده‌اید؟

در بهمن ماه ۹۵ نسخه اولیه کار را رونمایی کردیم. در طی دو سال نقاط ضعف کار را شناسایی کرده و فرآیند را بهبود دادیم و کار را به‌صورت پایلوت برای بیماران خود اجرایی کردم. درحال حاضر با حدود ۷۰ پزشک که بیشتر آن‌ها از همکارانم هستند کار را پیش می‌بریم اما هنوز آن را همگانی نکرده‌ایم و قصد داریم به‌تدریج پیش برویم. از طرف دیگر ما این کار را با عنوان دیگری برای سازمان تامین اجتماعی اجرایی کرده که درحال حاضر در استان البرز به صورت پایلوت اجرا می‌شود. این نسخه به‌سبب اینکه که به سیستم تامین اجتماعی متصل است امکان استفاده از نسخه الکترونیک درآن وجود دارد و بیماران تامین اجتماعی می‌توانند نسخه خود را به‌صورت رمی از طریق این سامانه دریافت کنند.

استارتاپ‌های موفق حوزه سلامت

در سلامت بدون مرز بیشتر بر روی چه خدماتی تمرکز کرده‌اید؟

سلامت بدون مرز یک سامانه‌ است. این سامانه زمانیکه نیاز به ویزیت کلاسیک به‌صورت معاینه‌ای نباشد مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌عبارت بهتر بعد از اینکه بیمار ویزیت اولیه را به‌صورت حضوری انجام داده است و حالا برای نشان دادن عکس یا نتیجه آزمایش نیاز دارد با پزشک ارتباط بگیرد، می‌تواند از این سامانه به‌صورت آنلاین استفاده کند. از طرف دیگر زمانیکه بیمار یا پزشک هرکدام خارج از کشور هستند می‌توانند از این طریق با یکدیگر در ارتباط باشند.

در حال حاضر چه تخصص‌هایی در سلامت بدون مرز وجود دارند؟

سامانه به این صورت است که پزشکان باید در ابتدا در آن ثبت‌نام کنند و پروانه نظام پزشکی داشته باشند. در حال حاضر پزشک متخصص در اکثر حوزه‌ها از جمله زنان، اطفال، داخلی، تغذیه، ارتوپدی، جراح عمومی، گوش،حلق‌و‌بینی در این سامانه ثبت نام کرده‌اند.

ارتباط بین پزشک و بیمار در سامانه به چه شکل صورت می‌گیرد؟

این ارتباط به‌صورت صوتی، تصویری و همچنین به‌صورت چت برقرار می‌شود. به این ترتیب که بیمار در پروفایل پزشک از میان زمان‌های خالی اعلام شده توسط پزشک زمان مورد نظر خود را رزرو کرده و هزینه ویزیت را پرداخت می‌کند. در زمان مقرر مشاوره به‌صورت آنلاین صورت گرفته و دستورات پزشکی برای بیمار ارسال می‌شود.

هزینه استفاده از این خدمات برای بیماران چقدر است؟

در کتاب ارزش‌گذاری سلامت، تعرفه‌ها وجود دارد و براساس نرخ‌های مصوب تعیین می‌شود. به‌طور متوسط هزینه مشاوره آنلاین برای مدت زمان نیم ساعت حدود ۵۰ هزار تومان است. البته گزینه‌ای برای پزشک فعال است که اگر مشاوره نیمه‌کاره باقی ماند در زمان دیگری بیمار بدون پرداخت هزینه مشاوره شود.

اخبار اکوسیستم گردشگری سلامت را در تلگرام مدتورپرس دنبال کنید

در مورد گردشگری سلامت چه نظری دارید. چگونه چگونه قصد ورود به این حوزه را دارید؟

یکی از حوزه‌های موردنظر ما در این فرآیند گردشگری سلامت است. چرا که بسیاری از بیماران بدون اینکه بتوانند با پزشکان ارتباط برقرار کنند وارد ایران می‌شوند. این سامانه کمک می‌کند که بیمار قبل از ورود به کشور یک بار توسط پزشک ویزیت شده تا از نحوه درمان خود مطلع و مطمئن شود. در این مرحله تمرکز ما بر روی بیماران ایرانی خارج از کشور است که قصد ادامه درمان در داخل کشور را دارند. تمام زیر ساخت‌های لازم برای خدمات‌رسانی در این حوزه را آماده کرده‌ایم تنها به‌دنبال سرمایه‌گذار می‌گردیم تا بتوانیم تبلیغات گسترده‌ای را در این حوزه شروع کنیم.

تا چه میزان فکر می‌کنید این کشش وجود دارد که اکوسیستم استارتاپ‌های سلامت به یک صنعت تبدیل شود؟

ما بررسی هایی که انجام داده‌ و استارتاپ‌های سلامت را در فرمت‌های مختلف مطالعه کرده‌ایم. به‌صورت کلی ۷۵ درصد این طرح ها اگر درست اجرا نشوند با شکست روبرو خواهند شد. در دنیا تنها ۲۰ الی ۲۵ درصد این طرح‌ها با موفقیت روبرو می‌شوند. برهمین اساس برای رسیدن به این هدف لازم است که فاکتورهای مختلف درنظر گرفته شود تا طرح‌ها به‌صورت کامل و درست اجرا شوند و نیازها به‌درستی شناسایی شده باشند. به‌طور کلی باید در این حوزه سرمایه‌گذاری شود.

شما با چه سرمایه اولیه کار را شروع کردید و برای ادامه راه به چقدر سرمایه احتیاج دارید؟

سرمایه‌گذاری در این کار به‌تدریج صورت گرفته است و تاکنون سرمایه زیادی را هزینه کرده‌ایم. اما برای پیش‌برد این روند به سرمایه بیشتری نیاز داریم تا بتوانیم به اهدافی که در بیزینس به دنبال آن هستیم دست پیدا کنیم.  فکر می‌کنیم سرمایه‌ای کمتر از دو و نیم میلیارد تومان برای ۲۰ درصد از سهام ما فایده‌ای ندارد. ما باید بتوانیم هزینه یک سال آینده را در حوزه‌های مختلف داشته باشیم تا بتوانیم کار را در سطح کشور گسترش دهیم. یکی از برنامه‌هایی که در سر داریم این است که ایستگاه‌هایی مانند تلفنخانه‌های قدیم را در شهرهای دور افتاده ایجاد کنیم تا مردم بتوانند با پزشکان از این طریق ارتباط آنلاین برقرار کنند.

مطالب مرتبط:

 

گفت‌وگو: آزاده خیرآبادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.