آموزش حلقه گمشده توریسم درمانی ایران

یادداشتی از دکتر سعید صدری فعال گردشگری سلامت ایران

در صنعت توریسم درمانی تعاملات بسیاری بین انسان‌ها و دولت‌ها در سراسر دنیا صورت می‌گیرد که براساس آن سازوکارهایی در این حوزه شکل گرفته تا طرفین همدیگر را بپذیرند. بنابراین اعتباربخشی به‌عنوان یک زیرساخت در توریسم درمانی مطرح شده که دارای ۴ مولفه اصلی است. آموزش نیروی انسانی جز یکی از این مولفه‌های اصلی است که براساس آن کادر نیروی انسانی مانند پزشک، رئیس بیمارستان، پرستار، تسهیل‌گر و… هرساله موظف هستند دوره‌های آموزشی را در سطح بین‌المللی بگذراند.

مطالب مرتبط:

اعتباربخشی بیمارستان‌های ایران شناخته‌شده است

اعتبار بخشی کلید ورود به بازار جهانی گردشگری سلامت

آموزش و فرهنگ‌سازی در کنار هم دو نقش بسیار مهم و اساسی هستند که در مدیکال توریسم به آن نیاز داریم. در کشورهایی مانند هندوستان که فعالیت بسیار خوبی را در این حوزه در دنیا از خود به نمایش گذاشته است این موضوع به‌راحتی دیده می‌شود؛ به گونه‌ای که مردم این کشور تقریبا اطلاعات بسیار خوبی را از این صنعت دارند و آن را درک می‌کنند. این آگاهی و برخورد از این سطح شروع شده و تا بیمارستان‌ها و کادر درمانی فعال در این کشور مربوطه نیز ادامه دارد. ایران باید به مانند این کشورها عمل کند و آموزش‌هایی به همه کارمندان و حتی پزشکان فعال در مدیکال توریسم دهد تا به این صنعت تنها به‌عنوان یک بیزنس آنی نگاه نکنند بلکه آن را یک کسب‌وکار پایدار بشناسند.

مخاطبین آموزش در حوزه توریسم درمانی چندین دسته و گروه هستند که شامل سیاست‌گذاران و حاکمیت، مراکز درمانی، آژانس‌ها، شرکت‌های تسهیل‌گر، تورلیدرها و… می‌شوند.  برای نمونه بسیاری از نمایندگان مجلس، وزیران و مسئولینی که در صنعت گردشگری سلامت صاحب رای و امضا هستند آموزش‌های کافی را ندیدند و اطلاعاتشان در این زمینه به‌روز نیست، بنابراین باید مرکزی وجود داشته باشد تا آن‌ها بتوانند اطلاعات مربوطه و به‌روز و آموزش‌های لازم را از آنجا دریافت کنند. اما متاسفانه برای آموزش برنامه مدونی در کشور وجود ندارد و جای آن بسیار خالی است.

با اینستاگرام مدتورپرس همراه باشید.

نقطه شروع آموزش در این حوزه باید از مراکز آموزشی کشور با حمایت متولیان این حوزه شروع شود. این مراکز آموزشی باید برنامه‌های مدون کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی را براساس نقش فعالان متفاوت در توریسم درمانی تعریف کنند و آموزش‌هایی را مطابق آن ارائه دهند. درحال حاضر به‌صورت جسته گریخته و بی‌نظم آموزش‌هایی در این حوزه داده می‌شود که کافی نیست. درواقع باید یک سایت مرکزی در این حوزه وجود داشته باشد تا آموزش‌های این حوزه ساماندهی شوند و در این حوزه دچار موازی‌کاری و مشکلات ناشی از آن نشویم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.