آوید مرجعی برای همایش ها و سمینارهای حوزه پزشکی

نسرین مهران‌مهر بنیان‌گذار استارتاپ آوید از انگیزه تا راه‌اندازی استارتاپش می‌گوید

استارتاپ آوید استارتاپی است که می‌خواهد مرجعی برای اطلاع‌رسانی و برگزاری همایش‌های حوزه پزشکی باشد. نسرین مهران مهر بنیانگذار این استارتاپ، دارای مدرک کارشناسی ارشد نظارت بر امور دارویی است. او می گوید: «من تا قبل از این در پژوهشگاه ابن‌سینا کارشناس آموزش مداوم بودم که دوره‌های بازآموزی را برای پزشکان برگزار می‌کردیم. به‌طورکلی پزشکان برای اینکه مجوز مطب و یا داروسازان مجوز داروخانه خود تمدید کنند لازم است به صورت سالانه در یک سری دوره‌های آموزشی که امتیاز بازآموزی از وزارت بهداشت دارد، شرکت کنند و امتیاز کسب کنند. این دوره‌ها توسط مراکزی از سوی وزارت بهداشت که مجوز این کار را دارند برگزار می‌شود. من یکی از کارشناس‌های برگزاری این دوره‌ها بودم که روحیه کارمندی نداشتم، از این رو از پژوهشگاه جدا شدم و در راستای برگزاری همایش‌ها و کنگره‌های حوزه پزشکی گروهی را تشکیل دادم. آقای عبداللهی مدیر شتابدهنده کارا استاد من بود. به پیشنهاد ایشان به شتابدهنده پیوستیم و کار را اینگونه دنبال کردیم. از همین جا ایده آوید شکل گرفت و از حدود سه ماه پیش کار را شروع کردیم و در حال حاضر یک تیم ده نفره هستیم.»

در آوید چکار می‌کنید و چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

یکی از اهداف سایت و اپلیکیشن آوید این است که اطلاع‌رسانی تمام همایش‌های پزشکی را انجام دهد تا افرادی که خواهان شرکت در همایش‌های پزشکی هستند برای پیدا کردن مرکز مناسب دچار سردرگمی نباشند. آن‌ها می‌توانند در آوید همایش موردنظر را پیدا و از زمان دقیق آن آگاهی پیدا کنند. همچنین از میزان امتیاز آن مطلع شوند تا برای تمدید مجوز خود در حوزه پزشکی با مشکل روبرو نشود. علاوه براین فرد می‌تواند نظارت کاربران دیگر را در مورد دوره‌ای که یک مرکز برگزار کرده است مشاهده کند و در نهایت تصمیم بگیرد که در کدام دوره شرکت کند.

در بخش دیگری از خدمات به برگزاری دوره‌های حضوری با همکاری مراکز مختلف می‌پردازیم. بخشی هم برای برگزاری دوره‌های آموزش مجازی با متد نوین داریم که می‌توانم بگویم تقریبا در ایران منحصر به‌فرد است.

مخاطب اصلی شما جامعه پزشکی است یا سایر افراد نیز می‌توانند از خدمات استفاده کنند؟

مخاطب ما فقط جامعه پزشکی است که شامل پزشکان، داروسازان، دندانپزشکان، بیولوژی، علوم آزمایشگاهی، دامپزشکی و… می‌شوند.

تاکنون چه تعداد دوره برگزار شده و چه تعداد همایش اطلاع‌رسانی شده است؟

در این سه ماه ما دو دوره حضوری برگزار کرده‌ایم و دوره آموزش مجازی نیز به صورت رایگان بر روی سایت قرار گرفته است. خوشبختانه استقبال خوبی از دوره‌ها صورت گرفت. تاکنون حدود ۱۵ دوره نیز از این طریق اطلاع رسانی شده است و در حال برقراری تعامل با مراکز مختلف هستیم تا کار گسترش دهیم.

استارتاپ‌های موفق در حوزه سلامت و گردشگری سلامت

تاکنون چه تعداد کاربر از این طریق در دوره‌ها شرکت کرده‌اند؟

در سه ماهی که از شروع فعالیت ما می‌گذرد حدود ۳۰۰ کاربر داریم. البته ما هنوز برای دوره‌های مجازی اطلاع‌رسانی نکردیم و قصد داریم با پیشنهادهایی که برای شرکت در دوره‌ها اعلام کنیم تا ماه آینده حداقل تعداد کاربران به ۲۰۰۰ نفر برسد.

چه پلنی برای درآمدزایی آوید دارید؟

ما از طریق برگزاری دوره‌های آموزش حضوری و مجازی و همچنین اطلاع‌رسانی‌ دوره‌ها درآمدزایی داریم. به این ترتیب که بابت ثبت نام افراد در دوره‌های مختلف درصدی به آوید تعلق می‌گیرد.

فکر می‌کنید چه زمانی به مرحله مطلوبی از درآمدزایی برسید که هزینه‌هایتان پوشش داده شود؟

ما قصد داریم در شش ماه اول سال جاری بتوانیم به این مرحله برسیم.

در این مدتی که در اکوسیستم سلامت فعالیت می‌کنید در حوزه آموزش چه خلاهایی را می‌بینید که لازم است که به آن توجه شود؟

یکی از مشکلات آموزش این است که دوره‌ها براساس نیازهای موجود برگزار نشده و بلکه براساس امکانات مراکز اجرا می‌شوند که در اکثر مواقع برای افراد کاربردی نیست. برهمین اساس من فکر می‌کنم اگر بتوانیم براساس نیازسنجی دوره‌های خود را برگزار کنیم و دوره‌هایی که مورد نیاز کاربران است را معرفی کنیم، می‌توانیم در این بازار ارزش آفرینی داشته باشیم. علاوه بر این دوره‌های مورد نیاز بازار کار را برگزار کنیم. همچنین دوره‌هایی را براساس روانشناسی افراد برگزار کنیم تا متناسب با ویژگی‌های شخصیتی آنها باشد. به‌عنوان مثال بعضی از افراد در دو‌ه های عملی بازدهی دارند و برخی با دوره‌های تئوری.

case sharing موضوع دیگری است که قصد داریم در این حوزه بر روی آن کار کنیم. تا پزشکان در هر جایی بتوانند در مورد پرونده بیماران نظر بدهند. از همین طریق نیز آموزش مجازی شکل می‌گیرد و پزشکان یاد می‌گیرند یک پرونده خاص را چگونه درمان کنند. از کارهای دیگری که قصد داریم در آینده انجام دهیم این است که با مراکز آموزشی خارج از کشور ارتباط بگیریم تا پزشکان و افراد فعال در این حوزه بتوانند در این دوره‌ها و همایش‌های خارج از کشور شرکت کنند.

تاکنون با چه موانع و مشکلاتی روبرو بودید؟

بیشتر مشکلات ما در گرفتن مجوز ها بوده است که البته امیدواریم این مشکلات به زودی برطرف شود.

گفت‌وگو: آزاده خیرآبادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.