آیا گردشگری جهانی باید به حالت سابق خود بازگردد؟

گردشگری باید با استراتژی‌های جدید بازسازی شود

جرمی سامپسون، مدیرعامل شرکت Travel Foundations بریتانیا، با شیوع ویروس کرونا و تعلیق گردشگری یک سوال اساسی مطرح کرده است، اینکه آیا واقعا می‌خواهیم گردشگری جهانی به حالت سابق خود برگردد؟

سامپون بر این باور است رشد مداوم تعداد سفرها، سرمایه‌گذاری ضعیف در زیرساخت‌ها و بی‌مهری به نیازهای ساکنان و محیط‌زیست، مهم‌تر از اثرات باقی‌مانده از پسا کروناست. او که نیازهای جامعه را اولویت یک سفر گردشگری می‌داند و معتقد است این مساله به‌تنهایی می‌تواند بر حجم سفرهای پزشکی تاثیر بگذارد، خواستار مدیریت قوی‌تر در مقصد است

پیش از همه‌گیری ویروس کرونا، تعدادی از کشورها و شهرها از جمله کشورهای مقصد گردشگری پزشکی بیش‌ از گذشته نگران تاثیرات گردشگری بر محیط‌زیست، اکوسیستم و… بودند و از رشد زیاد آن احساس نگرانی کردند.مدیرعامل شرکت  Travel Foundations بریتانیا با تاکید براینکه گردشگری نباید به حالت سابق خود بازگردد، گفته: «بازگشت گردشگری باید به‌گونه‌ای باشد که مقاصد گردشگری در اولویت و مرکز توجه قرار گیرند. پیش‌بینی‌های بسیاری درباره آینده و کسب‌وکارهای وابسته به گردشگری انجام می‌شود و همه دنیا در حال طراحی استراتژی در برابر رکود اقتصادی جهانی ناشی از ویروس کرونا هستند. هیچ‌کس نمی‌داند که این روند به‌ چه صورت خواهد بود. اما من معتقدم گردشگری در طراحی نقش کلیدی را ایفا خواهد کرد.»

مطالب مرتبط:

او با بیان اینکه همه ما می‌خواهیم هرچه سریع‌تر از این بحران عبور کرده و شرایط به حالت عادی برگردد. اما آیا واقعا می‌خواهیم گردشگر از همان جایی که دچار بحران شد دوباره آغاز شود؟ گفته بود: «رشد مستمر، سرمایه‌گذاری ضعیف در زیرساخت‌ها و توجه کم به نیازهای ساکنان و محیط‌زیست از اثرات رشد گردشگری در دنیاست که پس از عبور از شرایط فعلی و سرعت گرفتن برای بازگشت به گذشته این تاثیرات بیشتر خواهد بود و عوامل دیگری مانند موضوعات ژئوپلیتیکی، کاهش منابع و تغییرات آب و هوا نیز بسیار پررنگ‌تر از گذشته خود را نشان خواهند داد.»

شرکت Travel Foundations با دانشگاه کورنل و شرکت EplerWood International مقاله‌ای را با عنوان مقاصد در خطر: بار نامرئی گردشگری منتشر کرده است. مقاله‌ای که توضیح می‌دهد چگونه گردشگری بر پایه‌ بنیادهای لرزان شکل خواهد گرفت و می‌تواند منجر به فروریختن آن در زیر وزن خود شود.

ممکن است اکنون رشد زیاد و غیرقابل کنترل گردشگری یک موضوع دوردست به‌نظر رسد اما به‌زودی با توجه به فشار مقصدهای گردشگری مبنی بر رشد آن، پیش‌بینی می‌شود پس از عبور از بحران، گردشگری با سرعت بسیاری به سمت جلو حرکت خواهد کرد.

با لینکدین مدتورپرس همراه شوید

با این وجود سامپسون براین مساله تاکید دارد که بازسازی گردشگری فرصتی را به‌وجود می‌آورد تا آن را پایدار کنیم و همچنین منطقی نخواهد با توجه به شرایط موجود و کم‌توجهی به نیازهای محلی با تمرکز بر تعداد روزافزون بازدیدکنندگان و پذیرفتن گردشگران به الگوهای قبلی بازگردیم. با استناد به گفته‌های سامپسون ما به مدیریت در مقصدِ قوی‌تری نیاز داریم که مهم‌ترین و اولین اولویت آن نیازهای ساکنین باشد و همکاری واقعی با شرکت‌ها و سایر ذینفعان را در یک دستور کار مشترک قرار دهد. برای این کار تغییرات قابل توجهی در رفتار لازم است. مدیریت در مقصدِ قوی‌تر نیاز به یک دستورالعمل جدید دارد که مبتنی بر  نکات زیر است: تعامل با جامعه، مهارت‌ها و داده‌های جدید برای درک تأثیر کامل گردشگری، ابزارهای جدید برای توسعه ظرفیت‌ِ تشکیلات اقتصادی، شیوه‌های خرید فراگیر، ایده‌ها و اهرم‌های جدید برای مدیریت رشد اقتصادیِ حاصل از گردشگری و از همه مهم‌تر، ایجاد مکانیسم‌های جدید مالی موردنیاز برای محافظت از دارایی‌های مقصد و سرمایه‌گذاری در محصولات جدید و همچنین زیرساخت‌های پایدار. یکی از همکاری‌های دیگر Travel Foundations با دانشگاه کورنل و شرکت EplerWood International، برگزاری یک دوره آموزشی آنلاین جدید و ارائه خدماتی است؛ برای برای نشان دادن شکاف‌های موجود در مدیریت مقصد. این همکاری باعث شده مشارکت و همکاری بیشتری در بخش‌های عمومی‌، خصوصی و بخش‌های ثالث در جهت پشتیبانی از مقاصد در روند بهبود آن‌ها و به اشتراک‌گذاری دانش و ابزارها برای منافع مشترک همگانی شکل بگیرد.

گفتنی است، یک انتقاد مکرر از گردشگری پزشکی این است که منابع بهداشتی به‌جای اینکه روی افراد محلی متمرکز باشد روی مسافران است. پیامدهای بیماری همه‌گیر فعلی باعث می‌شود کشورها دوباره به تعادل میان این دو توجه کنند. آیا گردشگری پزشکی به پیشرفت در مراقبت‌های بهداشتی محلی کمک می‌کند یا مانعی برای آن است؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.