کامنت‌های غیرواقعی کار دست یک دندانپزشک ایرانی داد!

درباره یک کلینیک در مبلورن استرالیا و تلاش‌هایش برای گمراه کردن مخاطبان

موضوع تقلب در تبلیغات و بازاریابی پزشکی یکی از موضوعات حساسی است که معمولا هم رسانه‌ها و هم دولت‌ها روی آن تمرکز خاصی دارند. تلاش برای گرفتن بیماران بیشتر به هر طریق ممکن یکی ازجمله از طریق تبلیغات گمراه‌کننده، اغراق‌آمیز و یا غیرواقعی آن‌هم در فضای دیجیتال یکی از مسیرهای این «تخلف حرفه‌ای» است.

برای نمونه اخیرا کامنت‌های غیرواقعی درباره یک کلینیک دندانپزشکی در ملبورن استرالیا در رسانه‌های این کشور بازتاب‌های زیادی پیدا کرده است. ماجرا وقتی برای ما ایرانی‌ها جذاب‌تر می‌شود که بدانیم مدیر و مالک آن کلینیک یک پزشک ایرانی بوده است.

 

ماجرا کلینیک خانم دکتر قمری

چند روز پیش ویدئویی از گزارش یک رسانه استرالیایی منتشر شد که نشان می‌داد خبرنگار آن به سراغ زنی در یکی از خیابان‌های ملبورن استرالیا رفته و از او درباره بازخوردهای تقلبی خدمات کلینیک‌اش سوال می‌کند. آن زن مینو قمری است؛ دندانپزشک ایرانی مقیم استرالیا که ماجرای تخلفش بعد از چند ماه با انتشار این ویدئو دوباره مطرح شده است.

آن‌طور که روزنامه هفت صبح ترجمه کرده مدتی پیش یکی از رسانه‌های استرالیایی گزارشی از تقلب عجیب دندانپزشکی ایرانی به‌نام مینو قمری در این کشور منتشر کرد که نشان می‌داد بسیاری از بازخوردهایی که در گوگل درباره کارش نوشته می‌شود، دروغ است؛ در واقع او برای کلینیک‌اش که نام «لبخند زیبا» را روی آن گذاشته، بازخوردهای مثبت و تقلبی می‌خرید. نقدهایی که درباره کیفیت کار او نوشته می‌شد از سمت بیمارانی بود که اساسا وجود نداشتند و در نهایت او به‌عنوان مدیر این کلینیک دندانپزشکی به دو تخلف متهم شد.

همان زمان یکی از رسانه‌های این کشور موضوع را بررسی کرد تا نشان دهد بسیاری از نظرات مثبتی که در گوگل درباره کلینیک دندانپزشکی مینو قمری نوشته می‌شود، جعلی است. اهمیت این کار برای آنها به‌دلیل استفاده روزانه مردم از نظرات گوگل درباره بررسی کیفیت خدمات مختلف است؛ چون بازخوردهایی که درباره شغل‌های مختلف نوشته می‌شود، آنها را به استفاده کردن از آن خدمات ترغیب می‌کند.

 

 

یک صنعت بزرگ اما غیرواقعی

به‌طور میانگین استرالیایی‌ها سالانه حدود ۹۰۰ میلیون دلار برای گرفتن بازخوردهای جعلی برای محصولات و خدمات آنلاین، هزینه می‌کنند. یکی از کسانی‌که به این رسانه‌ استرالیایی برای بررسی این موضوع کمک کرد، مردی به‌نام دین کین بود؛ او به‌نام بازپرس فدرال سابق ایالات متحده معرفی شده که این روزها به کارآگاه آنلاین تبدیل شده است. دین بعد از اولین مواجهه خود با این نوع از تخلف پزشکی، کانالی در یوتیوب راه انداخته و درباره این موضوع اطلاع‌رسانی می‌کند.

یکی از کلینیک‌هایی که او در جریان کارش بررسی کرد، کلینیک دندانپزشکی مینو قمری بود. این کلینیک در ملبورن استرالیا قرار دارد و رتبه پنج ستاره گوگل را با ۱۳۰۰ بازخورد به دست آورده است. تحقیقات او نتایج جالبی داشت و نشان داد بسیاری از کاربرانی که برای این کلینیک نظر مثبت نوشته‌اند، به‌طور همزمان برای استفاده از چند خدمت دیگر در نقاط دیگری از جهان همین نظر را ثبت کرده‌اند. برای مثال یکی از کسانی که ظاهرا بیمار این کلینیک بود، به‌طور همزمان همین کامنت را برای یک فروشگاه دیگر در آمریکا نوشته است.

همین اکانت هفته بعد برای یک رستوران هندی در کانادا و یک فروشگاه در پاریس کامنت مثبت گذاشته است. بررسی‌های دین کین نشان داد که ۲۱ نفر از کسانی که درباره خدمات کلینیک مینو قمری نظرات خود را نوشته‌اند، برای یک گاراژ خودرو در آمریکا هم همان را ثبت کرده‌اند. هشت نفر درباره یک ساختمان تجاری در پاکستان نوشته‌اند و به نظر می‌رسد هفت نفرشان هم به‌طور همزمان در یک رستوران در پاریس شام خورده‌اند و نظرشان را درباره آن در گوگل منتشر کرده‌اند.

 

گمراه کردن مشتریان یک تخلف بزرگ است

وقتی رسانه استرالیایی از مینو قمری درباره این بازخوردهای تقلبی می‌پرسد، او علاوه بر گفته‌های ضد و نقیض، این موضوع را رد می‌کند و می‌گوید که ریویوهای گوگل را نخریده و ممکن است باج‌گیرها قصد داشته‌اند او و کسب‌وکارش را بی‌اعتبار کنند. یکی از حساب‌های کاربری که برای این کلینیک بازخورد مثبت نوشته بود، تصویری از یک بازیگر اسکاتلندی را روی پروفایلش گذاشته بود و برای دریافت خدمات از کشوری در سوی دیگر جهان تشکر کرده بود. قمری می‌گوید او را نمی‌شناسد و بیمارش نبوده است.

از زمانی که دین کین درباره این ماجرا نوشت، بسیاری از این بازخوردها از صفحه کلینیک لبخند زیبا پاک شد. مینو قمری به غیر از این ماجرا، به‌دلیل اتهامی دیگر به نهاد تنظیم‌کننده کالاهای درمانی استرالیا فراخوانده شد؛ این بار به دلیل نقض قوانین مربوط به تبلیغات در صفحه‌های مربوط به کسب‌و‌کارهای پزشکی؛ چون گمراه کردن مشتریان توسط کسب و کارها در استرالیا ممنوع است و قوانین سختی برای تبلیغ کالاهای مربوط به حوزه سلامت وضع شده است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.