بازار افغانستان را به هند نبازیم

یادداشتی از محمدرضا مالکی، مدیر عامل اورانوس مدتور

آژانس گردشگری اورانوس از ۱۵ سال گذشته در صنعت گردشگری فعالیت دارد. این آژانس با توجه به تجربه فعالیت حرفه‌ای در صنعت گردشگری، بزرگ بودن بازار گردشگری سلامت و اهمیت ارزآوری آن برای کشور، به تازگی تصمیم گرفته است که به حوزه توریست درمانی وارد شود.

برای ورود به این صنعت درحال انجام تحقیقات بازار هستیم. در رویدادهای مختلف مرتبط با آن شرکت می‌کنیم تا اطلاعات بازار را به دست آورده و با چشم باز وارد اکوسیستم شویم. در این مرحله نمی‌توانیم از چشم‌انداز اورانوس مدتور سخن بگوییم ولی برای این صنعت در کشور آینده روشنی پیش‌بینی می‌شود. در نمایشگاه گردشگری که مدتی پیش در تهران برگزار شد، در مذاکره و تبادل اطلاعات با نماینده پاکستان متوجه شدیم که آنان تمایل زیادی دارند تا با هماهنگی شرکت‌های ایرانی، بیماران خود را برای درمان به ایران اعزام کنند؛ زیرا بیمارستان‌های مناسب در این کشور کم هستند و پاکستان بازار بکری برای گردشگری درمانی تلقی می‌شود. شرایط در کشور افغانستان نیز مشابه پاکستان است و آنان نیز تمایل زیادی برای این همکاری دارند. اغلب مردم افغانستان در ایران قوم و خویش دارند و دین و زبان آنان با ما مشترک است. به همین دلایل بیشتر تمایل دارند برای درمان به ایران سفر کنند. ولی مشکلات صدور ویزای درمانی برای بیماران این کشور، آنان را برای سفر به ایران مردد می‌کند. همسایه دیگر افغانستان یعنی هند، خدمات و امکانات آسان‌تری در اختیار آنان می‌گذارد و این موضوع می‌تواند بازار افغانستان را برای ما کوچک کند. چرخش بازار افغانستان به سمت ایران از ایجاد بازار برای ایران به مراتب سخت تر است پس چه بهتر است از ابتدا بازار این کشور را از دست ندهیم.

صنعت گردشگری سلامت برای ایران بازار بسیار بزرگی تنها در کشورهای همسایه و خاورمیانه دارد. هنوز فعالان زیادی با ایده‌های گوناگون می‌توانند وارد آن شوند. این بازار برای استارتاپ‌هایی که مسیر خود را به‌درستی طی کنند و ایده‌ها و راهکارهایی برای بهبود آن داشته باشند، بازار روشنی است.

در انتها از خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، مدتورپرس، تشکر می‌کنم که از ابتدای بنا شدن این صنعت، خارج از فضای غیراصولی موجود، قدم‌های بزرگی را در توسعه و شناخت این بخش مهم و پنهان گردشگری برداشته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.