مدیگو؛ استارتاپ آلمانی گردشگری پزشکی

Medigo ار سال ۲۰۱۴ بیش از ۶۰ هزار بیمار را به پزشکان ۱۷۸ کشور متفاوت متصل کرده است تا به روال های پزشکی مختلف از جراحی مغز گرفته تا جراحی شکم (تامی تاک) رسیدگی کنند. این استارتاپ گردشگری پزشکی آلمانی است و در حوزه گردشگری سلامت، پیشگام محسوب می‌شود.

نیل آدامسون، آشپزی ۴۹ ساله و اهل نیوکاسل است که مدتی در قطر زندگی می کرد. هنگامی که وزنش به ۱۴۶ کیلو رسید تصمیم گرفت که برای سلامتی اش فکری کند. به دلیل اقامت در قطر دسترسی به امکانات جراحی از طریق NHS یا سرویس سلامت عمومی برایش سخت بود. بنابراین شروع کرد به تحقیق در مورد آنچه اصطلاحاً تعطیلات بیمارستانی در تایلند گفته می‌شود، اما قیمتش بسیار گرانتر از حد انتظار او بود. سپس به گزینه دیگری روی آورد: مدیگو، استارتاپ گردشگری پزشکی.

به گفته آدامسون «NHS دست به جراحی شما نمی‌زند، مگر آنکه باور کند شما برای خودتان خطر روانی دارید یا در صورتی که وضعیت چاقی شما برای سلامتی‌تان به مرز هشدار و خطر رسیده باشد. اما من می‌خواستم قبل از اینکه به این مرحله برسم کاری برای اضافه وزنم انجام دهم.»

هزاران سال است که مردم با هدف درمان پزشکی مسافرت می کنند. این اتفاق حتی از زمانی که زائران یونانی به خلیج سارونیک رهسپار می‌شدند و عقیده داشتند که این خلیج پناهگاه خدای شفابخش، آسکلپیوس است رواج داشت. اما حالا با پروازهای ارزان و به لطف وجود گوگل از این آسان‌تر نمی‌شود.

بر اساس Orbis Research ارزش صنعت گردشگری پزشکی در سال ۲۰۱۶ حدود ۲۰ میلیارد دلار بود و برآورد می‌شود که این رقم با رشد ۱۸٫۸ درصدی در سال به ارزش ۴۶٫۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ برسد.

درست است که گردشگری پزشکی آشکارترین صنعت برای کارآفرینان نبوده است. اما نرخ رشد آن تعداد رو به افزایشی از استارتاپ‌ها را جذب کرده است که امید دارند به عنوان دروازه‌بان میان پزشک و بیمار عمل کنند.

از جمله موارد مشابه مدیگو، می‌توان به Medical Departures اشاره کرد که در هنگ کنگ واقع است. این استارتاپ گردشگری پزشکی برای طرح خود و هدفش برای تبدیل شدن به «Airbnb برای گردشگری پزشکی» با اعتبار ۲٫۵ میلیون دلاری در سری الف قرار گرفت. همچنین Oxa Medical که از دسامبر ۲۰۱۶ فعالیت خود را در حیدرآباد هند آغاز کرد توسط یک سرمایه‌گذار مشترک در امارات متحده عربی پایه‌ریزی شد. از دیگر استارتاپ‌های گردشگری پزشکی می‌توان به DocDoc در سنگاپور و BookDoc در مالزی اشاره کرد.

منبع: Independent

نظرات بسته شده است.